لزوم نیازسنجی در برگزاری جشنواره‌های قرآنی/ نخبه‌گرایی در حوزه قرآن، ضعیف است
کد خبر: 3778905
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

لزوم نیازسنجی در برگزاری جشنواره‌های قرآنی/ نخبه‌گرایی در حوزه قرآن، ضعیف است

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های قرآنی همچون آیات و رضوی باید برای آینده راهگشا باشند، بر لزوم نیازسنجی در برگزاری جشنواره‌های قرآنی تأکید کرد.

لزوم نیازسنجی در برگزاری جشنواره‌های قرآنی/نخبه‌گرایی در حوزه قرآن، ضعیف است

سجاد جعفرزاده، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌ها در کشور، فعالیت‌های قرآنی دارند، اظهار کرد: متاسفانه دستگاه‌های کشور در برگزاری برنامه‌های قرآنی همچون مسابقات قرآنی، منسجم نیستند.
وی ادامه داد: تمامی ادارات و نهادها در قالب خود مسابقات قرآنی را برگزار می‌کنند و بهتر است این کار به نهادهای متولی این امر واگذار شود تا از انسجام و وحدت کافی برخوردار باشد.
تخصصی عمل کردن در برنامه‌های قرآنی مشاهده نمی‌شود
جعفرزاده با بیان اینکه دبیرخانه اعطای مدرک به حافظان قرآن، صرفاً سازمان تبلیغات اسلامی است، افزود: اکنون مشاهده می‌شود که برخی نهادها این وظیفه را خودشان انجام داده و به حافظان قرآن، مدرک اعطا می‌کنند و متاسفانه تخصصی عمل کردن در برنامه‌های قرآنی مشاهده نمی‌شود.
وی بیان کرد: اکنون یکی از مشکلات تشکل‌های قرآنی نیز ارتقا و مدیران قوی برای موسسات بوده و باید کسانی برای مدیریت در این حوزه‌ها انتخاب شوند که دارای سوابق قرآنی و فعال در این زمینه باشند.
بودجه‌های قرآنی به‌درستی هزینه نمی‌شوند
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه کمبود بودجه، بهانه خوبی برای عدم اجرای برنامه‌های قرآنی نیست، تصریح کرد: مخالف این هستم که همواره می‌گویند بودجه وجود ندارد، بلکه بودجه به درستی و در جای خود هزینه نمی‌شود و باید به صورت هدفمند برای هزینه‌کرد بودجه برنامه‌ریزی صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه برخی مسابقات قرآنی دیگر کارکرد خوبی ندارند، یادآور شد: برگزاری مسابقات قرآنی به‌صورت مداوم، زمانی خوب است که همه ساله نفرات جدیدی در این حوزه معرفی و جذب شوند، اینکه هر سال نفرات مشخص و ثابتی در مسابقات حضور داشته باشند، دیگر کارایی ندارد.
جعفرزاده اظهار کرد: تمامی دستگاه‌ها باید در راستای نیازسنجی و ضروریات جامعه قدم بردارند و به فرهنگ عمومی و غالب میان مردم توجه داشته باشند و برای تربیت دینی کودکان در جامعه هزینه شود.
قاری و حافظ بدون اخلاق اسلامی، هیچ ارزش و جایگاهی ندارد
وی بیان کرد: دکتر، مهندس و حتی قاری و حافظ قرآن بدون اخلاق، هیچ ارزش و جایگاهی در جامعه ندارد و برای موفقیت هر فرد در جامعه نیاز است که اخلاق اسلامی را بیاموزد، ولی متاسفانه در این مورد هزینه نشده است.
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تعداد و تنوع تشکل‌های دینی و قرآنی در استان، رضایت‌بخش است، گفت: خوشبختانه چهره‌های قرآنی بسیار خوبی در استان وجود دارد که یکی از نقاط مثبت استان به‌شمار می‌روند.
عملکرد ضعیف استان در حفظ قرآن
وی با بیان اینکه عملکرد استان در مقوله حفظ قرآن بسیار ضعیف است، ادامه داد: اساتید قرآنی کنونی باید شاگردان قوی و بااستعدادی را برای آینده تربیت کنند و این جریان تداوم داشته باشد.
جعفرزاده با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بیشترین مهاجرت زمینی کشور از طریق مرزهای استان انجام می‌شود، بیان کرد: گمرکات استان نیز از جمله گمرک‌های فعال کشور بوده و در واقع هر مد و لباس جدیدی که به کشور وارد می‌شود، ابتدا فرهنگ استان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و هزینه گمرکات می‌تواند در راستای ارتقای جایگاه فرهنگی استان هزینه شود.
وی با اشاره به نبود موقوفات قرآنی در استان گفت: نیات واقفان نیز باید مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به سمت مباحث قرآنی سوق داده شود و همچنین درآمد موقوفات نیز باید به صورت متمرکز هزینه شود.
نخبه‌گرایی در حوزه قرآن، ضعیف است
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نخبه‌گرایی در حوزه قرآن بسیار ضعیف است، یادآور شد: جوانان نه تنها به مسائل ورزشی و عاطفی نیاز دارند، بلکه در کنار اینها به مسائل معنوی هم نیاز دارند، ولی تاکنون هیچ هزینه‌کرد مناسبی در این راستا صورت نگرفته است.
بیمه فعالان قرآنی، صندوق مستقلی ندارد
وی با اشاره به اینکه بیش از 20 هزار مربی قرآن در استان فعالیت دارند، تصریح کرد: از این تعداد فقط 230 نفر بیمه بوده و آن هم در قالب بیمه هنرمندان است و بیمه فعالان قرآنی، صندوق مستقلی ندارد و باید در راستای حمایت هرچه بهتر از این قشر، بیمه فعالان قرآنی مورد بررسی قرار گیرد.
جعفرزاده گفت: وقتی از تولید کالا سخن می‌گوییم، باید در کنار آن به تولید خدمات نیز توجه داشته باشیم که بهترین تولید در حال حاضر برای کشور، تولید فرهنگ، اخلاق و معنویات است.
وی تاکید کرد: تشکل‌های دینی بهترین بنگاه‌های تولیدی در حوزه معنویت، فرهنگ و قرآن هستند و باید در این حوزه نیز سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.
لزوم نیازسنجی در برگزاری جشنواره‌های قرآنی
رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های قرآنی همچون آیات و رضوی باید برای آینده راهگشا باشند، بر لزوم نیازسنجی در برگزاری جشنواره‌های قرآنی تأکید کرد.
وی گفت: جشنواره‌های قرآنی باید خیل عظیمی از جامعه را تحت پوشش خود قرار دهند و زمانی که طرحی را اجرا می‌کنیم، باید در راستای اجرای این طرح علاوه بر نیازهای مادی به بحث مشارکت نیز توجه جدی داشته باشیم.
جعفرزاده افزود: حمایت از خبرنگاران حوزه دین و فرهنگ نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد، چرا که با کمترین امکانات و با عشق به قرآن و دین در این راستا فعالیت می‌کنند و باید آسیب‌های این قشر نیز مورد توجه قرار گیرد، چرا که انعکاس برنامه‌های قرآنی توسط خبرگزاری دینی و قرآنی، نقشه راه را برای ما نشان می‌دهد.
انتهای پیام 

captcha