سير مطالعاتی دربار پهلوی را از مرکز اسناد انقلاب بخواهید
کد خبر: 3765023
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

سير مطالعاتی دربار پهلوی را از مرکز اسناد انقلاب بخواهید

گروه ادب ــ مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت هفته کتاب، سیر مطالعاتی دربار پهلوی را منتشر کرده و به معرفی آثار خود پرداخته است.

سير مطالعاتی درباره پهلوی را از مرکز اسناد انقلاب بخواهیدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حکومت پهلوی در ايران با روی کار آمدن رضاخان از سوی انگليسی‌ها تأسيس و استقرار يافت. در میانه جنگ جهانی دوم حكومت رضاشاه با حمله متفقين فروپاشيد و پسرش محمدرضا به پادشاهی انتخاب شد. استقرار حكومت محمدرضا نيز همانند پدرش با كودتا انجام شد و سراسر دوران حكمرانی وی به همراهی با ايالات متحده، فشار به مردم و فساد اقتصادی، سياسی و اداری گذشت تا اينكه در نهايت انقلاب اسلامی، نقطه پايانی بر اين روند گذاشت.
شناخت ماهیت رژیم پهلوی، نیازمند مطالعه نظام‌مند است. از این رو، مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اقدام به تدوین سیر مطالعاتی کرده است. این سیر مطالعاتی ماهيت حكومت پهلوی، شخصيت رضا شاه و پسرش و ميزان وابستگی آنان به بيگانگان را روشن می‌کند.
کتاب‌های زیر در این سیر مطالعاتی پیشنهاد می‌شود.
سرگذشت ديكتاتور
اين اثر بخش‌هايی از زندگی عبرت‌آموز رضاخان پهلوی را به تصوير می‌كشد. آشنايی با شخصيت رضاخان و مراحل زندگی‌اش، تصوير روشنی از وضعيت اسفبار ايران را در دوران وی ارائه می‌دهد. با مطالعه اين كتاب پی می‌بريم كه چگونه يک قزاق دون‌پايه به خاطر خشونتی که علیه مردم کشورش از خود نشان می‌دهد، به سرعت مدارج ترقی را طی می‌كند و از پايين‌ترين مراتب نظامي‌گری با انتخاب مستقيم انگليسی‌ها به پادشاهی می‌رسد.
روياهای بر باد رفته
اين كتاب روايت‌گر زندگی «محمدرضا پهلوی» از تولد تا مرگ است. شيوه طرح افكار، احساسات، انگيزه‌ها و عكس‌العمل‌های او به‌ویژه واكنش‌ها و موضع‌گيری‌های اتخاذشده در مواقع بحران‌های سياسی، در اين كتاب به گونه‌ای است كه او را از قالب تشريفاتی معمول خارج كرده، با نثری خاطره‌گونه، اسلوب تازه‌ای از نوشتار و زندگي‌نامه‌های تاريخی و سياسی او را ارائه می‌كند.
53 سال عصر پهلوی به روايت دربار
اين كتاب اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سياسی ايران در طول 53 سال حكومت پهلوی را به نقل از رجال دربار بازگو كرده است. اقداماتی نظير صنعتی ‌شدن اقتصاد ايران، نحوه اداره مملكت، انقلاب سفيد شاه، اصلاحات ارضی و.... است. اين اثر نوشته ريحانه درودی بوده و در سال 1385 به چاپ رسيده است.
پلنگ سياه
كتاب پلنگ سياه روايتی داستان‌گونه از زندگی اشرف پهلوی از تولد تا خروج از ايران است. پلنگ سياه روايتی مستند از زندگانيی يكی از سرمستان باده قدرت است كه روزگاری دراز بر مسند زر و زور تكيه زده بود و اكنون از آن ايام قدرت‌، تنها خاطراتی به ياد می‌آورد.
عروس آخر
فرح پهلوی، آخرين همسر محمدرضا پهلوی بود كه نقش مؤثری در جريانات مهم كشور داشت. تأثير وی در تصميم‌گيری‌های كشور (جشن‌های 2500 ساله، جشن تاجگذاری و...) و نفوذ وی در دربار از جمله مباحثی است كه در اين كتاب، ضمن تشريح زندگی فرح ديبا و نحوه ورود او به دربار به قلم ساده و روان تحرير شده است.
دربار به روايت دربار
مجموعه این كتب، فساد موجود در بخش‌های مختلف دستگاه پهلوی اعم از مفاسد اقتصادی، سياسی و اخلاقی را بررسی کرده و تصوير روشنی از عملكردها و اقدامات اين خاندان و نحوه اداره مملكت را به مخاطب ارائه می‌دهد.
علاقمندان می‌توانند برای تهیه سير مطالعاتی «پهلوی» به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانی www. irdc.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام

captcha