رخ‌نمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت
کد خبر: 3776135
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
بر خط جامعه؛

رخ‌نمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

گروه جامعه ــ در هفته‌ای که آغاز فصل سرد با غم فقدان عالمی معتدل و آگاه و پرکشیدن 9 دانشجوی کشورمان، رخ‌نمایی کرد، خدمات اجتماعی قابل‌توجهی انجام پذیرفت؛ از جمله این‌که احداث 160 مدرسه جدید در کرمانشاه به پایان رسید و 247 روستای کشور که از سال‌ها از محرومیت رنج می‌بردند، تحت پوشش کامل کمیته امداد قرار گرفتند.

در حال تکمیل///رخ‌رنمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشتبه گزارش ایکنا؛ هفته اول دی‌ماه سال 97 با دو اتفاق غم‌انگیز برای ایرانیان همراه شد؛ رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی از مراجع تقلید و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که از شخصیت‌های معتدل و وفادار به انقلاب اسلامی بود، تأثر مردمان را برانگیخت. هنوز پیکر این عالم تشییع نشده بود که خبر بهت‌آور سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد و جان‌باختن 9 دانشجوی کشورمان، مردم را داغدار کرد. چنین می‌نماید که فصل سرد، با دو حادثه غم‌بار رخ‌نمایی کرد، اما به راستی که همراه هر سختی، آسانی نهفته است و از پس از داغی، التیامی هست «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا»(انشراح، 5 و6). همچنین در روزهایی که گذشت، مسیحیان کشورمان سالروز میلاد پر خیر و برکت حضرت عیسی مسیح(ع) را گرامی داشتند. این هفته در بسته خبری بر خط جامعه، خبرهایی خوب از فعالیت‌های اجتماعی کشور را گرد آورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

محیط‌آرائی مساجد در حال تحول است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نوری، معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا درباره طرح آموزشی «امین» اظهار کرد: این طرح تخصصی، در راستای مأموریت‌های آموزشی مرکز رسیدگی به امور مساجد از چهار هفته گذشته برای ارتقای دانش مدیریتی هیئات امنای مساجد استان تهران آغاز به کار کرد. برای این دوره، که در محل دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری برگزار می‌شود، سه رده از مسئولیت‌های اصلی مسجد شامل مسئول امور مالی و حسابداری، مسئول امور فرهنگی و اجتماعی و مسئول امور فنی و عمرانی مشارکت می‌کنند و برای آن‌ها گواهی ویژه این دوره صادر می‌شود.

حجت‌الاسلام نوری یادآور شد: این طرح که تاکنون با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه شده است، بهمن‌ماه پایان می‌پذیرد و پیش‌بینی می‌شود مجموعاً بالغ بر ۳ هزار نفر از اعضای هیئات امنای مساجد استان تهران در این طرح شرکت کنند. امسال علاوه بر برگزاری همایش سالانه ائمه جماعات و چهارمین همایش سراسری خادمان، نخستین همایش سراسری امنای مساجد به منظور هم‌افزایی ظرفیت‌های فعالان مساجد و تجلیل از آن‌ها برگزار می‌شود.

در حال تکمیل///رخ‌رنمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

حجت‌الاسلام نوری در پاسخ به این سؤال که طرح آموزشی برای خادمان مساجد از چه زمانی آغاز می‌شود، اظهار کرد: طرح‌های آموزشی برای خادمان از مدتی قبل در نواحی امور مساجد آغاز شد و جدیدترین آموزش‌های لازم برای ارائه خدمت به نمازگزاران خانه خدا ارائه شد. در حال حاضر، خادمان مساجد در حال آموزش دوره محیط‌‌آرایی، نظم و چیدمان مسجد هستند تا به توفیق الهی مساجدی آراسته‌تر از نظر محیط فیزیکی داشته باشیم. تاکنون ۲ هزار نفر از خادمان مساجد این لباس را، که متبرک به آستان مقدس امام رضا(ع) و به سیاق خادمان مضجع ایشان طراحی شده است، دریافت کرده‌اند. بنا بر برنامه‌ریزی‌ تا پایان سال همه خادمان این لباس را دریافت می‌کنند و به مرور ملزم می‌شوند در اوقات اقامه نماز و برنامه‌های رسمی مسجد این لباس را به تن کنند.

