لزوم بهره‌مندی از قاریان خوش‌خوان در آغاز مراسم رسمی
کد خبر: 3780419
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹

لزوم بهره‌مندی از قاریان خوش‌خوان در آغاز مراسم رسمی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آغاز یک مراسم با شنیدن قرائت چند آیه از قرآن کریم امری است، پسندیده، اما بهتر آن است که با دعوت از قاری نوجوان و جوان خوشخوان، هم فرصتی برای ارائه این هنر فراهم شود و هم شنوندگان از طنین زیبای صوت قرآن بهره‌مند شوند.

لزوم استفاده از قاریان خوش‌خوان در آغاز مراسم رسمیبه گزارش ایکنا؛ به برکت انقلاب اسلامی و با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، طنین آیات الهی قرآن کریم به عنوان قانون اساسی انقلاب اسلامی در صدر تمامی امور و برنامه‌های مختلف قرار گرفت؛ بدین‌گونه که تمامی برنامه‌ها و جلسات مختلف از بالاترین سطوح نظام گرفته تا اجرای جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، این آخرین کتاب آسمانی آغاز می‌شود.
متأسفانه این اهتمام که پس از انقلاب اسلامی و تاکنون وجود داشته و سرآغاز تمامی برنامه‌ها با صوت زیبای قاریان قرآن کریم همراه بوده است، امروزه در برخی مراسم، مورد غفلت قرار می‌گیرد و شاهد این هستیم که در بسیاری از همایش‌ها و جشنواره‌ها، مسئولان برگزاری آن به صرف اینکه یک قاری در ابتدای برنامه‌ها چند دقیقه‌ای قرآن تلاوت کند، بسنده می‌کنند که این مسئله مطلوب نیست و جایگاه رفیع تلاوت قرآن می‌طلبد که به ویژه در مراسم مهم و تأثیرگذار از قاریان خوش‌خوان نوجوان و جوان استفاده شود که با تلاوت زیبای آیات الهی، زینت‌بخش چنین مراسمی باشند و مسئله تلاوت قرآن در ابتدای مراسم مختلف به امری تشریفاتی تبدیل نشود.
نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پنجشنبه، 20 دی، برگزار شد. در آغاز آئین پایانی این جشنواره سینمایی برنامه تلاوت قرآن، با صوت و لحنی ضعیف انجام شد که انتقاداتی را از سوی برخی از اعضای جامعه قرآنی کشور به همراه داشت که بهانه‌ای شد تا به این موضوع مهم پرداخته شود. در چنین مراسمی با مخاطب فراوان و تأثیرگذار، تلاوت قرآن باید کاملاً جدی گرفته می‌شد. البته، متأسفانه موفق به برقراری ارتباط تلفنی با مسئولان برگزاری این جشنواره نشدیم، اما همچنان آماده دریافت نظراتشان هستیم.

در این رابطه، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا این شورا، موضوع تلاوت‌های آغازین مراسم به ویژه مراسمی که پخش زنده دارد در دستور کار خود قرار داده و آیا این مسئله جزء وظایف شورا است یا خیر؟ به خبرنگار ایکنا گفت: شورای عالی قرآن، وظیفه مستقیمی در این رابطه ندارد و معمولاً نهادهایی که متکفل برگزاری مراسم هستند، با توجه به سلایق و شرایطی که دارند، نسبت به استفاده از قراء اقدام می‌کنند.
وی ادامه داد: البته براساس اینکه شورای عالی قرآن یک نهاد تخصصی در این موضوع است، برخی از نهادها برای انتخاب قاری آغازین مراسم خود به شورا مراجعه کرده و مشورت می‌کنند که در این رابطه همکاری لازم انجام می‌شود. البته در برخی مراسم و برنامه‌های بزرگ نیز به صورت ویژه‌تری مشورت می‌کنند، اما اینکه گفته شود این مسئله جزء تکالیف شورا است، اینگونه نیست و شورا حتی نقش نظارتی نیز ندارد.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن در پاسخ به این سؤال که دلیل اینکه در برخی مراسم به تلاوت آغازین به صورت فرمالیته نگاه می‌شود، چیست؟ اظهار کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر احساس می‌شود که به این موضوع به عنوان موضوعی تشریفاتی نگاه می‌شود و این امر با نگاه و رویکردی که در مورد تلاوت قرآن در آغاز مراسم وجود داشته، منافات دارد. اینکه برای مثال بعضا به قاریان مراسم تأکید می‌کنند که قرائت خیلی کوتاه در حد دو یا سه دقیقه داشته باشد، نشان‌دهنده این است که فضایی که در این رابطه ایجاد شده، فضای مناسبی نیست و نهادهای برگزارکننده مراسم باید تجدید نظر کنند و نسبت به جایگاه قرآن در جلسات به همان نگاه معنوی سابق بر این بازگردند و با فرصت بیشتری که برای تلاوت قرآن در نظر گرفته می‌شود، جایگاه قرآن تکریم می‌شود.
میرزاجانی ادامه داد: امروزه حتی در برخی مراسم مشاهده می‌شود که به جای اینکه از قاری قرآن دعوت شود، از تلاو‌ت‌های ضبط شده استفاده می‌شود که این امر نیز ناپسند و نامطلوب است که به نظر بنده تشریفاتی کردن این مسئله در نظامی که نظام اسلامی است، برازنده نیست و اگر سازمان‌ها و نهادهای منتسب به نظام و دولتی چنین مسیری را در پیش بگیرند، قبح بیشتری دارد.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن در پاسخ به این سؤال که آیا شورا براساس نوع برنامه و ویژگی‌های آن و نیز زمان برنامه و مخاطب آن توصیه‌ای به قاریان دارد؟ گفت: قراء و اساتید قرآن در این زمینه به چند نکته توجه دارند ازجمله اینکه قطعه‌ای که برای تلاوت انتخاب می‌کنند، با موضوع جلسه مورد نظر مطابقت داشته باشد که این امر نشان‌دهنده هوش و تبحر قاری است. در مورد مدت زمان تلاوت نیز باید زمان معقول و منطقی در نظر گرفته شود؛ چراکه هر مکان و زمانی اقتضائات خود را دارد یعنی اگر زمانی محفل انس با قرآن باشد، زمان بیشتری برای تلاوت وجود دارد، ولی به نظر بنده در جلسات و همایش‌های دیگر زمان تقریبی پنج دقیقه تلاوت زمان نسبتاً مناسبی است.
میرزاجانی با بیان اینکه دو توقع برای برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف وجود دارد، اظهار کرد: یک توقع این است که شأن و جایگاه تلاوت قرآن در این جلسات محفوظ بماند و اهمیت ویژه داشته باشد در عین حال مستمعان و کسانی که در جاسات حضور دارند باید در هنگام تلاوت قاریان در شأن قرآن رفتار کنند. همچنین، در این مراسم باید از قاریانی دعوت شود که تلاوت خود را به نوعی انجام دهند که باعث جذب جمعیت و مخاطبان و مستمعان شوند، البته لزوماً اینطور نیست که حتما از قاریان بین‌المللی و دارای رتبه استفاده شود، اما اینکه قاریان خوش‌خوان به مراسم دعوت شوند، نکته‌ای است که باید توسط برگزارکنندگان مراسم مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha