شوق کتابخوانی در صفر مرزی
کد خبر: 3786010
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰

شوق کتابخوانی در صفر مرزی

گروه فرهنگی ــ «ستون‌رش» نام روستایی مرزی در شهرستان سلماس است که علاقه و شوق کتابخوانی در چشمان دانش‌آموزان این روستا موج می‌زند.

شوق کتابخوانی در صفر مرزیعلاقه دانش‌آموزان به کتابخوانی از جمله موضوعات بحث‌‌برانگیز در آموزش و پرورش کودکان محسوب می‌شود؛ چرا که به ظاهر دانش‌آموزان به مطالعه علاقه ندارند و برخی آن را به گردن کیفیت نامطلوب كتابها می‌اندازند، برخی کلاس و کتاب درسی را مقصر دانسته و برخی نیز تحولات فناوری و گرایش به رایانه را مسبب اصلی آن می‌دانند.
در این میان، دانش‌آموزان مدرسه اسلام ستون‌رش، روستایی مرزی از توابع بخش کوهسار سلماس فارغ از تمام فناوری‌ها و نامطلوب بودن کیفیت‌های آموزشی، روح و جان خود را با کتابخوانی پرورش می‌دهند.
با ورود کتاب به کلاس این دانش‌آموزان، می‌توان برق کنجکاوی را در وجودشان احساس کرد و ارزش کتاب برایشان شاید از کادوهای چندصدهزارتومانی بالاتر است.
این مدرسه حمایتی که 57 دانش‌آموز دارد، بواسطه معلمشان، کامران داداری، چنان با کتاب عجین شده‌اند که بیش از کتاب درسی، در حال خواندن کتابهای دیگر متناسب با سن خود هستند.
کامران داداری، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی گفت: من عضویت چندین ساله در کتابخانه عمومی سلماس داشته‌ام و باتوجه به آشنایی‌ام از امکانات کتابخانه‌های عمومی سلماس، با رایزنی که با رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان داشتم، تمام دانش‌آموزان مدرسه‌ را رایگان عضو کتابخانه کردیم و هر کتابی بخواهند، خود بنده از کتابخانه دریافت کرده و برایشان به مدرسه می‌آورم تا مطالعه کنند.
داداری اظهار کرد: ارسال کتاب‌های مختلف برای دانش‌آموزان مرزنشین، تأثیر بسیاری در خلاقیت و رشد تحصیلی دانش‌آموزانم داشته و با توجه به محدویت‌های موجود در چنین مناطقی، مطالعه کتب مختلف باعث آشنایی دانش‌آموزان با دنیای پیرامون خود شده و مهارت‌های زندگی و تحصیلی آنان را ارتقاء می‌بخشد.

حال و هوای متفاوت دانش‌آموزان با مطالعه کتاب‌ها
روژبین حسویان، یکی از دانش‌آموزان این مدرسه در مورد حس‌وحال خود از کتاب خواندن به ایکنا گفت: وقتی کتاب‌های مختلف می‌خوانم و صفحاتشان را ورق می‌زنم، حرفهایی یاد می‌گیرم و تصاویری می‌بینم که شاید اگر کتاب نبود تا آخر عمر با آن مطالب نمی‌توانستم آشنا شوم.
مبین عبداللهی، دانش‌آموز این مدرسه نیز می‌گوید: از وقتی معلممان کتاب برای ما به مدرسه می‌آورد، با خواندن این کتابها مطالعه کتابهای درسی برای ما راحت‌تر شده و مطالب بیشتری می‌توانیم یاد بگیریم.

شوق کتابخوانی در صفر مرزی
۱۱ هزار جلد کتاب کودک و نوجوان در کتابخانه عمومی سلماس
هادی درستی، رئیس کتابخانه‌های عمومی سلماس در گفت‌وگو با ایکنا با تقدیر از حرکت خوب معلم این روستا، گفت: این احساس مسئولیت و قبول زحمت معلم زحمتکش مدرسه اسلام ستون‌رش برای حمل و نقل کتاب برای دانش‌آموزانش، قطعا زمینه شکوفایی فکری آنان را فراهم خواهد آورد.
درستی افزود: وقتی دانش‌آموزان مرزنشین بدور از تجملات مادی و ابزاری عصر حاضر کتاب ببینند و با ورق زدن در دنیای کتابهای مختلف پرورش یابند، زمینه تحقق آینده‌ای موفق را برای خود رقم می‌زنند.
وی با اشاره به در دستورکار قرار گرفتن احداث یک باب کتابخانه در بخش کوهسار سلماس، بیان کرد: با کمک مسئولین امر و خیرین فرهنگی امکان راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار نیز در روستاهای مرزی شهرستان وجود دارد و در این راستا پذیرای کمکهای خیرین شهرستان هستیم.
رئیس کتابخانه‌های عمومی سلماس با دعوت از معلمان روستایی برای عضویت دانش‌آموزان خود در کتابخانه عمومی گفت: معلمان و مدیران عزیز می‌توانند با عضویت دانش‌آموزان خود در کتابخانه‌های شهرستان از تمامی امکانات موجود برای کتابخوانی آنان استفاده کنند و در این زمینه حداکثر تعامل را با آنان خواهیم داشت.
درستی در خصوص امکانات کتابخانه‌های عمومی این شهرستان برای کودکان گفت: کتابخانه‌های عمومی سلماس با دارا بودن 11 هزارجلد کتاب کودک و نوجوان و در فضایی مخصوص این رده سنی آماده پذیرایی از کودکان و نوجوانان عزیز سلماسی است.
وی با اشاره به وجود 2 هزار و 660 نفر عضو کودک و نوجوان در کتابخانه‌های سلماس اظهار کرد: قصه‌گویی، نمایش فیلم، تئاتر، حلقه‌های کند‌وکاو، مسابقات کتابخوانی، نقاشی، کلاس‌های نقاشی و پرورش خلاقیت، جمع‌خوانی، شعرخوانی، بلندخوانی و کاردستی از جمله فعالیتهایی است که در بخش مخصوص کوکان اجرا می‌شود.
رئیس کتابخانه‌های عمومی سلماس خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های سلماس مجهز به اینترنت پرسرعت بوده و امکان جستجوی کتاب در کتابخانه‌های عمومی کل کشور در این کتابخانه‌ها برای مردم سلماس فراهم است و پژوهشگران و محققان می‌توانند از این ظرفیت برای تکمیل تحقیقات خود بهره ببرند.

شوق کتابخوانی در صفر مرزی
گزارش از سجاد ثقفی

انتهای پیام

captcha