۱۱ اثر منقول اردبیل ثبت ملی شد
کد خبر: 3782389
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

۱۱ اثر منقول اردبیل ثبت ملی شد

گروه فرهنگی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ اثر منقول این استان به ثبت ملی رسیده است.

۱۱ اثر منقول اردبیل ثبت ملی شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل امروز، ۲۹ دی‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ اثر منقول این استان به ثبت ملی رسیده است و این آثار شامل صندوق چوبی مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، صندوق چوبی مقبره شاه اسماعیل صفوی، تاس مسی قلم‌زنی شده عصر صفوی، پیاله و سرپوش سفالی، شمعدان بشقابی دامن‌دار، قدح سفالی آقکند، کاسه آب و سفید، کاسه زرین فام، کاسه یک رنگ فیروزه‌ای، گلدان یک رنگ فیروزه‌ای شماره یک و گلدان یک رنگ فیروزه‌ای شماره ۲ است.
وی همچنین به ثبت ۲ اثر طبیعی شامل قیزیل قایا‌(دودکش‌های جن) فیروزآباد و درخت چنار روستای اونار مشگین شهر اشاره کرد و گفت: همچنین آداب و رسوم درباره  پیرآغاجی اصلاندوز نیز قرار است در فهرست آثار ناملموس به ثبت برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: آثار غیرمنقول در حال ثبت شامل مسجد آلوارس، خانه خانلار وکیلی روستای وان گرمی، قلعه یئری آلوارس و خانه حافظی کلخوران است.
فلاحی همچنین افزود: امسال مهارت پخت کته(نوعی غذای گیاهی) گرمی، آیین آلاه لاما گرمی، مهارت ساخت آلاچیق شاهسون و مهارت ساخت داس نمین نیز به ثبت رسیده است.
وی گفت: پرونده ثبت ملی آیین تزیین بایرام یومورتاسی اردبیل به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده و در دست بررسی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به ثبت ملی این آیین در آستانه عید نوروز ۹۸ تشریح کرد: علاوه بر این مهارت پخت فطیر مشگین شهر، مهارت بافت سوپاند و مهارت تهیه قووت نیز مطالعه شده تا به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی برسد.
یادآور می‌شود که استان اردبیل دارای پیشینه باستانی بوده و قدمت آن بر اساس مطالعات باستان شناسی به ۶ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از جمله مهم‌ترین بنا‌های تاریخی این استان است که به ثبت جهانی یونسکو درآمده است.
انتهای پیام

captcha