مهدی سیمریز، نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: در بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی«تئاتر کودک و نوجوان» با نویسندگی و کارگردانی نمایش«غول بابا» در بخش کودک این رویداد نمایشی شرکت دارم و باید بگویم که این دوره از جشنواره نیز همچون دورههای پیشین با نظم و هماهنگی خوبی در حال برگزاری است که نشان از برنامهریزی دقیق مسئولان استانی و دغدغهمندی دبیرخانه این جشنواره دارد.
وی ادامه داد: اما از بُعد ساختار اجرایی این جشنواره که بگذریم در اتفاقات نمایشی که در این جشنواره شاهد آن هستیم همچنان نقاط ضعفی وجود دارد که البته به زعم من و بسیاری از دوستان باید آنها را خلأهایی دانست که در تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد و مسئولان باید در شرایط که ربع قرن از برگزاری این جشنواره بینالمللی میگذرد نسبت به رفع آنها در ادوار آتی کوشا باشند.
سیمریز تصریح کرد: نخستین ضعف موجود در این جشنواره بدون اولویت و اهمیت،همخوان نبودن اجرای برخی از آثار نمایشی با مخاطبانی است که برای تماشای این نمایش به سالنهای نمایشی آورده میشوند، به طور مثال در جریان اجرای نمایش«پدرآن» به کارگردانی مهدی فرشیدیسپهر که اساساً موضوع آن در مورد تعدادی دختر محصل است و اینکه باید چگونه با پدران خود ارتباط خوب، عاطفی و منطقی داشته باشند، اما مخاطبان این نمایش پسران محصلی بودند که مربوط به دوره دوم مقطع دبستان بودند در حالیکه این نمایش تولید شده بود که به مخاطبان دختر خود پیامی اخلاقی و تربیتی را بازگو کند و لذا منطقی این بود که اجرای این اثر نمایشی در جشنواره برای مخاطبان دختر برنامهریزی شود.
این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در ادامه گفت: مسئله دیگر مربوط به عدم تناسب فضای نمایشی با برخی نمایشهایی بود که این سالنها برای اجرای آنها اختصاص پیدا کرده بود و مشخصاً سالن مجتمع بوعلی سینا در شهر همدان با گنجایش 700 نفر که برای اجرای یک نمایش کودک در نظر گرفته شده بود و در یک نوبت اجرا، تعداد بیشتری مخاطب را نیز به سالن راه داده بودند، در نظر داشته باشید که هیاهوی مخاطبان در سنین کودکی غیرقابل کنترل است و وقتی یک جمع کثیری از کودکان در یک نوبت اجرا به این سالن راه پیدا کنند، عملاً تنها چیزی که درک نمی شود اجرای نمایش و هدفی است که از اجرای آن دنبال میشود، ضمن اینکه تمرکز بازیگران و عوامل نمایش نیز در پی هیاهوی زیاد به هم خواهد خورد.
سیمریز افزود: به مواردی که به آنها اشاره شد، نادیده گرفته شدن تئاتر عروسکی را نیز در این جشنواره باید افزود؛ در این دوره از جشنواره آثار به نمایش درآمدند که در زمینه طراحی عروسک نمایشی برای آنها زحمت زیادی کشیده شده بود اما این آثار نمایشی با وجود این ویژگی در جریان داوری نادیده گرفته شده و تنها آثار به شکل کلی در جران مسابقه داوری و به برگزیدگان آنها جوایزی در اختتامیه اهدا خواهد شد.
وی تأکید کرد: البته نکته دیگری نیز که باید به آن در حوزه داوری آثار این دوره اشاره کنم تقسیمبندی داوری آثار به دو بخش تئاتر ایران و تئاتر بینالملل بود به این معنی که در بخش تئاتر ایران هم تئاتر کودک و هم تئاتر نوجوان با هم مورد قضاوت و داوری از سوی یک هیئت واحد داوری، مورد ارزیابی قرار گرفتند در حالیکه ملاکهای داوری تئاتر کودک با تئاتر نوجوان متفاوت است و صرفنظر از موارد فنی و استفاده از صحنههای چشمنواز و رنگارنگ که بیشتر برای تئاتر کودک جذابیت دارد در تئاتر نوجوان روایت نمایشی تا حدود زیادی به سمت تئاتر اندیشهورز و جدی متمایل میشود و در نتیجه لزوم تفکیک این دو حوزه تئاتری حداقل در بخش داوری بیش از پیش احساس میشود.
یادآور میشود، بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی«تئاتر کودک و نوجوان» به دبیری مریم کاظمی، فردا یکشنبه 4 آذر با معرفی برگزیدگان و تقدیر از آنها به کار خود پایان خواهد داد.
انتهای پیام