اول اسفندماه؛ آخرین مهلت ارسال ایده‌های مسجدی

علاقه‌مندان و ایده‌پردازان در زمینه مساجد تا اول اسفندماه سال جاری فرصت دارند ایده‌های خود را به دبیرخانه باشگاه ایده‌پردازان مسجدی ارسال کنند.

بنابر این گزارش، مسجد و نهضت قرآنی، مسجد برقرار، مسجد و مدرسه، مسجد و خانواده، مسجد و اقتصاد مقاومتی، مسجد و کودک و نوجوان، مسجد و بانوان، مسجد و آسیب‌های اجتماعی و مسجد و مشارکت سیاسی، محورهای ششمین فراخوان ایده‌پردازی مسجدی(فام ۶) هستند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی masjedidea.ir مراجعه کنند.

در حال تکمیل///رخ‌رنمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

مسابقه ایران‌یار؛ فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی

مسابقه ایران‌یار به منظور فرهنگ سازی حمایت از کالای ایرانی در نسل چهارم انقلاب اسلامی به همت سازمان بسیج دانش‌آموزی در چهار حوزه: سرود، روزنامه دیواری، شعر و دل‌نوشته برگزار می‌شود.

مسابقه روزنامه‎دیواری طرح ایران‌یار با عنوان همیار تولید ملی، اثری فرهنگی و هنری است که به وسیله‎ گروه مشخص و محدود سه تا پنج نفر، از دانش‎آموزان تنظیم می‌شود و نگارش آن به‌صورت دست‌نویس بوده و لزوماً هر یک از اعضای گروه در تعامل سازنده با همدیگر و به فراخور استعدادها و توانایی‌ها و علایق خود، مسئولیتی را عهده‌دار خواهند بود. در بخش عکس نیز آثار باید در دو حوزه عکاسی از اماکن و کارخانه‌های تولیدی ایران و عکاسی از مصرف‌کنندگان کالای ایرانی ارسال شود.

در حال تکمیل///رخ‌رنمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

علاقه‌مندان در بخش شعر و دل نوشته نیز باید آثار خود را در سه بخش اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال و کالای ایرانی و حمایت از آن ارسال کنند؛ هر نفر نیز می‌تواند فقط در یک محور( شعر یا دلنوشته) اقدام به ارسال اثر کند.

علاقه‌مندان برای ارسال اثر تا ۱۲ بهمن‌ماه سال جاری، فرصت دارند. داوری آثار و انتخاب برگزیدگان نیز از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه انجام و در روز ۲۹ بهمن‌ماه، همزمان با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی مراسم تقدیر از برگزیدگان برگزار می‌شود.

۹۲ مقاله علمی در دومین همایش ملی خیر ماندگار ارائه می‌شود

نشست خبری دومین همایش ملی خیرماندگار، سه‌شنبه چهارم دی‌ماه با حضور اصحاب رسانه در بنیاد خیریه راهبری آلاء برگزار شد.

در حال تکمیل///رخ‌رنمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

نعمت‌الله موسی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و دبیر علمی دومین همایش ملی خیر ماندگار در این نشست گفت: اجتماعات انسان برای تشکیل خود قرارداد اجتماعی دارند که بخش سخت قضیه است، اما یک بخش نرمی هم دارند که امر نیکوکاری به مثابه امری فرهنگی است، این بخش می‌تواند مثل ملات، جوامع را هم‌بسته و منسجم کند. این کارها، امری عمومی است لذا در عرصه عمومی، آگاهی‌هایی را نیاز دارد. یکی از راه‌ها این است که در همایشی، خیرین، صاحب‌نظران و مسئولان را کنار یکدیگر جمع آوریم تا برای حل مشکلات در مسیر نیکوکاری هم‌افزایی کنند. همایش ملی خیرماندگار کوشیده است در زمینه مطالعه امر خیر در ایران، تولیداتی علمی داشته باشد.

