نمی‌توانیم به مسائل معرفتی دانشجویان بی‌تفاوت باشیم
کد خبر: 3754470
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱

نمی‌توانیم به مسائل معرفتی دانشجویان بی‌تفاوت باشیم

رییس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم به مسائل معرفتی و اخلاقی دانشجویان بی‌تفاوت باشیم گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها تربیت اخلاقی، دینی و انسانی نسل جوان و نخبه کشور است. بنابراین دفاتر نهاد باید نسبت به این وظیفه خطیر، حساس باشند.

به گزارش ایکنا؛‌ ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام رستمی در مراسم تودیع و معارفه رییس سابق و جدید دفتر نهاد رهبری دانشگاه شریف که امروز در سالن جابر ابن حیان این دانشگاه برگزار شد، دانشگاه را کانون تجمیع نخبگان جامعه توصیف کرد و گفت: دانشگاه و مراکز آموزش عالی مجموعه‌ای هستند که بهترین افراد جامعه در آن حضور پیدا می‌کنند و تحت نظر اساتید متخصص و متبحر آموزش‌های تخصصی را یاد می‌گیرند. در واقع این افراد کسانی هستند که مدیریت آینده کشور را با تخصصی که به دست می‌آورند عهده‌دار می‌شوند به همین دلیل یکی از وجوه ا صلی دانشگاه تربیت افراد متخصص در آینده است اما وجوه دیگری که باید همواره مورد توجه این مراکز قرار بگیرد، تربیت انسانی این افراد است.

وی در ادامه تصریح کرد: اساتید دانشگاه‌ها نقشی بسیار کلیدی و مهم در تربیت اخلاقی و انسانی دانشجویان ایفا می‌کنند اما آنچه که مهم است این است که این وظیفه به عنوان یک رسالت رسمی به اساتید دانشگاه‌ها محول نشده به همین دلیل باید یک چارچوب مشخص و تعریف شده‌ای برای این منظور در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد که در حال حاضر این امر و ماموریت به دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها واگذار شده است.

رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به وجه تربیتی انسانی و اخلاقی دانشجویان در دانشگاه‌ها بی‌تفاوت باشیم چرا که این افراد که از سن 18 سالگی وارد دانشگاه می‌شوند، حدودا 4 تا 10 سال از عمر خود را در این مراکز سپری می‌کنند. بنابراین لازم است برای پرورش و تربیت انسانی و اخلاقی آن‌ها فکری اساسی شود. بنابراین یکی از وجوه اساسی دانشگاه اسلامی این است که به معرفت دینی دانشگاهیان نیز توجه اساسی داشته باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام طباطبایی رییس جدید دفتر نهاد رهبری در دانشگاه شریف، طی سخنانی وظایف دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را در 15 وظیفه تشریح کرد و گفت: بر اساس اساسنامه این نهاد که در شورای عالی انقلاب اسلامی به تصویب رسیده، 15 وظیفه با 7 هدف به دفاتر نهاد رهبری محول شده است که تبیین مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از طریق برگزاری جلسات، سخنرانی‌ها و... ، انجام مسئولیت‌های روحانیت در محیط دانشگاه نظیر نماز، اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در حوزه علوم و معارف اسلامی و حضور فعال در میان دانشجویان و دانشگاهیان از جمله وظایف این نهاد عنوان شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: هدایت نهادها و تشکل‌های دانشجویی، مطالعه و بررسی موضوعات دینی، اعتقادی و بیان دلایل ضعف‌ها، بسط فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، همکاری با نهادها و مراکز حوزوی، گزینش علمی و عمومی استادان معارف، نظارت بر موضوعات و موازین اسلامی و ارزش‌های انقلابی در دانشگاه‌ها، بررسی مقررات آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها، حمایت از نیروهای متخصص و متعهد، اعلام نظر درباره خلاف‌های آشکار و متون کتاب‌های درسی و... از دیگر وظایف ماموریت‌های این دفاتر در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

رییس جدید دفتر نهاد رهبری در دانشگاه شریف در پایان با تاکید بر اینکه تمام برنامه‌ها و موضوعات دفتر نهاد رهبری در این دانشگاه با رویکرد علمی بررسی خواهد شد گفت: یکی از سیاست‌های من در حوزه نهاد رهبری این است که مسائل از سه لایه اصلی دانشجویی، اساتید و کارکنان بررسی و تصمیم‌گیری شود بنابراین نگاه من به موضوعات در دفتر نهاد رهبری کاملا نگاهی دانشگاهی و تخصصی خواهد بود. 

انتهای پیام

captcha