پایان جشنواره «مقاومت» در «تنگه ابوقریب»
کد خبر: 3768259
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱

پایان جشنواره «مقاومت» در «تنگه ابوقریب»

پانزدهمین "جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت" با اهدای بیشترین جوایز به «تنگه ابوقریب» به پایان رسید.

به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر و حضور هنرمندان، جمعی از خانواده‌های شهداء و مقامات سیاسی و لشگری، شامگاه جمعه نهم آذر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
در این مراسم محمد خزاعی دبیر جشنواره در سخنانی بیان کرد: خوشحالم که این جشنواره، به جشنواره‌ای برای فیلمسازان مستقل دنیا تبدیل شد و گفتمان به وجود آمده هر روز در حال گسترش است. مهمانی که در این جشنواره حضور داشتند، مورد تهدید رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و باید قبول کنیم این تهدیدها نقض آزادی بیان است و مگر چه اتفاقی در این جمع رخ می‌دهد؟ جز این‌که صدای مظلومان بیان می‌شود.
او همچنین از فیلمساز آمریکایی حاضر در سالن تقدیر کرد که گفته است، اگر در برگشت به آمریکا دچار مشکل شود، ترجیح می‌دهد کشورش را عوض کند.
در ادامه از سردار نقدی - معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- به عنوان یکی از پشتیبانان جشنواره مقاومت تقدیر شد. او در سخنانی کوتاه گفت: سینمای ایران سینمای شجاعت، فضیلت، کرامت انسانی و صدای مظلومان است و البته سخنم با سینماگران اصیل و بومی است. از آن‌هایی که برای خوش‌آمد کن و اسکار فیلم می‌سازند نامی باقی نمی‌ماند مگر این‌که سینماگران برای آزادی و عدالت فیلم بسازند.
در بخش بعدی این مراسم و پس از تقدیر از مدیر سازمان سینمایی سوریه، در بخش مستند سینمای ایران با حضور همسر و فرزند یکی از شهدای مدافع حرم، لوح تقدیری به محمدمهدی خالقی برای فیلم «پسرم»، لوح تقدیر ویژه به مصطفی اشراق برای فیلم «بیتنا»، دیپلم برگزیده سوم به محمدرضا امامقلی برای فیلم «آقای نخست‌وزیر»، دیپلم برگزیده دوم به وحید فراهانی برای فیلم «با صبر زندگی» و تندیس و دیپلم افتخار به رضا فرهمند برای فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهداء شد.
فرهمند جایزه خود را به فرزند و همسر شهید مدافع حرم حاضر بر روی سن، اهداء کرد.

در بخش مسابقه بین‌الملل فیلم‌های مستند با حضور دو فرزند از یک شهید مدافع حرم دیگر، لوح تقدیر به فیلم «لبه‌های چاقو» ساخته جرمی ویلیام اهداء شد. همچنین دیپلم افتخار به خدیجه السلامی برای ساخت فیلم «یمن، کودکان و جنگ» رسید.
دیپلم افتخار دوم هم به دنیل کوهن و مکس بلومنتال برای فیلم «کشتن غزه» اهداء شد.
کوهن‌ که آمریکایی است و برای فیلمش از سوی رژیم صهیونیستی تهدید شده است، بیان کرد: وقتی به آمریکا برگردم حتما اعلام می‌کنم که قلب مقاومت در ایران است.
در این بخش تندیس برگزیده اول هم به رضا فرهمند رسید و سپس ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر از پدر شهید صادقی، از شهدای مدافع حرم که در اهدای جوایز این بخش حضور داشت، قدردانی کرد.
بخش بعدی این مراسم به فیلم‌های اول با عنوان "روایت نو" اختصاص داشت که جایزه ویژه به علی دهکردی برای بازی در فیلم «دریاچه ماهی» اهداء شد.
این بازیگر ضمن تقدیر از هیات داوران، از مردم ایران قدردانی کرد که «امروز در سخت‌ترین شرایط قهرمان واقعی مقاومت هستند.»
جایزه دیگر این بخش هم به منیر قیدی برای ساخت فیلم «ویلایی‌ها» اهداء شد.
احمدرضا معتمدی یکی از داوران این بخش ضمن اشاره به توانمندی قیدی و نیز مریلا زارعی که داور این بخش بود و در بازیگری توانمندی‌های بالایی دارد، گفت: باید به حضور زنان در عرصه سینمای مقاومت توجه بیشتری شود.
در ادامه، تندیس و دیپلم افتخار بخش "جلوه‌گاه نور" به محمدحسین مهدویان برای فیلم «ماجرای نیمروز» اهداء شد.