وی افزود: از ۱۳۵ مقاله دریافتی، ۹۲ مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شده‌اند، در همین همایش، تجربه خاص نیکوکاران نیز جمع‌آوری شده است که با نام تجربه خاص عرضه می‌شوند. همچنین ایده‌های نو در امر نیکوکاری نیز به مخاطبان ارائه می‌شود.

تلاش سازمان حج برای دریافت غرامت شهدای مسجد‌الحرام

رئیس سازمان حج و زیارت، دوشنبه سوم دی‌ماه در نشست خبری خود ضمن تشریح نتایج سفر خود به عربستان و اعلام امضای توافقنامه حج ۹۸، گفت: عربستان غرامت خانواده شهدای مسجد‌الحرام را به دفتر این کشور در سازمان ملل ارسال کرده است و پیگیر پرداخت غرامت به خانواده‌های این شهدا هستیم.

وی با اشاره به دعوت وزیر حج و عمره عربستان برای مذاکره در خصوص حج آتی، گفت: در سه دوره مذاکرات انجام شد. ابتدا به صورت مکتوب مطالب و پیشنهادهای خود را ارسال و پاسخ طرف سعودی را دریافت کردیم. در مرحله دوم کارشناسان دو طرف در خصوص مسائل حج گذشته و برنامه‌های حج آینده صحبت و مذاکره کردند و در مرحله سوم طی یک روز توافقنامه حج ۹۸ به امضای مسئولان دو طرف رسید.

در حال تکمیل///رخ‌رنمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت
رشیدیان مهم‌ترین محور تفاهم‌نامه حج سال ۹۸ را تأمین امینت، عزت و کرامت حجاج ایرانی بیان کرد که مورد تأکید طرف ایران و تأیید طرف عربستانی قرار گرفت و ادامه داد: آسیب‌شناسی حج سال جاری و پیگیری مسائل مرتبط با شهدای مسجدالحرام و شهدای منا از دیگر محورهای مذاکرات بود و پیرو پیگیری‌های قبلی طرف سعودی غرامتی را که باید به خانواده شهدای مسجدالحرام پرداخت شود به دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل پرداخت شده است. ما نیز وکالت‌نامه‌ها و مدارک خانواده‌ها را به دفتر سازمان ملل تحویل داده‌ایم و پیگیر هستیم تا هرچه زودتر این غرامت به دست خانواده‌ها برسد.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: از ۱۰ شهید حادثه منا که محل دفن آنها مشخص نبود با انجام آزمایش DNA محل خاکسپاری پنج شهید به صورت قطعی مشخص و محل خاکسپاری دو شهید نیز تقریباً تأیید شده و محل خاکسپاری سه شهید دیگر نیز در دست پیگیری است. با طرف سعودی در خصوص وجوه شرعیه‌ای که باید به خانواده شهدای منا نیز پرداخت شود صحبت کردیم.

سند گفتمان سلامت اجتماعی تدوین می‌شود

تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، یک‌شنبه دوم دی ماه پس از برگزاری جلسه شورای اجتماعی کشور، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جلسه امروز شورا به بررسی سیاست‌های سلامت اجتماعی کشور اختصاص داشت، گفت: سال گذشته در جلسه شورای اجتماعی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بعد از ارائه سند سلامت روانی در کشور مصوب شد سندی هم در خصوص سیاست‌های سلامت اجتماعی تنظیم شود که امروز اولین جلسه بررسی مقدماتی این سیاست‌ها آغاز شد و این روند ادامه پیدا خواهدکرد.

وی نکته مهم مطرح در این خصوص را غالب بودن گفت‌و‌گوی مربوط به آسیب‌های اجتماعی عنوان و اظهار کرد: در کشور ما گفتمان آسیب‌های اجتماعی طی چند سال اخیر رواج پیدا کرده است. اولین ویژگی تدوین سیاست‌های سلامت اجتماعی این خواهدبود که بر گفتمان سلامت اجتماعی در کشور تأکید و در قانون‌گذاری و نگارش و تدوین اسناد و سیاست‌ها سلامت اجتماعی را مقدم کنیم.

