آغاز هفته کتاب بدون بدهی به کتابفروشان/ یک مترجم قرآن تجلیل می‌شود
کد خبر: 3762848
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
حسینی‌پور خبر داد:

آغاز هفته کتاب بدون بدهی به کتابفروشان/ یک مترجم قرآن تجلیل می‌شود

گروه ادب ــ دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب در نشست خبری این هفته گفت: این دوره از هفته کتاب را با افتتاح طرح پاییزه کتاب و پرداخت بدهی کتابفروشان طرح تابستانه آغاز می‌کنیم.

آغاز هفته کتاب بدون بدهی به کتابفروشانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور نیکنام حسینی‌پور، دبیر هفته کتاب، هادی حیدری، دبیر مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب و علیرضا بهرامی، دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه در سرای اهل قلم برگزار شد.
حسینی‌پور در این نشست با اشاره به تقارن هفته کتاب و هفته وحدت گفت: ما این تقارن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم بتوانیم با شور و نشاط بیشتری آن را برگزار کرده و کتاب را به‌عنوان یک فصل وحدت در میان اقوام و مذاهب گوناگون در گستره ایران اسلامی معرفی کنیم. از سوی دیگر امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و بزرگداشت آن نباید منوط به دهه فجر باشد، بلکه باید به عنوان یک فرصت آن را در هفته کتاب قدر بدانیم.
وی افزود: امسال برنامه‌های هفته کتاب با مشارکت سازمان‌های مختلف اجرا می‌شود و در این راستا بیش از 60 نهاد و سازمان در ستاد اجرایی فعال هستند. البته برخی از این نهادها در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی را در هفته کتاب اجرا می‌کردند که در سال‌های اخیر کمرنگ‌تر شده بود و تلاش کردیم انگیزه آن‌ها را در این زمینه تقویت کنیم که در برخی سازمان‌ها نسبتاً موفق بودیم و در برخی موارد نیز موفقیتی نداشتیم.

آغاز پاییزه کتاب برای کتابخوان‌های حرفه‌ای
حسینی‌پور با اشاره به طرح حمایتی فصلی در حوزه کتاب ادامه داد: طرح پاییزه کتاب را همزمان با آغاز هفته کتاب برگزار خواهیم کرد و 25 درصد از یارانه حمایتی به کتاب‌های تألیفی و 15 درصد به کتاب‌های ترجمه‌ای اختصاص می‌یابد و آغاز این طرح از 24 آبان تا یکم آذر در شهرستان‌ها و از 26 آبان در تهران خواهد بود.
وی با اشاره به بدهی خانه کتاب به کتابفروشان در زمینه طرح تابستانه کتاب بیان کرد: با توجه به اینکه هدفمان از اجرای طرح‌های حمایتی فصلی کتاب، ارائه یارانه به مصرف‌کننده واقعی است؛ از این رو این یارانه برخی مواقع از سوی ناشران و یا از طریق طرح‌های یارانه‌ای انجام می‌شود. در همین زمینه تلاش داریم تا 24 آبان بدهی کتابفروشان طرح تابستانه کتاب را پرداخت کنیم و این هفته را بدون بدهی آغاز کرده و جشن بگیریم.
مدیرعامل خانه کتاب از افتتاحیه هفته کتاب در کاشان خبر داد و گفت: برنامه‌هایی همزمان با مراسم افتتاحیه از سوی اداره‌کل ارشاد اصفهان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان اجرا می‌شود. همچنین 24 آبان‌ماه، تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود و من به دلیل افتتاحیه هفته کتاب در کاشان خواهم بود.
وی افزود: نشست هم‌اندیشی ضرورت و عدم ضرورت استانداردسازی کتاب کودک با حضور نویسندگان و انجمن تصویرگران برگزار می‌شود. در حوزه کودک، حساسیت‌ها بالا است و به نظر می‌آید علاوه بر محتوا، نوع کاغذ، جلدسازی، طراحی و ... نیازمند بازنگری است و امیدواریم با این نشست به جمع‌بندی مناسبی برسیم.
حسینی‌پور با اشاره به سیاست‌های وزیر ارشاد در رابطه با تمرکززدایی از پایتخت گفت: در راستای شعار وزیر ارشاد با عنوان «تهران، همه ایران نیست»؛ شعبه‌های خبرگزاری کتاب در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود و در همین راستا، ششم آذرماه، عصر کتاب را در استان چهارمحال و بختیاری برگزار و از چند تن از نویسندگان این استان تجلیل می‌کنیم.

