مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ میزبانی ۱۴ استان از جشنواره تلاوت‌های مجلسی
کد خبر: 3782535
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ میزبانی ۱۴ استان از جشنواره تلاوت‌های مجلسی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «میزبانی ۱۴ استان از مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی» عنوان یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ میزبانی ۱۴ استان از مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز شنبه 29 دی‌ماه 97 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز پرکارتر از روزهای سابق بوده و تا ساعت 14:30 تعداد هفت خبر منتشر کره است. این صفحه در خبری با عنوان ««نخ تسبیح قطره‌ها» بر روی آنتن شبکه قرآن می‌رود» آورده است: به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س)، ویژه برنامه جدید «نخ تسبیح قطره‌ها» از امروز شنبه 29 دی‌ماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود. این برنامه با ساختاری مستند گزارشی، اشعاری که شاعران آئینی در وصف حضرت زهرا (س) در محضر مقام معظم رهبری قرائت کردند را به تصویر می‌کشد. «نخ تسبیح قطره‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدمحمد قاسمیان کاری نو از شبکه قرآن و معارف سیما است که اولین قسمت آن فردا از ساعت 11:15 پخش و 16:35 بازپخش خواهد شد.

این صفحه در خبری دیگر با عنوان «برگزاری سومین دوره کلاس‌ معارف مهدویت در ۱۱ شهر» آورده است: سومین دوره کلاس‌های مقدماتی و تکمیلی معارف مهدویت در ۱۱ شهر با همکاری بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) و به همت مؤسسه مصاف ایرانیان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به مباحث مهدویت در شهرهای اراک، اردبیل، اصفهان، اهواز، تهران، شهرکرد، شیراز، قم، کرمان، کرمانشاه و مشهد می‌توانند در این دوره شرکت کنند. افرادی که در دوره مقدماتی کلاس‌های معارف مهدویت که در تابستان ۹۷ برگزار شده و نمره قبولی (بالای ۱۲) را کسب کرده‌اند، همچنین افرادی که نمره قبولی کسب نکرده‌اند می‌توانند در این دوره شرکت کنند. در پایان این دوره مدرک رسمی مهدویت اعطا می‌شود. مهلت ثبت‌نام تا سوم بهمن ماه جاری خواهد بود و شروع کلاس‌ها از ۵ بهمن ماه و به مدت ۷ هفته و روزهای جمعه از ساعت ۸ تا ۱۲ است.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «رونق جلسات قرآن مهم‌ترین هدف جشنواره/ میزبانی ۱۴ استان از مرحله مقدماتی» به بررسی جشنواره تلاوت‌های مجلسی پرداخته و آورده است: مرحله مقدماتی سومین دوره از جشنواره فجر تلاوت از سری جشنواره‌های تلاوت‌های مجلسی در ۱۴ استان کشور کار خود را آغاز کرده و فینال آن در تهران برگزار می‌شود.

داود جعفری، دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در گفت‌وگو با فارس از استقبال استان‌های مختلف از دور جدید جشنواره خبر داد و گفت: امسال فعالان قرآنی بیست‌وسه استان کشور تقاضای حضور در جشنواره داشتند که با توجه به برگزاری مرحله نهایی در روز ۲۶ بهمن و محدودیت‌های زمانی و مکانی در این دور از جشنواره ۱۴ استان شرکت‌ داده شدند و ان‌شاءالله در دوره‌های بعد استان‌های بیشتری حضور پیدا خواهند کرد. این جشنواره قرار است به ترتیب در استان‌های قم، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، قزوین، یزد، کرمانشاه، خوزستان، گیلان، همدان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی برگزار شود.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «عزای فاطمی در برخی هیئت‌های تهران اقامه می‌شود»، «اعزام کاروان انقلاب به استان‌های مختلف/ حضور در مجتمع آب‌سنگین اراک و اجرای محفل قرآن در زیردریایی»، «۴ راه‌کار مهدوی برای گذر از وضعیت قرمز کنونی»، و «ترتیل صفحه ۵۶۰ قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز کم‌کارتر از روزهای قبل بوده و تا این ساعت صرفأ پنج خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «تحلیل ترجمه اصول کافی استاد انصاریان امشب در کوی محبت» آورده است: «کوی محبت» عنوان برنامه‌ای از گروه اجتماعی ـ فرهنگی شبکه دو سیما و به تهیه‌کنندگی و اجرای سید مصطفی موسوی است که در مناسبت‌های مذهبی روانه آنتن تلویزیون می‌رود. این برنامه در ایام شهادت و ولادت‌های حضرات معصومین(ع) با دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه، شخصیت‌ها و کارشناسان مختلف، به بررسی ابعاد شخصیتی ائمه اطهار(ع) می‌پردازد. امشب شنبه 29 دی و 12 جمادی الاول، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان محقق، مترجم و مفسر قرآن کریم مهمان این برنامه است و قرار است به تحلیل و بررسی کتاب جدید خود یعنی ترجمه اصول کافی بپردازد. این برنامه حدود ساعت 17 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

وی به مدت سه سال کتاب چهار جلدی اصول کافی را در پنج جلد ترجمه کرده است. طبق گفته مولف این اثر، در ورای ترجمه الکافی 3 مرتبه بازخوانی ترجمه، لغت‌شناسی و کار فقه‌الحدیثی صورت گرفته که هر کدام از اینها زمان بسیاری را به خود اختصاص دادند. پنجشنبه 27 دی آیین معرفی و تجلیل از ترجمه کتاب اصول کافی به قلم استاد حسین انصاریان با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی در مجموعه سرچشمه انقلاب اسلامی برگزار شد.

چهار خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «پیام تسلیت خاموشی برای درگذشت رئیس اسبق سازمان اوقاف»، «شب شهادت حضرت زهرا(س) هیات کجا برویم؟»، «علت سکوت امام علی(ع) در جریان غصب خلافت» و «فاطمیه باید به ما سبک زندگی بیاموزد/ هیئت تراز اسلام چه ویژگی‌هایی دارد؟» است.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان، امروز تعداد دو خبر با عناوین «انسان غریب، تنها و راه‌گم کرده هرگز به مقصد نمی‌رسد» و « دل نبستن به دنیا چه فوایدی دارد؟» منتشر کرده است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران، امروز تا این ساعت هیچ خبری منتشر نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز تعداد هفت خبر با عناوین «حدیث حضرت زهرا(س) درباره دوست داشتنی‌های دنیا»، « فضائل حضرت زهرا (س) در قرآن/ تعبیر پیامبر اکرم(ص) از حضرت فاطمه (س)»، «مداحی حاج مهدی رسولی در فاطمیه ۹۷ + دانلود»، «گزارش تصویری از سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان در فاطمیه اول»، «حرکت اولین کاروان بزرگ قرآن انقلاب از حرم امام خمینی آغاز می‌شود»، «برای بهره‌مندی از سفره قرآن نیازمند معلم هستیم» و «گلچین مداحی فاطمیه اول با نوای حنیف طاهری» منتشر کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز صرفا یک خبر با عنوان «ترجمه‌ای که اندیشه‌های کلینی را به نسل امروز و فردا معرفی می‌کند» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: همایش رونمایی از «اصول کافی با ترجمه حجت الاسلام حسین انصاریان» با حضور حجت‌الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از علما و اساتید برجسته در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد. در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص این کتاب گفت: مرحوم کلینی را از زوایای مختلفی می‌توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد ولی تحلیل ساختارهای کتاب‌های او و نیز نظام واژگانی و ادبیات او راه‌های جدیدی به روی ما می‌گشاید تا به نظام فکری، اعتقادی و اندیشه و ابداعات و ابتکارات او دست پیدا کنیم. ساختارسازی علمی و واژگان پردازی او دو راه از این راه‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه هندسه‌ای که مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی برای تدوین و تنظیم مباحث به کار گرفته است هندسه‌ای بی‌نظیر است، افزود: ما در زمینه کلینی‌شناسی کار جدید و مهمی به عمل نیاورده‌ایم. همانطور که از گذشته یکی از راه‌های کشف ابعاد علمی و عمق و انسجام ذهنی و فکری یک شخصیت، تحلیل و تجزیه ساختارسازی او در علم است. کلینی هشت باب اساسی را در ساختار خود با ترتیب قرار داده است که این هشت باب عبارتند از: العقل و الجهل، فضل العلم، التوحید، الحجة، الایمان و الکفر، الدعا، فضل القرآن و العشرة، این هندسه برگرفته از یک نگاه ژرف به روابط منطقی حاکم بر آموزه‌های دینی است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «اختتامیه‌ دومین سوگواره اربعین در آیینه‌ رسانه فردا برگزار می‌شود» آورده است: دبیر اجرایی دومین سوگواره اربعین در آیینه‌ رسانه گفت: مراسم اختتامیه‌ این سوگواره فردا یکشنبه، ۳۰ دی برگزار خواهد شد. رضا اظهار کرد: مراسم اختتامیه‌ی این سوگواره فردا، یکشنبه ۳۰ دی برگزار خواهد شد. وی با دعوت از اصحاب رسانه‌ی استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان و مدیران کل ، مسئولان روابط عمومی سازمان‌ها ، نهادها و دستگاه‌های اجرایی و فعالان فرهنگی استان برای شرکت در این مراسم ، گفت: این برنامه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان واقع در خیابان پیروزی برگزار خواهد شد.