۲۴۷ روستا تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند

فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) دوشنبه، سوم دی‌ماه در نشست خبری خود اعلام کرد: 247 روستای بدون برق در کل کشور شناسایی شد، طی شهریور و مهرماه سال جاری تمام این روستاها مجهز به منبع آب روستایی، سرویس بهداشتی و لوازم زندگی شدند و دو هزار و ۸۳۸ خانوار تحت پوشش قرار گرفتند.

در حال تکمیل///رخ‌رنمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

بازی‌های رایا‌نه‌ای ایرانی رو به توسعه است

بازی عامل انتقال فرهنگ است و از هرجا بیاید و در هرجا ریشه داشته باشد، فرهنگ همان‌جا را به همراه دارد. بنابراین، بسیاری از بازی‌های موجود براساس اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به صورت کپی‎رایت در کشور وجود دارند که به ابزار تهاجم فرهنگی تبدیل شده‎اند؛ برخی از این بازی‎ها ممکن است پیامد‌های تربیتی نامطلوبی را به همراه داشته باشند؛ این در حالی است که بیشتر بازی‌های رایانه‌ای کشور در چارچوب فرهنگی- اجتماعی اروپای غربی، آمریکا و ژاپن طراحی و تولید می‌شوند که ارزش‌ها، هنجار‌ها و الگو‌های خاصی را به کودک و نوجوان القا می‌کنند؛ الگو‌هایی که با ارزش‌های فرهنگی جامعه سازگار نیست. بر همین اساس و با توجه به این موضوع در خبرگزاری ایکنا، گفت‌وگوی تفصیلی را با حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

کریمی درباره برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌ها برای نظارت بر عرضه بازی‌های ویدیویی و موبایلی و فضای نابسامانی که امروز در بازار کشور در این خصوص حاکم است، گفت: فضای بازی‌های رایانه‌ای در کشور امروز خیلی روشن است؛ روشن را از این جهت می‌گوییم که آمار و ارقام آن مشخص است؛ اما در خصوص حجم بازار و درصدی که بازی‌های ایرانی از آن دارند وضعیت خیلی بدی نداریم و در این مسیر از سال ۹۴ تا ۹۶ از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد رسیده‌ایم؛ این یعنی رشد تولید که سهم بیشتری را در بازار برای محصولات داخلی داریم و بازار هم دوبرابر رشد داشته است.

توسعه صنعت دارویی ایران پس از انقلاب

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی استان تهران، یکشنبه دوم دی‌ماه در نشست خبری نمایشگاه فارماپک، با اشاره به رشد صنعت داروسازی طی ۴۰ سال گذشته اظهار کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی رشد صنعت داروسازی بوده است و در ابتدای راه ما از تولید محصول نهایی در صنعت داروسازی آغاز کردیم و در نهایت به حوزه تولید ماده اولیه دارو ورود پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی در ایران حدود ۲۷ درصد داروی مورد نیاز تولید می‌شد، در حالی‌که که مواد اولیه و بسته‌بندی دارو به طور کامل وارداتی بودند. طی این سال‌ها که ۹۸ درصد نیاز دارویی کشور را تولید می‌کردیم، اما هنوز بخش اعظم ماده اولیه دارو وارداتی بود و اکنون بیش از ۶۷ درصد نیاز ماده اولیه دارو در کشور را تولید می‌کنیم و در صنعت بسته‌بندی دارو تقریباً تمام نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.

نجفی عرب با بیان اینکه ما در تولید دارو‌های بایوتک یکی از کشور‌های پیشتار محسوب می‌شویم، گفت: کشور ترکیه به صنایع خود افتخار و درآمد ناخالص ملی موردنیاز را از صنعت تأمین می‌کند، در حوزه تولید دارو‌های بایوتک از ایران عقب‌تر است. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، ما در مورد وضع اقتصاد سلامت و جایگاه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی احساس نگرانی می‌کنیم، چرا که در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و نباید اجازه دهیم این صنایع آسیب ببینند.

وی افزود: تغییرات ناگهانی نرخ ارز، رقابت‌پذیری برخی صنایع مانند صنعت دارو و تجهیزات پزشکی را در داخل کشور دچار مشکل می‌کند. اگر فکری برای وضعیت صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نشود، خطراتی صنایع و توسعه آن‌ها را تهدید می‌کند.

