به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ گردهمایی کمیتههای همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، 18 دیماه در دانشگاه پردیس علامه طباطبایی بوشهر برگزار شد.
آیتالله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این مراسم اظهار کرد: اصحاب تعلیم و تعلم، ستارگان پرفروغ و بیفروغ هدایت بشری هستند.
رئیس کمیتههای همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ارتقای سطح آموزش در تمامی محاسبات عرصه رشد دانشی و فناوری مترتب به سطح پرورش است، افزود: این موضوع سالها پیش و حتی از دیرباز در فلسفه افلاطونی و یونان قدیم مترتب از اصول و دارای چنین ادبیات آئینی است و این اصل موضوعی و مسلم در تمامی مجامع مدیریت علم پذیرفته شده است و بسیاری از کشورهای پیشرفته در عرصه علوم تجربی و دانشبنیان به این نتیجه رسیدهاند.
وی اضافه کرد: برخی کشورها بر این باور نیستند و در مهندسی مدیریتی علم و تولید محصول دچار بحران جدی هستند و در عرصه مدیریت علم مجبور به طراحی پروژه انحصار و حراست میشوند.
امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه جهان در رشد فزاینده به این نتیجه رسیده است که اگر یک کشور به پیشرفت در علوم انسانی و تجربی برسد باید مترتب بر حوزه پرورش و تربیت باشد، اظهار کرد: حوزهها، دانشگاهها، عالمان و دانشمندان ما باید در عرصهای که مقام معظم رهبری برگشوده و آن نهضت و جنبش نرمافزاری و تولید علم و از آن طرف حوزه ایمان، اخلاق، تقوا، جهاد و مردمداری است، تلاش کنند و علم را از اسارت و انحصار نجات دهند. جهان سلطه در این حوزه بر این باور است که ایران تنها انقلابگر در جغرافیای خودش نبوده است بلکه به بیداری علمی و جهتگیری علمی و شکست انحصار علمی در جهان دست زده است و به یک رتبه بینظیر بینالمللی دست پیدا کرده است.
مؤلف کتاب «درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی» بیان کرد: شخصیت انسان، مجموعهای از فضایل است که علم مجموعهای از آن فضایل است؛ علمی برای بشریت مهم است که در رشد بشریت و جامعه مؤثر باشد.
آیتالله صفایی بوشهری با بیان اینکه جهان در یک شرایط تاریخی فوقالعاده قرار دارد و تاریخ جهانی یک شرایط فوقالعاده به خودش گرفته است، گفت: انکسار خاورمیانه جدید با مهندسی خود کشورهای خاورمیانه صورت میگیرد و در این راستا نگاههای معرفتی متحول میشود و جهان در آستانه تغییرات شرایط و تغییرات فوقالعاده و حساس است.
رئیس شورای عالی حوزههای علمیه استان بوشهر در ادامه تصریح کرد: مدیریت سیاسی جهان قصد مصادره حوزه قدرت و تسلط بر منابع ثروت را دارد و فعال میشود و ما باید با طراحی از طریق مدیریت، امور استراتژیک را دنبال کنیم. علم از امور مدیریت استراتژیک است و میبایست ما نیز در حوزه صنایع دفاعی، نظام پزشکی، حوزه انرژیهای صلحآمیز و ترانزیت هم علم را و هم صاحب آن را از مدیریت و مصادره شدن توسط سلطه غرب محفوظ نگه داریم و حراست کنیم.
تهاجم نرم علمی تخریبکننده رشد تربیتی و بلوغ اعتقادی افراد جامعه است
نویسنده کتاب «جنگ نرم» با بیان اینکه علم یک تشکیلات سازماندهی شده است، افزود: تهاجم نرم علمی یکی از نوع تهاجمات خاص در جهان است و غرب روی این بخش اعتبارات بسیاری گذاشته است. آنها تمامی فضای علمی ایران را رصد میکنند در واقع آنها چیزی را مورد رصد قرار میدهند که موجب رشد علمی، تربیت و بلوغ اعتقادی افراد جامعه است و بعد از رصد به فضای تربیتی کشور ما تهاجم میکنند که هدفشان براندازی نظام در این حوزه است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه تهاجم نرم علمی غرب با استفاده از رسانههای الکترونیک و فضای مجازی جغرافیای دانشآموزان ایرانی و عزت ملی کشور ما را مورد هدف قرار داده و هدفشان تغییر ساختار هویت دینی، ملی است، اظهار کرد: کمیتههای همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش خط مقدم و مقدس در برابر تهاجم نرم علمی غرب است و کار در حوزه علمیه و آموزش و پرورش و همکاری این دو بخش نیازمند یک کار بنیادین و دارای نگاه دانشی و داشتن روحیه جهادی است که میبایست استمرار داشته باشد.
