کد خبر: 3752731
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
آیت‌الله اعرافی:

مرید و مرادبازی آفت برای حوزه است/ ضعف در احساس هویت حوزوی

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: لاابالی‌گری و بی توجهی به ارزش‌های حوزوی از یکسو از طرف دیگر مرید و مرادبازی آسیب برای حوزه است؛ استاد هم باید آسیب‌ها را بشناسند و هم درصدد رفع آن باشد.

مرید و مرادبازی آفت برای حوزه است/ ضعف در احساس هویت حوزویبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس جامعه المصطفی(ص) امروز 12 مهرماه در بیستمین اجلاسیه استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با تاکید بر پذیرش کیفی طلبه برای حوزه علمیه گفت: در زمینه پذیرش حوزه تلاش کرده و می‌کنیم تا مبنای پذیرش، کیفیت و توانمندی‌های ذهنی، روحی و شخصیتی باشد ضمن اینکه کمیت را هم لازم داریم.

وی افزود: عجله و شتاب‌زدگی در پذیرش و افزایش کمی نداریم و نخواهیم داشت اگرچه نیازهای کمی را زیر سؤال نمی‌بریم البته برخی نگران کمیت طلاب حوزه هستند ولی نباید این نگرانی وجود داشته باشد و براین اساس، ورودی‌های ما در  دو سال اخیر کمتر هم شده است.

اعرافی با بیان اینکه ما باید افراد ممتازی برای نیازهای دوره کنونی تربیت کنیم تصریح کرد: نکته دیگر استقلال مالی حوزه است که باید به سمت منابع پایدار و وقف برویم و تا جای ممکن از وجوهات و مراجع و موقوفات تامین مالی کنیم تا توانمندی ذاتی حوزه زیاد شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه سند چشم‌انداز 5 ساله حوزه آماده شده است ادامه داد: مدیریت حوزه تلاش دارد تا از اسناد کلان در حوزه که لازمه کار است عبور کند لذا اسناد راهنما و چشم‌انداز و نظامات حوزه تدوین شده و در حال عبور از آن هستیم اگرچه قوانین مربوطه این نظامات قابل تجدید نظر هم هست.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در ادامه کار و پیشبرد برنامه‌های حوزه نیازمند نظر استاد هستیم و در این زمینه اقداماتی شده و الان هم گروه‌هایی در حال انجام این کار هستند؛ امروز حدود هزار طرح و برنامه از سوی استادان و صاحبنظران و طلاب سراسر کشور جمع‌آوری و بررسی شده است و تلاش بر این است که تا جای ممکن از این نظرات برای بهبود امور استفاده کنیم.

تدوین نقشه جامع رشته‌های حوزه

اعرافی بیان کرد: در خصوص مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع هم اقداماتی شده و این اقدامات تکمیل خواهد شد همچنین نقشه جامع رشته‌های حوزه آماده شده و به تدریج در مورد آن اقدام می‌شود البته فقه به علت اهمیتی که دارد نقشه جامع آن هنوز نهایی نشده  است.

تعطیلات حوزه زیاد نیست

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تعطیلات در حوزه برخلاف تبلیغاتی که می‌شود زیاد نیست تصریح کرد: تعطیلات حوزه بیش از سایر مراکز علمی نیست و در عین حال نباید به وضع موجود بسنده کنیم لذا پنجشنبه‌ها و تابستان را جدی‌تر بگیریم و حداقل در سطوح عالی درس داشته باشیم و از تعطیلات غیرضروری باید به شدت بپرهیزیم اگرچه در حال حاضر هم تعطیلات اضافی نسبت به نهادهای دیگر  در حوزه نداریم.

وی از طرح پژوهش در سطوح عالی و منطبق بر سنن حوزه خبر داد و عنوان کرد: همچنین در زمینه مباحث اخلاقی و تربیتی طرح جامع اخلاقی و تربیتی تهیه شده و جلسات متعددی در این زمینه داشته‌ایم و استادان طبعا پیشگامان این مسیر هستند.

اعرافی با بیان اینکه در سال قبل تلاش شد تا فقه معاصر مورد توجه بیشتر باشد ادامه داد: در حوزه یک سنت بسیار دیرپا و عمیق داشتیم که استاد محور هدایت طلبه است و به همه ابعاد شخصیتی اعم از علمی و اخلاقی می‌پرداخته است و امروز هم باید این مسئله دنبال شود.

وی با بیان اینکه باید از سنت انتخاب درس و استاد آزاد حمایت کنیم و حتی سطوح پائین‌تر هم بتوانند آزادانه درس و استاد را انتخاب کنند تصریح کرد: کسانی می‌توانند به قله‌های بلند برسند که قدرت انتخاب داشته باشند البته باید تلاش کنیم که طلبه در فضای بدون راهنما رها نباشد و استاد باید نقش هدایتگری اخلاقی و علمی و مشاوره ای خود را انجام دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نباید فضای دروس عالی و خارج به سمت جداول موزائیک شده برود عنوان کرد: استاد باید فضای آسیب‌ها و مشکلات و چالش‌های حوزه و شاگرد را بشناسد و آن را هوشمندانه معالجه کند. استادی موفق است که از این آسیب‌ها مطلع باشد.

ضعف در هویت طلبگی

وی با تاکید بر حفظ هویت طلبگی تصریح کرد: ما در احساس هویت حوزه‌ای ضعف داریم؛ اینکه ما به هویت حوزوی خود افتخار نکنیم آسیب خواهیم دید و مشکلاتی مانند دوزیستی هویتی برای طلبه ایجاد می‌شود و در بخش‌های دیگر هم دچار آسیب خواهد شد از جمله اینکه می‌بینیم برخی افراد لباس به تن نمی‌کنند ناشی از کمرنگ شدن همین هویت حوزوی است.

اعرافی بیان کرد: لاابالی‌گری و بی توجهی به ارزش‌های حوزوی از یکسو از طرف دیگر مرید و مرادبازی آسیب برای حوزه است؛ استاد هم باید آسیب‌ها را بشناسند و هم درصدد صیانت و رفع آن باشد البته امور صیانتی حوزه و بخش‌های دیگر هم مسئولیت دارند و کارهایی نیز  در این زمینه انجام شده و یا درحال انجام است.

انتهای پیام

captcha