حضور مسئولان در کتابگردی تشریفاتی نباشد
وی در ادامه از برنامه کتابگردی در هفته کتاب به‌عنوان فعالیت اثرگذار یاد کرد و ادامه داد: در این برنامه هدف بازدید از کتابفروشی‌های محله‌ای به‌عنوان کالبد و پاتوق فرهنگی است و از نویسندگان و مسئولان می‌خواهیم که ضمن بازدید از کتابفروشی‌ها، نسبت به خرید کتاب نیز اقدام کنند و حضورشان تشریفاتی نباشد تا آن‌ها با انگیزه بیشتری بتوانند به کارشان ادامه دهند.
دبیر هفته کتاب از برگزاری کتاب سال دانشجویی همزمان با هفته کتاب خبر داد و گفت: این جشنواره، مولود هفته کتاب است و یک سال پس از آغاز اولین دوره هفته کتاب آغاز به کار کرد و تاکنون نیز به فعالیت خود ادامه داده است.
حسینی‌پور ادامه داد: اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت کتاب از سوی 22 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها، حمایت از انجمن‌های حوزه نشر و کتاب مانند انجمن ویراستاران و نویسندگان، همایش حقوق نشر از سوی انجمن ناشران دانشگاهی، پنجمین دوره جشنواره تجلیل از مروجان کتابخوانی، همایش یار بی‌صدا ویژه ناشنوایان از سوی انجمن داستان جمعه، رونمایی کتاب، دیدار با اهالی قلم، بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی با بیش از 50 سال قدمت و آسیب‌شناسی نقد علمی ترجمه و آموزش ترجمه در ایران با محوریت بزرگداشت طاهره صفارزاده از جمله برنامه‌های هفته کتاب است.
وی در ادامه اسامی روزهای هفته کتاب را بیان کرد و ادامه داد: 23 آبان روز «کتاب و پایتخت کتاب»، 24 آبان «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، 25 آبان «کتاب، خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی»، 26 آبان «کتاب و انقلاب اسلامی»، 27 آبان «کتاب، رسانه، فناوری‌های نوین و کپی‌رایت»، 28 آبان «کتاب، دانشجو و دانش‌‌آموز»، 29 آبان «کتاب، دانایی و توانایی و تولید ملی»، 30 آبان «کتاب، وحدت ادیان و اقوام و مذاهب» و یکم آذرماه «کتاب و کتابفروشی به عنوان پاتوق فرهنگی» نامگذاری شده است.
حسینی‌پور در پاسخ به سؤالی مبنی بر حمایت واقعی از حوزه نشر و پرداختن به مشکلات آن گفت: ما نمی‌خواهیم فقط در این هفته به این موضوع بپردازیم و با توجه به اینکه یکی از مشکلات این حوزه قاچاق کتاب است؛ انتظار داریم رسانه‌ها بیش از پیش به این مسئله بپردازند. از سوی دیگر در راستای بهره‌مندی عموم مردم از برنامه‌های هفته کتاب، طرح پاییزه کتاب را راه‌اندازی کردیم تا کتابخوان‌های حرفه‌ای از آن استفاده کنند و تسهیلاتی نیز به کتابفروشان اختصاص یافته تا بتوانند خود را بازسازی کنند.

حیدری: «کاریکتاب» رونمایی می‌شود

هادی حیدری، دبیر جشنواره کارتون و کاریکاتور کتاب نیز در ادامه این نشست گفت: بهار امسال پیشنهاد برگزاری مسابقه کارتون و کاریکاتور کتاب از سوی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب به من داده شد، پس از آن جلسات مختلفی داشتیم تا فراخوان این مسابقه تدوین و منتشر شد، اما دغدغه عدم استقبال را نیز داشتیم که پس از انتشار فراخوان آن، با حجم گسترده‌ای از آثار از سراسر کشور مواجه شدیم که این استقبال از حیث تنوع در موضوع‌ها و تکنیک نیز قابل توجه بود.

وی افزود: 184 هنرمند کارتونیست از سراسر ایران طرح‌ها و آثار خود را ارسال کردند و 393 اثر از آن‌ها به دبیرخانه ارسال و ثبت شد که آثار ارسالی از نظر تنوع سنی جالب بود؛ چرا که از نوجوان 13 ساله تا هنرمند 66 ساله در این زمینه شرکت کرده بودند.

حیدری ادامه داد: سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کرمانشاه و مرکزی بیشترین آثار را داشتند و حضور مردان و زنان نیز در این عرصه برابر بود و در هر دو بخش 92 شرکت‌کننده داشتیم.

وی یادآور شد: 14 مهرماه در مؤسسه خانه کتاب تمامی آثار داوری شد و از 184 هنرمند، آثار 38 هنرمند به مرحله دوم راه یافت و در نهایت آثار سه هنرمند حائز رتبه‌های برتر شدند و سه هنرمند دیگر نیز شایسته تقدیر شناخته شد که در این راستا مراسم اختتامیه شنبه 26 آبان ماه 97 از ساعت 15 تا 17 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. در مراسم اختتامیه برنامه تجلیل و نکوداشت هنرمند صاحب سبک و جریان‌ساز جواد علیزاده، سردبیر ماهنامه طنز و کاریکاتور را خواهیم داشت و از کتاب «کاریکتاب» نیز رونمایی می‌شود.

علیرضا بهرامی، دبیر جشنواره کتاب و رسانه نیز گفت: با افزوده شدن بخش‌های مختلف به جشنواره کتاب و رسانه طی شانزده دوره گذشته، پیشنهاد می‌کنم بخش کاریکاتور مطبوعاتی و گرافیک کتاب در رسانه به جشنواره افزوده شود تا بسته کاملی را شاهد باشیم.

گزارش از سمیه قربانی

انتهای پیام

captcha