بوشهر؛ مهد کتب مرجع حوزه‌/ تجلیل از برگزیدگان چهارمین کنگره علامه بلادی(ره)
کد خبر: 3769694
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

بوشهر؛ مهد کتب مرجع حوزه‌/ تجلیل از برگزیدگان چهارمین کنگره علامه بلادی(ره)

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه بوشهر گفت: تمدن سیاه پهلوی و حکومت‌های جور موجب تجلی روحانیت در عرصه ظلم‌ستیزی شد و اگر از نگاه علمی بخواهیم تاریخ روحانیت استان بوشهر را بررسی کنیم، بسیاری از کتاب‌های مرجع به قلم علمای این استان تألیف شده است که در صورت جمع‌آوری یک کتابخانه عظیم خواهد شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ چهارمین کنگره علمی ـ پژوهشی علامه بلادی بوشهری(ره)  روز گذشته، 13 آذر به مناسبت سالروز شهادت مجتهد شهید و عالم انقلابی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاج شیخ ابوتراب عاشوری و با حضور طلاب، اساتید و فضلای حوزه‌های علمیه و اساتید دانشگاهی در محل مصلای جمعه شهر بوشهر برگزار شد.

مبارزه علامه بلادی بوشهری علیه ایادی کفر

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این مراسم از تلاش حماسی مسئولان کنگره قدردانی کرد و گفت: علامه سید‌عبدالله بلادی بوشهری(ره) در دوران سخت ستم‌شاهی پرچم مبارزه با ایادی کفر در استان بوشهر را در دست داشت و با حکومت پهلوی ظالم مبارزه کرد.

علامه بلادی بوشهری؛ از استوانه‌های جهان تشیع

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر در ادامه بیان کرد: علامه سیدعبدالله بلادی بوشهری(ره) یکی از استوانه‌های جهان تشیع بود که به مانند ستاره‌ای پر فروغ در تاریخ جهان اسلام درخشیده است.

تألیف کتب حوزوی و تحصیلی در بوشهر

مؤلف کتاب «درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی» اضافه کرد: از قدیم تا کنون بوشهر در منظومه جهان اسلام بر مدار ولایت حرکت کرده و هیچ‌گاه افول و لغزشی انحرافی در خود ندیده است و هم اکنون بوشهر استانی کاملاً دانش‌بنیان و پژوهش‌محور است و بر محور ولایت فقیه حرکت می‌کند و اکنون بسیاری از کتب تحصیلی آموزش و پرورش و حوزه علمیه در بوشهر تألیف می‌شود.

امام جمعه بوشهر با تأکید بر اینکه اخلاق، ولایتمداری و خدمت به مردم آثار زیادی دارد، خاطرنشان کرد: تمدن سیاه پهلوی و حکومت‌های ظالم موجب تجلی روحانیت در عرصه ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی شد و اگر از نگاه علمی بخواهیم تاریخ روحانیت استان بوشهر را بررسی کنیم بسیاری از کتاب‌های مرجع به قلم علمای استان بوشهر تألیف شده است که در صورت جمع‌آوری یک کتابخانه عظیم خواهد شد.

اسلام‌خواهی و همت در تهذیب علم؛ ویژگی روحانیت بوشهر

نویسنده کتاب «أنوَارُالولایَة» ـ زندگی‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س) ـ با بیان اینکه روحانیت بوشهر پر فروغ جهان اسلام می‌درخشد، عنوان کرد: اسلام‌خواهی اولین ویژگی و بینش علمای استان بوشهر بوده که نجات و کمال انسان را سرمنزل مقصود قرار داده است.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه علمای بوشهر با اسلام‌خواهی در مقابل استعمار انگلیس حماسه آفریدند، افزود: جدیت در تحصیل، تخلق در اخلاق حسنه و همت در تهذیب علم و معارف اسلامی، دومین ویژگی روحانیت و علمای استان بوشهر بوده و هست و در عرصه تحصیل و هنر اسلامی صاحب سبک، صاحب نظریه، قلمی شیوا، گویا و رسا هستند.

وی با اشاره به اینکه مردمی‌بودن سومین ویژگی علمای استان بوشهر است، ادامه داد: بوشهر پایتخت مبارزات ضد استعماری است که بر مدار خورشید و منظومه ولایتمداری حرکت می‌کند و مودت و محبت به اهل بیت‌(ع) در همین زمینه است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اظهار اینکه ولایت فقیه اساس اسلام است، عنوان کرد: استقامت و مقاومت در برابر سختی‌ها چهارمین ویژگی روحانیت و علمای استان بوشهر است و در این رابطه تحقق عقلانیت یکی از دغدغه‌های روحانیت استان بوشهر است.

تجلیل از برگزیدگان کنگره علامه بلادی(ره)

در پایان چهارمین کنگره از اسماعیل بیدار، علیرضا صداقت، علیرضا شهریاری، محمد قبادی، عبدالرضا حیدری، محسن حیدری و سیدحمید موسوی به عنوان نفرات برگزیده مقام اول تا هفتم مقالات حوزه علمیه قم؛ باقر گرگین، سیده‌الهام موسوی، شهلا صفوی، سعید رستمی، راضیه کللی خورموجی، و علیرضا رضایی به عنوان نفرات برگزیده مقام اول تا ششم مقالات دانشگاهی؛ عبدالله ناصرزاده، غلامحسین بنافی، آرش شادمان، هادی صالحی، حسین رحمانی‌پور و محمد هادی فاطمی‌تبار به عنوان نفرات برگزیده مقام اول تا ششم مقالات حوزه علمیه برادران بوشهر؛ معصومه کرمی، ملک موتوری، نوش‌آفرین مرسلی، مهدیه شفیعی، پروانه ضیاء‌پور و اعظم زیارت‌زاده در جایگاه نفرات برگزیده مقام اول تا ششم مقالات حوزه علمیه خواهران بوشهر با حضور آیت‌الله صفایی بوشهری و حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری تجلیل شدند.

خبرنگار: حامد فکوری

عکاس: محمد عبیدی

captcha