وقف مشارکتی فرهنگ‌سازی شود
کد خبر: 3762434
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

وقف مشارکتی فرهنگ‌سازی شود

گروه اجتماعی ـ مدیرکل اوقاف لرستان با اشاره به این‌که یکی‌ از انواع وقف، وقف‌های مشارکتی است، گفت: ممکن است کسانی باشند که توان مالی بالایی نداشته، ولی علاقه‌مند به وقف هستند که این‌ها می‌توانند به‌صورت مشارکتی و جمعی به‌عنوان مثال یک ملکی را خریده و آن‌را وقف کنند.

وقف مشارکتی فرهنگ‌سازی شود

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان شنبه، 19 آبان‌ماه به‌مناسبت هفته وقف در جمع خبرنگاران استان با اشاره به اهمیت وقف، گفت: وقف چراغی است که انسان پیشاپیش می فرستد.
وی با بیان این‌که قرآن می‌فرماید: مثل کسانی‌که اموالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند مثل آن دانه‌ای است که یک کشاورز در درون زمین می کارد و از آن یک دانه هفت خوشه و از هر خوشه صد دانه و در مجموع هفتصد دانه برداشت می‌کند، اظهار کرد: برای کسی‌که انفاق می‌کند این چنین پاداشی وجود دارد.
طباطبایی وقف را بهترین نوع انفاق دانست و افزود: از آثاری که وقف دارد، ماندگاری آن است؛ به‌عنوان مثال کسی‌که در ساخت مصلی یا حسینه مشارکت می‌کند، یا بیمارستانی می‌سازد و آن‌را وقف می‌کند تا زمانی که مردم از آن بهره‌مند می‌شوند برای آن شخص واقف نیز ثواب نوشته می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به این‌که شخصی که واقف است، شخص نیکوکاری است که هم برای خودش و هم برای بعد از خودش در قبر و قیامت ذخیره‌سازی می‌کند، تصریح کرد: باید گفت که درواقع وقف چراغی است که انسان پیشاپیش می‌فرستد.
وی با اشاره به واقفینی که در گذشته اموال خود را وقف کرده‌اند، عنوان کرد: واقفینی در گذشته‌های دور بوده‌اند که الان شاید کسی از قبور آن‌ها هم اطلاعی نداشته باشد اما همین واقفین با وقف بخشی از اموال خود، خود و نام خود را ماندگار کرده‌اند.
طباطبایی با اشاره به این‌که یکی‌از انواع وقف، وقف‌های مشارکتی است، ادامه داد: ممکن است کسانی باشند که توان مالی بالایی نداشته ولی علاقمند به وقف کردن هستند که این‌ها می‌توانند به‌صورت مشارکتی و جمعی به‌عنوان مثال یک ملکی را خریده و آن‌ را وقف کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به این‌که یکی‌از وظایف اوقاف رسیدگی به موقوفات است، اظهار کرد: سازمان اوقاف یک سامانه دارد که در آن تمام موقوفات و امامزادگان ثبت شده و پول هیچ موقوفه‌ای به حساب موقوفه‌ای دیگر و پول هیچ امامزاده‌ای به حساب امامزاده دیگر نمی‌رود.
وی با تأکید به اهمیت نیات واقفین گفتند: اگر نیت موقوفه‌ای افطار در شب بیست یکم ماه رمضان باشد ما نمی‌توانیم برای سحر آن نیت را اجرا کنیم؛ چرا که از وظایف اوقاف عمل به نیت واقف است و خلاف آن خلاف شرع و خلاف قانون است.
طباطبایی برگزاری برنامه‌های قرآنی و مسابقات قرآنی از مرحله شهرستانی تا بین‌المللی را از دیگر وظایف اوقاف دانست و افزود: سازمان اوقاف افتخار دارد که مسابقات قرآن و به‌ویژه مرحله بین‌المللی مسابقات را برگزار می‌کند؛ ضمن این‌که برنامه‌‌های قرآنی بسیاری از جمله طرح ملی حفظ قرآن‌کریم و روخوانی و روان‌خوانی قرآن‌کریم را در برنامه‌های خود دارد.

انتهای خبر

captcha