این صفحه در خبری دیگر از برگزاری نمایشواره فرهنگی-مذهبی «کوچه‌های بنی‌هاشم» خبر داده و آورده است: این نمایشواره از اول تا بیشتم بهمن ماه از ساعت 17 تا 21 در محل میدان ولیعصر(عج)، ابتدای بلوارکشاورز اجرا می‌شود.
یک خبر دیگر این صفحه در روز جاری، «الگوگیری از حضرت زهرا (س) تنها مختص بانوان نیست» است.

روزنامه کیهان

صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «یوسف صدیق (ع) و برهان پروردگار» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: سوره یوسُف(ع) زیباترین و لطیف‌ترین قصه‌های قرآن است که در سطر سطر خود، رمزها و عبرت‌های ناب فراوان نهفته دارد. خداوند در ابتدای سوره، از آن به «احسن القصص» یعنی «زیباترین داستانها» یا «نیکوترین قصه سرایی» تعبیر فرموده است. این قصه، مفاهیم فراوانی چون محبت و حسادت، عفّت و فحشا، امانت و خیانت، عشق و نفرت و وصال و فراق را در بالاترین حد آنها داراست. قصه یوسُف(ع) به علت ظرفیت‌های فراوان و شیرینی منحصر به فرد خود، مورد توجه بسیاری از مورخان، مفسران، شعرا و قصه پردازان بوده و شرح و تفسیرهای زیادی به صورت نظم و نثر از آن شده است که پاره‌ای از این شروح، تحت عنوان یوسف و زلیخا تدوین گردیده مانند یوسف و زلیخای جامی و یوسف و زلیخای نظامی که هر دو به‌صورت نظم است.
سوره یوسف سرگذشت شگفت‌انگیز پیامبری الهی است که از خامه نقاش ازل مانند جمال دل آرای او تراوش نشده و از صدف خلقت چون دُردانه وجود او بیرون نیامده است. مطابق پاره‌ای از روایات دو سوم حُسن آفرینش از آنِ یوسف است و ثلث دیگر نصیب همه عالمیان. با این وجود، گاه قعر چاه از رخ زیبای او منور شد و گاه کُنج زندان از وجود نازنین او گلستان. گاه توفان حسادت بر گل عارضش غبار غم فراق نشاند و گاه از گلخن اتهام بر دامان پاکش وسمه خیانت نشست. اما این همه فراز و نشیب با صبر آن جناب و امداد و دستگیری‌های خداوند مهربان به شاهراه سلامت منتهی شد و یوسف صدیق(ع) از امواج بلاها، قهرمان و روسفید بیرون جست. پایان خوش این قصه به وضوح می‌رساند که سرانجام، حق پیروز است و تلخیی صبر، نتیجه‌ای شیرین خواهد داشت.
دیگر عناوین مهم این صفحه در روز جاری شامل « قیام‌لله در فعالیت‌های فردی و اجتماعی، عامل تقرب به خدا است»، «چرایی دوبرابر بودن ارث مرد نسبت به زن»، «دلایل دو برابری ارث مرد» و «یکسانی کفر و بدهکاری» است.

انتهای پیام

captcha