به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ کارگاه آموزشی طرح مفتاح با عنوان «اهمیت حضور قلب در نماز» با حضور جمعی از دانشجویان، چهارم دیماه در مجتمع کوثر دانشگاه علوم پزشکی قم با مشارکت ادارهکل بنیاد شهید و امور ایثارگران، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
حجتالاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه قبولی نماز به اقبال قلب و توجه باطنی انسان به خداست، گفت: اگر نماز بدون حضور قلب خوانده شود، از درجه اعتبار ساقط میشود و سزاوار محضر حضرت حق نیست؛ پس کلید گنجینه اعمال و همه سعادتها، حضور قلب است و بدون آن، عبادتها قیمتی ندارد.
وی بیان کرد: نماز صورت غیبی ملکوتی دارد و در روح نمازگزار، تأثیراتی نورانی میگذارد. بزرگ شمردن امر خدا و رعایت حریم آن، ترس از عظمت و بزرگی خدا، امیدواری به رحمت بیکران او و شرمساری از گناهان در برابر خداوند از جمله عوامل مؤثر در تحصیل حضور قلب است.
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه ادامه داد: کسب حضور قلب مانند کسب یک مهارت، نیاز به تلاش دارد. لذا، توقع حصول ناگهانی آن دور از واقعیت است.
وی با بیان اینکه گناه ترک مسیر بندگی است و توسعه بندگی مقدم بر توسعه زندگی است، افزود: اولین محور رفتاری نمازگزار، حوزه ارتباطی او با خداوند است. نماز سرمایه خود انسانهاست که اثر کامل نماز، با مداومت بر آن به دست میآید.
لطفیان سرگزی اظهار کرد: نمازگزاران واقعی، چون برکات نماز را درک کردهاند، بر ادای آن اهتمام و بر مراقبت بر آن التزام دارند. کسی که نماز را مراقبت کند، نماز نیز از او محافظت میکند و نمازگزار را در مسیر بندگی نگاه میدارد.
وی با بیان اینکه عبادت همراه با حرامخواری همچون ساختمانی بر روی شن است، افزود: از دیگر بایستههایی که در ارتباط با خالق، باید مورد توجه قرار گیرد، تغذیه پاک و روزی حلال است که باعث جلب خشنودی پروردگار، قبولی و کمال نماز و رسیدن به دستاوردهای فراوان مادی و معنوی میشود.
مدیرعامل مؤسسه صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه با اشاره به منافات قضا و قدر الهی با اختيار، سعی و اراده انسان در پاسخ به اینکه مقصود از قضا و قدر چيست؟ گفت: «قضا» در لغت يعنی حکم کردن و فيصله دادن و در اصطلاح همان فراهم کردن اسباب تحقق امور است. «قدر» نيز در لغت يعنی اندازهگيری و در اصطلاح اشاره به ويژگیهای طبيعی و حد وجودى و حدود تحقق اشياء دارد.
لطفیان سرگزی بیان کرد: قضا و قدر تکوينی يعنی همه امور بر اساس علل و ويژگیهای خاصی محقق میشوند و قضا و قدر تشريعی به معنى فرمان الهى در تعيين وظایف انسان و مقدار و حدود اين وظایف است. بنابراین، قضا و قدر با اختيار انسان منافات ندارد و سرنوشت او وابسته به اسبابی است که از جمله آن اراده و تلاش انسان است.
محمود لطفیان
انتهای پیام