کد خبر: 3760314
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
تورانی تصریح کرد:

لازمه اثرگذاری کتاب‌های سبک زندگی؛ معلم محبوب توانمند/ اولیا مطالبه‌گر باشند

گروه جامعه ــ سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نهادینه و عملیاتی شدن آموزش‌های سبک زندگی در باور دانش‌آموزان را نیازمند نگاهی فراتر از کسب نمره درسی دانست و گفت: این دروس را باید معلمان توانمندی که ارتباط صمیمی با دانش‌آموزان دارند و نزد آنان از مقبولیت بیشتری برخوردارند تدریس کنند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

تورانیحیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: تربیت دانش‌آموزی که علاوه بر مهارت‌های علمی از مهارت‌های مدیریت زندگی خویش نیز بهره‌مند باشد، هدف آموزش و پرورش است؛ بنابراین موضوع کسب مهارت‌های زندگی هم به عنوان یک رویکرد در کتاب‌های درسی مختلف گنجانده شده و هم در قالب کتاب‌های جدیدالتألیف عرضه شده است.

وی با بیان اینکه یکی از این کتاب‌های جدیدالتألیف مشترک بین دختران و پسران و دیگری صرفاً ویژه دختران است، گفت: در این دو کتاب مقتضیات زندگی اجتماعی امروز و آماده شدن دانش‌آموزان دختر و پسر برای ایفای نقش‌هایی که باید در خانواده عهده‌دار شوند مورد توجه قرار گرفته است.

تورانی نهادینه و عملیاتی شدن آموزش‌های سبک زندگی در باور دانش‌آموزان را نیازمند نگاهی فراتر از کسب نمره درسی دانست و گفت: این دروس را باید معلمان توانمندی که ارتباط صمیمی با دانش‌آموزان دارند و نزد آنان از مقبولیت بیشتری برخوردارند تدریس کنند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی ادامه داد: تا زمانی که بهترین محتوای درسی تولید شود، اما در مدرسه از طریق معلم به شایسته‌ترین و جذاب‌ترین روش‌ها ارائه نشود، نمی‌توان شاهد یادگیری عمیق دانش آموزان و تبدیل آن به باور و رفتار بود.

وی مطالبه والدین را نیز در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار دانست و گفت: تا زمانی که والدین صرفاً از مدرسه نمره طلب کنند، شاهد یادگیری سبک زندگی از سوی دانش آموزان نخواهیم بود، چراکه مدرسه بنا به خواست والدین تلاش خود را بیشتر به جنبه‌های درسی و ارائه گزارش عملکرد درسی آنان معطوف می‌کند.

تورانی لازمه یادگیری مطالب کتاب‌های جدید التألیف در زمینه مهارت‌ها و سبک زندگی را جذاب‌سازی و ایجاد علاقه دانست و گفت: آفتی که این دروس را تهدید می‌کند، حفظ کردن متون برای کسب نمره است. در کنار ارزشیابی باید این مفاهیم را به دانش‌آموزان آموخت تا به الگوی عمل آنان تبدیل شود.

انتهای پیام

captcha