در بخشی دیگر، چهره مقاومت سال ۲۰۱۸، «ابومهدی المهندس» فرمانده مجاهد عراق معرفی شد که نشان جشنواره به «سیدعباس موسوی» از همکاران او اهداء شد که البته این فرمانده در مراسم حضور نداشت.
امیر دریادار سیاری در این بخش از سوی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد: در جهت تقویت بُعد فرهنگی، ارتش آمادگی هرگونه همکاری و هماهنگی را دارد.
در ادامه این مراسم‌ هیات داوران بهترین فیلم از نگاه خانواده شهداء، فیلم‌ «ویلایی‌ها» را به کارگردانی منیر قیدی برگزید.

سپس در بخش "جایزه ویژه عماد مغنیه" با حضور فاطمه مغنیه فرزند این شهید، دیپلم افتخار به رضا فرهمند برای فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» ‌و دیپلم افتخار اول و تندیس هم به وحید فراهانی برای فیلم «با صبر زندگی» اهداء شد.
فاطمه مغنیه همچنین برای تقدیر از برگزاری جشنواره مقاومت، تندیسی را که خودش تهیه کرده بود به محمد خزاعی داد.
همچنین کوثر البشراوی عضو هیات داوران این بخش درخواست کرد جشنواره مقاومت در تونس و بیروت هم برگزار شود.
در ادامه سردار غیب‌پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین از خزاعی درخواست کرد این جشنواره از دوسالانه به سالانه تبدیل شود و لااقل بخش بین‌الملل آن به دلیل اهمیت موضوع مقاومت، هر سال برگزار شود.
معرفی برگزیدگان مسابقه بین‌الملل با حضور مجید مجیدی، دیگر بخش این مراسم بود که تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به باسل الخطیب برای فیلم «پدر» اهداء شد.
جایزه بهترین کارگردانی هم به کارگردانان فیلم «۲۸ مرد» پانفیلو اندری شالوپا - کیم دروزینین تعلق گرفت.
تندیس بهترین کارگردانی هم به آلوارو برخنر برای فیلم «شب دوازده ساله» اهداء شد.
 هیات داوران این بخش تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم را به «ماجرای نیمروز» به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی اهداء کرد که رضوی جایزه خود را به خانواده شهید عطایی تقدیم کرد.
همچنین هیات داوران، جایزه ویژه خود را در بخش بهترین فیلم بخش بین‌الملل به «تنگه ابوقریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان داد.

اعلام ‌ جوایز بهترین‌ها از نگاه تماشاگران، دیگر بخش این مراسم طولانی بود که در بخش مستند «کاکایی» معرفی و بهترین فیلم هم «تنگه ابوقریب» اعلام شد.

معرفی برگزیدگان مسابقه سینمای ایران پایان‌بخش این اختتامیه بود که جوایز آن نیز به این ترتیب اهداء شد:

جایزه ویژه هیات داوران: علیرضا زرین‌دست برای فیلمبرداری فیلم «سرو زیر آب».
بهترین بازیگر: ناصر بابائیان برای فیلم «دایان».
بهترین فیلمنامه: منیر قیدی و ارسلان امیری برای «ویلایی‌ها» و جایزه ویژه به محمدعلی باشه آهنگر برای «سرو زیر آب».
بهترین فیلم: «تنگه ابوقریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و سازمان اوج.
بهترین کارگردانی: بهرام توکلی برای فیلم «تنگه ابوقریب».

به گزارش ایسنا، علی نصیریان، مسعود جعفری جوزانی، احمدرضا معتمدی، ابراهیم داروغه‌زاده، حبیب ایل‌بیگی، علیرضا تابش، اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از جمله حاضران در این مراسم بودند.‌
انتهای پیام

captcha