40 سالگی انقلاب آغاز بعثت و تکامل انقلاب است
آیتالله صفایی بوشهری با بیان اینکه 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران به آغاز دوران بعثت و تکامل خود رسیده است، تصریح کرد: 40 سال استواری و بقاء انقلاب نشان از پیروزی ما است؛ همچنان شعارهای این انقلاب تغییر نکرده است و الحمدالله انقلاب ما، آموزش و پرورش و حوزههای علمیه ما پا برجاست؛ البته آسیب دیدهایم ولی زمین نخوردهایم و در این سالها تلاشهای خوبی شده است.
امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه حوزه علمیه تنها نهادی است که اسلامشناسی تخصصی را انجام میدهد، تأکید کرد: میبایست یک برنامه با برنامهریزی دقیق، دانشبنیان و با نگاه آرمانی در عرصه نهاد تعلیم و تربیت طراحی شود که محصول آن یک فرد مؤمن، با تقوا، با مرجعیت علمی، مروج و مدافع فرهنگ دینی نظام خود در جهان و حامی ملت و کشور خودش باشد.
وی عنوان کرد: منابع انسانی هم در عرصه علم و هم در عرصه تربیت مؤلفه قدرت است و نظم آینده جهانی و مهندسی آن بر اساس مؤلفه قدرت انجام میشود و منابع انسانی بهعنوان مؤلفههای قدرت در جامعه هستند.
اسارت و انحصار علم؛ خیانت به جامعه بشری
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر اظهار کرد: کسی که چیزی را کشف کند، این علم برای او تعهد میآورد که آن را به جامعه ارائه کند و در قبال حراست از حریم اجتماع و جامعه بشری، طرحی بیاندیشد و به همین خاطر علم مایه تعهد است و این مقولهای که در تمامی مجامع علمی جهان و طول تاریخ بر آن اذعان داشتهاند و در بحث فلسفه علم نیز تمامی فلاسفه به آن معتقد هستند. اسارت و انحصار علم، خیانت به جامعه بشری است و لذا یکی از بزرگترین رسالت علما نجات جامعه بشری از سقوط در باتلاق دنیاگرایی و دنیاگرایان و ایجاد بستر برای صعود در مسلک کمال انسانی به معراج بشری است.
پیامبر اسلام(ص) بَشِيرًا وَنَذِيرًا بود
علیرضا حاجیانزاده، مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در این آئین با اشاره به اینکه بشارت و انذار مهمترین و اصیلترین بخش دعوت به اسلام ناب است که در روشهای تربیتی قرآن آمده است، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) بَشِيرًا وَنَذِيرًا بودند و امت را به رحمت الهی مژده و بشارت میدادند.
وی با بیان اینکه در ذکر کلمه توحیدی «لا إله إلّا اللّه» تاکتیک جاذبه و دافعه نهفته است، افزود: قرآن بهشت و جهنم و عذاب و رحمت واسعه الهی را بهعنوان یک شیوه تربیتی در کنار هم معرفی میکند.
4 محور روش تبلیغی و تربیتی
حاجیانزاده با بیان اینکه روش تبلیغی و تربیتی باید بر محور خوف، رجاء، جاذبه و دافعه باشد، گفت: میزان بشارت و انذار در روش تبلیغی و تربیتی برای دانشآموزان باید بر اساس شرایط اجتماعی و سنی مخاطب پیشبینی و برنامهریزی شود.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مخاطبشناسی از اصول کار تبلیغ است و وزن بشارت باید از انذار بیشتر باشد، اظهار کرد: فصاحت و بلاغت در کنار علم دانایی دارای جایگاه ویژهای است و مربی ما بعد از ایجاد شرایط، فضاسازی و دعوت در کنار علم باید مهارت جهت ارائه داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه تعلیم و تکنیک روش تبلیغ و تربیتی حوزه کودک باید به بخش بشارت بیشتر دقت شود، اظهار کرد: اجتهاد، صدق، ورع، پرهیزگاری محصول تلاش، ایمان و توکل به خدا است و در فرایند تربیتی نقش مهمی دارد و مربی روحانی باید زیباییهای خداشناسی و ایمان را با استفاده از تکنیکهای مهارتی تبلیغ در مدارس و مراکز آموزشی قویتر و غنیتر ارائه و بیان کند.
