پست کمک رسان لجستیک سبز
کد خبر: 3766091
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳

پست کمک رسان لجستیک سبز

در جریان تحقق هدف دولت مبنی بر ضرورت اجرای اصل ۴۴ وواگذاری خدمات اجرایی شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در سرتاسر دنیا، مسائل زیست محیطی از جمله موضوعات مهم و چالش برانگیز می باشد، شرکتها همواره تحت فشار هستندتا عملیات اجرایی خود را بصورتی که اثرات مخرب محیطی نداشته باشد تنظیم نمایند.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: به همین علت تعهدنسبت به محیط طبیعی بصورت متغیری قابل توجه درآمده است. مدل های لجستیک سنتی برای تولید وتوزیع، روی حداقل سازی هزینه ها با محدودیت های عملیاتی تمرکز دارد در حالیکه لجستیک سبز به تولید وتوزیع کالا بصورت پایدار با در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی و اجتماعی می پردازد.

بنابراین اهداف سازمان نه فقط به تاثیر اقتصادی، سیاست های لجستیکی بلکه بر کمینه کردن تاثیرات منفی برجامعه تمرکز دارد. این توجه برای توسعه لجستیک سبز از سوی شرکت ها، دولت و مردم بخصوص به علت آنکه لجستیک سنتی ملزومات جامعه مدرن را تأمین نمی کند، به سرعت افزایش داشته است.

شرکت ملی پست به عنوان یک شرکت خدمات رسان که همواره خدمات و سرویس های خود را متناسب با نیازها و اولویت های روز جامعه و مردم طراحی و اجرا می کند؛ چند سالی است که پست لجستیک را در همین راستا راه اندازی کرده است. در این سرویس پست در زمینه ترابری و توزیع تولیدات کارخانجات و شرکت‌های سازنده با صاحبان محصول همکاری کرده و به عنوان انباردار اقدام به بلوکه محصول در واحدهای مختلف در سطح کشور می‌نماید و براساس حوالجات صادره از سوی کارفرما محصول را در نشانی مشتریان توزیع و سپس با کارفرما تسویه حساب می‌کند.

درحال حاضر که تجار، از هزینه‌های بالای حمل و نقل و انبارداری شکایت می‌کنند، پست لجستیک را می‌توان به عنوان فرصتی مناسب در جهت کاهش هزینه‌های تولید، صادرات و تجارت مشتریان برشمرد.

در جهانی که با گسترش فناوری و حجم بالای تجارت الکترونیک روبروست و رقابت‌پذیری بنگاه‌ها شدت گرفته و ایجاد مشاغل جدید را منجر شده؛ حلقه مفقوده در زنجیره تأمین، لجستیک است که به عنوان تنها راه حل ایجاد ارزش افزوده برای ذینفغان تلقی می‌شود.

پست با ورود به حلقه‌های زنجیره تأمین و بکارگیری فناوری‌های نوین در کنار توانمندی‌ها و منابع عظیم حمل و نقل، انبارش و توزیع این شبکه گسترده، می‌تواند گام بزرگی در راه توسعه خدمات لجستیک کشور بردارد که این خود موجب توسعه کسب و کار، تسهیل در ارتباطات ذینفعان، فعال نمودن بنگاه‌های کوچک و متوسط، ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان می شود.

از آن‌جا که سیستم حمل و نقل یکی از مهم‌ترین زیرساخت¬های پست لجستیک کشور محسوب می‌شود، پست ایران با اصلاح و بهینه‌سازی ساختارهای خدماتی موجود و بازنگری در سیستم ارایه خدمات سنتی و با برخورداری از مجهزترین شبکه توزیع و بزرگترین ناوگان ترابری برای پیاده‌سازی و راه‌اندازی آن اقدام نموده است. فرودگاه پیام در استان البرز و موقعیت جغرافیایی خاص و پتانسیل بالای آن می‌تواند در فعال تر و کارآمدتر شدن پست لجستیک تاثیرگذار باشد؛ چرا که با راه‌اندازی خط زمینی ایران و اروپا کشورمان به بارانداز کشورهای آسیای میانه، ترکیه و عراق تبدیل ‌می شود. بنابراین، برای این کشورها و سایر کشورهای منطقه آسانتر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود که مرسولات و کالاهای خود را از طریق پست لجستیک و از طریق فرودگاه‌ پیام و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ارسال کنند.

به لحاظ داخلی نیز با توجه به نیاز روزافزون کشور به این سرویس، پست می‌تواند این فرصت را برای تولید کنندگان فراهم کند تا ضمن انبارداری و ذخیره سازی محصولات و تولیدات؛ کار جابجایی و ارسال مراسلات آن را نیز انجام دهد.

از آنجا که این سرویس هیچ محدودیت مکانی ندارد، برای کشور پهناوری مانند ایرانبا پراکندگی جمعیت زیاد و فاصله تولیدکننده تا مصرف کننده؛ انتظار می‌رود این سرویس سهم بسزایی در تسریع ارایه و توزیع کالا به متقاضیان و کاهش هزینه هاداشته باشد.

امید است شرکت ملی پست در حرکتی مستمر و مداوم و با جلب اعتماد عمومی در صدد رفع نقایص این سرویس برآمده و به وضعیت ایده آل لجستیک جهانی دست یابد.

محمدصادق مقیمی کارشناس روابط عمومی

captcha