جای خالی رشته تخصصی علوم قرآنی در مراکز آموزش عالی کردستان
کد خبر: 3761413
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲

جای خالی رشته تخصصی علوم قرآنی در مراکز آموزش عالی کردستان

گروه فعالیت‌های قرآنی - یکی از مؤلفان حوزه دینی کردستان گفت: در مراکز آموزش عالی کردستان تمام رشته‌ها وجود دارد اما رشته تخصصی علوم قرآنی وجود ندارد و اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.

ما در شناساندن قرآن به نسل جوان ضعف داریم

سیداسماعیل حسینی، یکی از مؤلفان حوزه دینی استان کردستان و از فعالان فرهنگی استان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: قرآن مانند روز و خورشید همواره پرتوافشانی می‌کند و این پرتوافشانی قرآن هیچگاه از بین نمی‌رود و دستخوش تغییرات قرار نمی‌گیرد.
وی با ابراز تأسف از فاصله گرفتن جوانان از قرآن افزود: دلیل اصلی این فاصله گرفتن کم‌رنگ شدن فعالیت‌های قرآنی در جامعه بوده و اینکه قرآن به آن شیوه که نیاز بوده در جامعه معرفی نشده است.
این مؤلف کردستانی بیان کرد: در مراکز آموزش عالی کردستان تمام رشته‌ها وجود دارد اما رشته تخصصی علوم قرآنی وجود ندارد و اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.
ماموستایان قرآن را برای جوانان تفهیم و تبیین کنند
وی اعلام کرد: ماموستایان ما کم کار هستند و نتوانسته‌اند آنگونه که نیاز است جوانان را به سمت فعالیت‌های قرآنی و قرآن جذب کنند و قرآن را برای جوانان تفهیم و تبیین کنند.
حسینی با اشاره به اینکه قرآن امروز در بطن زندگی اجتماعی مردم قرار نگرفته است، عنوان کرد: ما در قرآن آیه 156 سوره بقره می‌خوانیم که «‌‌إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏ گرديم» این آیه شعار زندگی هر انسانی است اما امروز به شعار مرگ تبدیل شده است.
وی افزود: این آیه رابطه اتصال انسان به خدا را نشان می‌دهد و در زمان پیامبر(ص) هرگاه موفقیتی یا کار بزرگی انجام می‎شد، همه مسلمانان این آیه را تلاوت می‌کردند.
قرآن از بطن زندگی مردم دور شده است
این فعال فرهنگی استان کردستان بیان کرد: قرآن از زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم دور شده است و اگر مردم در جامعه به قرآن پناه ببرند ریشه بسیاری از مسائل و آسیب‌ها را می‌توانند بخشکانند.
وی عنوان کرد: در آموزش و پرورش که بزرگترین مکان آموزشی و یادگیری برای هر فردی است نیز متناسب با شأن قرآن، آموزش دوره‌های قرآنی برگزار نمی‌شود همچنین رسانه‌ها نیز در این زمینه خیلی ضعیف عمل می‌کنند.
حسینی ادامه داد: امروز قرآن فقط منحصر شده که بر روی طاقچه خانه‌ها، مساجد و کتابخانه‌ها قرار گیرد اما اگر بخواهیم جوانان را به سمت فعالیت‎های قرآنی جذب کنیم باید قرآن به بطن زندگی مردم بازگردد.
قرآن حقیقتی که هیچگاه کهنه نمی‌شود
وی افزود: قرآن حقیقتی است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و اول و آخر قرآن یکی است یعنی اولین سوره تا آخرین سوره قرآن حقیقت یکتایی پروردگار را بیان می‌کند.
این مولف کردستانی اعلام کرد: قرآن در آیه 9 سوره اسراء خود را اینگونه معرفی می‌کند که «‌إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا؛ قطعاً اين قرآن به [آيينى] كه خود پايدارتر است راه مى‌نمايد و به آن مؤمنانى كه كارهاى شايسته مى‌كنند مژده مى‌دهد كه پاداشى بزرگ برايشان خواهد بود» در این راستا باید گفت که قرآن بهترین راهنما و راهگشا برای آسان رسیدن به مقصد است.
وی در ادامه گفت: قرآن کتابی است که نه در گذشته و نه در آینده باطل در آن روی نمی‌کند اما امروزه نظریه‌های علمی فراوانی وجود دارد که با گذشت زمان قابل نقد هستند اما این کتاب آسمانی هیچگاه دستخوش این تغییرات قرار نمی‌گیرد.
حسینی در پایان یادآور شد: ما در شناساندن قرآن به نسل جوان ضعف داریم و نتوانسته‌ایم زیبایی‌های قرآن را برای این نسل جستجوگر عنوان کنیم.
انتهای پیام

captcha