سند تحول بنیادین؛ سند راه سنگر مقدس تعلیم و تعلم
ناصر کرمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در این مراسم با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند راه سنگر مقدس تعلیم و تعلم است، گفت: جوانان آینده مقدرات این جامعه را بر عهده دارند و باید روشها و نسخههای نوین آموزشی آنها را تربیت علمی و ایمانی کنیم تا مانع از نفوذ دشمن به قلوب پاک نسل آینده شود.
ممانعت طاغوت از حضور روحانیت در مدارس و مراکز دانشگاهی
حجتالاسلام سیدعلی حسینی، امام جمعه بندر دیر در این گردهمایی نیز با اشاره به اینکه انبیاء الهی برای انسانسازی و هدایت امت آمدند، بیان کرد: در زمان طاغوت و قبل از انقلاب روحانیت را به مدارس و مراکز دانشگاهی راه نمیدادند ولی یکی از دستاوردها و پیروزیهای انقلاب اسلامی این بود که به برکت این انقلاب روحانیت در فضای مدارس و مراکز آموزش عالی امکان حضور پیدا میکنند و لذا تربیت انسانهای مؤمن، خلاق، مبتکر و شجاع یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
امام جمعه بندر دیر با اشاره با اینکه کار روحانیت حوزه علمیه در مدارس آموزش و پرورش یک کار فرهنگی است، افزود: جنگ رسانهای دشمن و تحریم اقتصادی یکی از آسیبهای اجتماعی جبهه دشمن نفوذگر است و روحانیون مربی پرورشی مدارس هستند و حضور روحانیت در فضای مراکز آموزشی به منظور پرورش و تربیت ایمانی نسل آیندهساز انقلاب اسلامی است.
کمرنگی اعتبارات مسائل پرورشی و تربیتی
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دیر با اشاره به اینکه قوانین جدید آموزش و پرورش بهعنوان موانعی در مسائل اردویی، راهپیمایی مناسبتی و حضور دانشآموزان در نمازجمعه شده است، عنوان کرد: آموزش و پرورش در این بخش با برنامهریزی صحیح این موانع را اصلاح و مرتفع کند و سعی کنند کمکهای اعتباری مناطق انرژی پارس جنوبی را به مسائل پرورشی و تربیتی در کنار کمکهای مالی به نخبه پروری و تقویت کلاسهای کنکور نیز اختصاص دهند.
سیروس فتحی، معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان بوشهر در این مراسم با اعلام اینکه جشن عبادت پایه سوم دختران و پایه هشتم پسران در این استان برگزار شد، گفت: 123 نفر مبلغه خانم و 77 نفر روحانی بهعنوان مشاوران مذهبی در مدارس استان بوشهر به فعالیت مهارتآموزی تبلیغی و دینی مشغول هستند.
اجرای طرح شهید دانشآموز بهنام محمدی در 60 مدرسه
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به اینکه درس امامشناسی و مرجعشناسی به زودی در مدارس بوشهر آغاز خواهد شد، افزود: طرح گفتمان دینی در قالب 1400 برنامه فرهنگی با مشارکت اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان با همکاری گروه جهادی انوار طاها حوزه علمیه اجرایی میشود و همچنین طرح شهید دانشآموز بهنام محمدی در 60 مدرسه اجرا شده است.
حجتالاسلام حسن مصلح، رئیس شورای فرهنگ عمومی و امام جمعه برازجان در این گردهمایی سالروز قیام 19 دی را گرامی داشت و اظهار کرد: جذب دانشآموزان به مساجد و مراکز دینی، توسعه مدارس امین، تجلیل از دانشآموزان برتر علمی و قرآنی مساجد و فعالیت بیش از 50 نفر از مشاوران امین در مدارس بخشی از فعالیتهای کمیتههای همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در شهرستان دشتستان است.
عمده مشکلات مشاوران مذهبی
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دشتستان به عمده مشکلات مشاورین مذهبی در مدارس شهری و روستایی پرداخت و گفت: وسیله ایاب و ذهاب، تأمین حقالزحمه، نبود جوایز و امکانات تشویقی جهت جذب جامعه هدف و عدم به کارگیری روحانیون و طلاب حوزه علمیه در مدارس بهعنوان مربی پرورشی از عمده مشکلات مشاوران مذهبی در این شهرستان است.
حجتالاسلام مصلح در پایان اظهار کرد: نقش حوزه علمیه با همراهی والدین در نهاد خانواده بسیار میتواند تأثیرگذار باشد.
یادآور میشود: در این آئین از آیتالله صفایی بوشهری بهمنظور کسب مقام اولی استان بوشهر در کمیتههای همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در سال جاری از سوی وزیر آموزش و پرورش تجلیل به عمل آمد.
حامد فکوری
انتهای پیام