کد خبر: 3759383
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
امیرحجت مرادی:

2 مسئله‌‌ای که با حل آن ظرفیت مؤسسات قرآنی قابل استفاده می‌شود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی گیلان با اشاره به دو مسئله که حل آن موجب می‌شود تا از ظرفیت مؤسسات قرآنی بهره گرفته شود، گفت: کار اصلی مؤسسات این است که در حوزه تخصصی فعالیت کنند.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تخصصی شدن فعالیت مؤسسات قرآنی گفت: فعالیت مؤسسات خیلی نمی‌تواند تفکیک شود؛ به این معنا که در حوزه آموزش عمومی و تخصصی تفکیک ایجاد شود، اما اینکه مؤسسات هر کدام در زمینه‌های مختلف پژوهشی، تبلیغی و ترویجی، آموزشی، هنری، تولید محصولات قرآنی فعالیت کنند، به نظر منطقی‌تر و درست‌تر است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم در زمینه بحث آموزش مؤسسات را دسته‌بندی کنیم و مؤسسات فقط دوره آموزش روخوانی، روان‌خوانی و یا سطوح عالی و تخصصی دوره صوت و لحن یا دوره‌های حفظ را داشته باشند، امکان‌پذیر نیست، چون برای یادگیری همه این حوزه‌ها افرادی به مؤسسات مراجعه می‌کنند.
مرادی بیان کرد: معتقدم کار مؤسسات قرآنی آموزش تخصصی است؛ به این معنا که آموزش عمومی تکلیف آموزش و پرورش است که اگر این وزارتخانه به تکلیف خود عمل کند و طی این 12 سال که دانش‌آموز در اختیارش است به او آموزش عمومی دهد. در واقع پس از اخذ مدرک دیپلم، گواهی مهارت قرآنی نیز به دانش‌آموز اعطا شود تا نشان دهد که دانش‌آموز می‌تواند قرآن را ساده و روان بخواند، آن هنگام لزومی ندارد که مؤسسات قرآنی به این حوزه بپردازند.
وی تأکید کرد: اگر در حال حاضر مؤسسات به حوزه آموزش عمومی قرآن می‌پردازند، به این دلیل است که در این زمینه مراجعه‌کننده داریم و آموزش و پرورش نتوانسته در این راستا به وظیفه خود عمل کند، حتی علی‌رغم اینکه طی سال‌های اخیر به آموزش و پرورش رسماً ابلاغ شده است که مسئول آموزش عمومی کشور است، اما شاهدیم که حتی از توان آموزش عمومی مدارس نیز برنمی‌آید.
مرادی با اشاره به اینکه غالب کلاس‌های قرآن در مدارس تشریفاتی است، اظهار کرد: یعنی برنامه آموزش قرآن هست، اما عملاً کلاس آموزش قرآن تشکیل نمی‌شود و یا اگر تشکیل می‌شود، بدون حضور معلم متخصص است و یا آموزش‌هایشان فنی و دقیق نیست.
وی تأکید کرد: هم شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هم آموزش و پرورش به دنبال این است که برای آموزش عمومی کشور مرکزی ایجاد کنند. البته خطایی است که در حال انجام است. اگر آموزش و پرورش دغدغه آموزش عمومی قرآن کشور را دارد، کلاس‌های قرآن را در مدارس ساماندهی کند.
مرادی در پاسخ به این سؤال که آیا از ظرفیت مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی برای واگذاری طرح‌ها از سوی نهادها و دستگاه‌ها استفاده می‌شود؟ اظهار کرد: خیر، متأسفانه آن گونه که باید و شاید مؤسسات قرآنی مورد توجه دستگاه‌های دولتی نیستند، جالب این است که دستگاه‌ها و نهادهایی که به مؤسسات مجوز داده‌اند، این اهتمام را ندارند. لذا دستگاه‌های غیرمرتبط نیز اهتمامی ندارند.
وی بیان کرد: علت آن نیز این است که دستگاه‌ها هنوز در سیستم اداری نتوانستند خودشان را قانع کنند و از تصدی‌گری دست بردارند. لذا به دنبال این هستند که اگر طرح و یا برنامه‌ای را واگذار می‌کنند آن را به نحوی بازگردانند که مانند پولشویی است و یا مؤسساتی را ایجاد کنند که اعتبارات و طرح‌ها را دوباره به داخل این مجموعه‌ها برگردانند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان اظهار کرد: بخش دیگر نیز به فعالیت مؤسسات ضعیفی بازمی‌گردد که به دلیل تشتت در حوزه صدور مجوز طی سال‌های گذشته و رقابتی که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی بود، بدون ارزیابی درست مجوز فعالیت مؤسسه را دریافت کردند. اگر این دو مسئله حل شود، می‌توان از ظرفیت مؤسسات استفاده کرد.
انتهای پیام

captcha