کد خبر: 3787345
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

آشنایی با مهم‌ترین آثار تربیتی نماز

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه گفت: از مهم‌ترین آثار تربیتی نماز، رام کردن نفس سرکش و از میان بردن روح غرور، خود‌بینی و تکبر انسان است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ جلسه تفسیر قرآن کریم و آشنایی با معارف نماز صبح امروز، 15 بهمن‌ماه در مسجد مقدس جمکران قم با حضور جمعی از نوجوانان و جوانان برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در این جلسه، گفت: از مهمترین موانعی که ما را از رفتار صحیح باز می‌دارد، شیطان است. شيطان برای عملی کردن اهداف خود از درست و زیبا جلوه دادن رفتارهای اشتباه و از جالب نمایاندن تمایلات و خواسته‌های نفسانی استفاده می‌کند که در این میان نماز، محافظ و سپری در برابر تازیانه‌ها و وسوسه‌های شیطانی است.
وی با بیان اینکه انسان با نماز به مخالفت شیطان برمی‌خیزد و موجب خواری و ذلت شیطان می‌شود، افزود: شیطان به نمازگزاران حسادت می‌ورزد، زیرا نماز سبب آرامش و از بین رفتن اضطراب و يا مقاومت انسان در برابر حوادث اضطراب‌آور و ناملایمات می‌شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نماز علاوه بر پالایش انگیزه‌ها، انس با خدا و پیشگیری از گناهان جدید، گناهان پیشین را نیز می‌زداید. نماز در ایجاد، رشد و تثبیت روحیه همکاری و همیاری و نیز در رفع حرص و طمع و علاقه به دنیا، نقش دارد. نماز یادآور حقوق الهی بر ما است، اگر او خالق هستی و رب‌العالمین است، پس باید او را سپاسگزار باشیم.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه از مهم‌ترین آثار تربیتی نماز، رام کردن نفس سرکش و از میان بردن روح غرور، خود‌بینی و تکبر انسان است، گفت: اسلام برای رسیدن انسان‌ها به رشد و تعالی و برخوردار شدن آنان از پیشرفت مادی و معنوی، اهمیت زیادی برای مسئله وقت در عبادات قائل شده است. نظم در عبادت می‌تواند مشوق افراد در رعایت نظم و کسب مهارت وقت‌شناسی و برنامه‌ریزی باشد.
وی ادامه داد: در خانواده نمازگزار، والدین و فرزندان تا دیروقت بیدار نمی‌مانند و صبح تا ظهر نمی‌خوابند و برنامه تغذیه، خواب و بیداری و سایر امور، هرکدام به برکت اوقات نماز به موقع انجام می‌شود.
مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه اظهار کرد: دامنه زمانی نمازهای یومیه، این امکان را به برنامه‌ریزان اجتماعی می‌دهد که در صورت هم‌سوسازی برنامه‌ها با نماز، نه تنها اختلالی در بازدهی فرایند کاری ایجاد نشود، بلکه در کنار برکات فراوان آن به علت هماهنگی با طبیعت انسان، بهره‌وری نیز افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به نماز و خانواده و بهبود روابط خویشاوندی، گفت: نمازگزار در صدد است که زحماتش در نزد خداوند قبول شود، زحماتی که هر روز پنج مرتبه صورت می‌گیرد. بنابراین، انسان مؤمن آگاه که در اندیشه قبولی نماز خود است، روابط اجتماعی خود را نیز اصلاح می‌کند و بهبود می‌بخشد.
اشرف بصیری
انتهای پیام

captcha