تقدیر از خبرنگار ایکنا در اختتامیه اولین جشنواره مد و رسانه

مراسم اختتامیه اولین جشنواره مد و رسانه، عصر سه‌شنبه چهارم دی‌ماه با معرفی صاحبان آثار برتر برگزارشد. حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس نیز طی سخنانی با تأکید بر اینکه مد بدون ابراز رسانه فاقد هویت است، گفت: شش سال پیش کار در این حوزه را آغاز کردیم و اکنون توانسته‌ایم به یک رویداد مستقل در حوزه مد و رسانه برسیم.

وی ادامه داد: مد خود یک رسانه است، اما برای ترویج به رسانه نیاز دارد. اما باید توجه داشته باشیم که نمی‌توانیم محصول جدید را بر مرکب قدیمی سوار کنیم و باید از ابزارهای جدید برای انتقال مفاهیم فرهنگی و مد استفاده کرد. نمی‌توان ادعا کرد به فرهنگ در رسانه می‌پردازیم، اما مد در رسانه ما جایگاهی ندارد. روایت‌گری در حوزه مد یک تکنیک جهانی است و باید شکل‌های مختلف و روش‌های مختلف این روایت‌گری را در نظر گرفت.

قبادی همچنین خواستار اصلاح ساختار علمی در حوزه مد در دانشگاه‌ها شد و گفت: ظرفیت مد خیلی بیشتر از ظرفیت خودروسازی ما است. پس از غذا بیشترین مصرف ما در حوزه پوشاک است. اما چه قدر رسانه در ترویج خوب‌پوشی تلاش می‌کند؟ حتماً این میزان کافی نیست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد. اگر در حوزه مد به ویژه برای کودک و نوجوان تلاشی نکنیم، حتماً در آینده صدمه خواهیم دید.

در حال تکمیل///رخ‌رنمایی فصل سرد با غم/ خدمات اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

در پایان این مراسم از برگزیدگان اولین جشنواره مد و رسانه از جمله زهرا ایرجی، خبرنگار خبرگزاری ایکنا، تقدیر به عمل آمد.

ایجاد کمپین حذف لوازم گرمایشی ناایمن در مدارس

همایش تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز در زلزله کرمانشاه، چهارشنبه پنجم دی‌ماه با حضور خیرین مدرسه‌ساز و شخصیت‌هایی همچون سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش، رخشانی‌مهر، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در سالن همایش‌های بین‌المللی هتل ارم برگزار شد.

مهراله رخشانی‌مهر، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این همایش اظهار کرد: در زلزله سال گذشته کرمانشاه، از مجموع ۷۱۸ مدرسه در این استان، تنها ۷۸ مدرسه آسیب دیدند، از همان روزهای نخستین پس از زلزله ساخت و بازسازی مدارس جدید در کرمانشاه، آغاز و با همت خیرین مدرسه‌ساز ۱۶۰ مدرسه با ۷۱۰ کلاس درس در این استان ساخته شد، همچنین از مجموع ۷۱۰ کلاس درس، ۲۱۵ کلاس به شهر سرپل ذهاب اختصاص دارد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: دوازده سال قبل، ۷۰ درصد مدارس موجود کشور ناایمن بودند و امروز، این رقم به ۳۰ درصد رسیده است. اما همین میزان نیز باید با تلاش دولت و همت خیرین، به صفر برسد. به توفیق الهی، با وجود مشکلاتی که خزانه دارد، تخصیص‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، به موقع انجام می‌شود. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، از سال آینده مدیری که گواهی ایمنی مدرسه نداشته باشد، امکان استمرار خدمت نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به از دست رفتن چهار دانش‌آموز دبستانی در زاهدان، اظهار کرد: از همه خیرین عاجزانه درخواست دارم یک بار برای همیشه با همکاری آموزش و پرورش، کمپینی برای کنار گذاشتن لوازم گرمایشی غیرایمن در مدارس ایجاد کنند. ما به کمک یکدیگر می‌توانیم این مشکل را به کلی از بین ببریم.

انتهای پیام

captcha