تأمین منابع اهل سنت کتابخانه‌های عمومی کردستان
کد خبر: 3762956
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷

تأمین منابع اهل سنت کتابخانه‌های عمومی کردستان

گروه فرهنگی ـ مسئول کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با اشاره به اینکه کمبود منابع اهل سنت یک از مشکلات اساسی کتابخانه‌های این استان است، گفت: در این راستا تا دو ماه آینده منابع اهل سنت به کتابخانه‌های عمومی کردستان تزریق می‌شود.

تهیه و تزریق منابع اهل سنت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، حسین عبدالملکی، مسئول کتابخانه‌های عمومی استان کردستان امروز، 20 آبان ماه در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، با اشاره به نقش رسانه در توسعه جامعه از دوران مشروطیت تا اواخر دوره پهلوی و از انقلاب تا کنون افزود: بخش اعظم توسعه ایران مدیون رسانه است و رسانه نقش تعیین کننده ای در گفتمان‌ها و هنجارهای حاکم بر جامعه را داشته است.
وی رسانه‌ها و خبرنگاران را مهم‌ترین ابزار ساخت گفتمان جامعه ذکر کرد و افزود: هر چه این هنجارها و گفتمان‌ها توسعه یافته‌تر باشد، جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد.
مسئول کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، در ادامه مطالبه‌گری با دانش و اطلاعات لازم و آگاهی از نیازمندی‌های مردم، واقع‌گرایی، منتقد بودن، ارجعیت منافع ملی بر منافع شخصی و با اخلاق و منصف بودن را از مهم‌ترین ویژگی‌های خبرنگار حرفه‌ای برشمرد.
وی با اشاره به اینکه کمبود منابع اهل سنت یک از مشکلات اساسی کتابخانه‌های استان کردستان بود، گفت: در این راستا تا دو ماه آینده منابع اهل سنت به کتابخانه‌های عمومی کردستان تزریق می‌شود.
عبدالملکی با اشاره به خرید 15 هزار نسخه کتاب کُردی برای کتابخانه های عمومی استان کردستان خبر داد و افزود: ما در بخش منابع کودکانه کُردی در کتابخانه های عمومی استان ضعف داریم که در تلاشیم این مشکل را رفع کنیم.
در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اینکه ناحیه منفصل شهری نایسر با داشتن 85 هزار نفر جمعیت از نداشتن کتابخانه رنج می برد گفت: طی سال آینده کتابخانه ای در این ناحیه احداث و افتتاح خواهد شد.
وی تعداد کتابخانه های استان را 78 باب ذکر و عنوان کرد: از این تعداد، 50 کتابخانه نهادی و 28 باب کتابخانه مشارکتی است.
مسئول کتابخانه‌های استان کردستان، بیان کرد: 753 هزار نسخه کتاب در تمام کتابخانه های سراسر استان وجود دارد و طبق سند چشم انداز 1404 باید به ازای هر یک نفر 4 جلد کتاب داشته باشیم که متاسفانه در حال حاضر به ازای هر یک نفر، نیم جلد کتاب وجود دارد.
وی عنوان کرد: طبق سند 1404، باید 35 درصد جمعیت استان را به عضویت کتابخانه های استان درآوریم که متاسفانه این آمار در حال حاضر در سراسر استان 44 هزار نفر و حدود 3 درصد جمعیت استان است.
مسئول کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، اعلام کرد: باید به ازای هر 100 نفر 8 مترمربع فضای کتابخانه‌ای داشته باشیم که اکنون این آمار در سطح استان کمتر از 2 متر مربع است و در مجموع 28 هزار متر مربع فضای کتابخانه ای در سراسر استان داریم.
وی مهم‌ترین مشکل حوزه کتاب در استان کردستان را فراهم نبودن بسترهای کتابخانه‌ای و کمبود فضای کتابخانه‌ای دانست و بیان کرد: بسیاری از نقاط شهری و روستایی پرجمعیت استان فاقد کتابخانه است.
عبدالملکی بیان کرد: طبق قانون کتابخانه های عمومی، نهادی اجرایی برای ارائه خدمات، دستگاهی بهره‌بردار و غیردولتی است که منبع درآمد آن نیم درصد درآمدهای شهرداری‌های هر شهر است که به تجهیزات و تعمیرات کتابخانه های اختصاص می یابد.
وی از بدهی سه و نیم میلیاردی شهرداری‌ها استان به نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: شهرداری‌ها باید در خصوص پرداخت اعتبار به کتابخانه‌ها تفهیم شوند و رسانه‌ها باید در این راستا تلاش کنند.
مسئول کتابخانه های عمومی استان کردستان با اشاره به اینکه دو راهکار طبق قانون بیمه برای جبران کمبود فضاهای کتابخانه ای وجود دارد خاطرنشان کرد: اولین راهکار ساخت کتابخانه است که با توجه به شرایط کنونی اقتصادی این امر امکان پذیر نیست، اما بهره مندی از کتابخانه های حق انتفاع و کتابخانه های مشارکتی راه های توسعه فضای کتابخانه ای است که نقش اصحاب رسانه در اطلاع رسانی در این راستا تعیین کننده می باشد.
وی مهم ترین درخواست کتابخانه های عمومی استان از اصحاب رسانه را هدایت خیرین به سمت کتابخانه سازی ذکر کرد و یادآور شد: مشارکت خیرین می تواند نقش مهمی در توسعه فضای کتابخانه ای استان داشته باشد.
انتهای پیام

captcha