«زن ایرانی»؛ موضوع بخش عکس جشنواره «هنر مقاومت»
کد خبر: 3789050
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

«زن ایرانی»؛ موضوع بخش عکس جشنواره «هنر مقاومت»

گروه هنر ــ به منظور تبیین نقش جامعه زنان در عرصه‌های گوناگون انقلاب اسلامی با موافقت دبیرخانه جشنواره «هنر مقاومت» تصمیم گرفته شد تا موضوع مسابقه بخش عکس پنجمین دوره از این جشنواره «زن ایرانی» منظور شود.

حسن قائدی، دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: عرصه‌های گوناگون انقلاب اسلامی، عرصه‌هایی توأم با حضور و تداوم حضور همه آحاد مردم از قشرهای مختلف بوده است و سهم زنان در تمامی برهه‌های خطیر انقلاب اسلامی بی‌بدیل و منحصر به فرد بوده است.

وی ادامه داد: با این وجود شاید آن‌گونه که باید و شاید و در خور شأن مقام زنان ایرانی پیرامون این حضور در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر اقدام شایسته‌ای صورت نگرفته باشد و در نتیجه زمانی که مسئولیت بخش عکس پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» به اینجانب واگذار شد، تمام سعی خود را بر آن داشتم که با طرح موضوع «زن ایرانی» به عنوان مسابقه این بخش تا حدود زیادی این خلأ را جبران کنم که خوشبختانه طرح این ایده مورد موافقت دوستان مسئول برگزاری قرار گرفت.

این کارشناس هنر عکاسی تصریح کرد: از زمان انتشار فراخوان بخش عکس پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» با موضوع «زن ایرانی» در مرداد‌ماه سال جاری، حدود 3600 قطعه عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که دوستان ارزیاب و داور با تأکید بر نقش محوری زنان در خانواده و اجتماع و میزان تمرکز آثار دریافتی پیرامون این موضوع، از این میان 74 قطعه عکس را برای داوری نهایی مسابقه عکس جشنواره انتخاب کردند.

قائدی افزود: علاوه بر ارزیابی آثار منتخب در مرحله نهایی این جشنواره به منظور اعلام اسامی برگزیدگان و تقدیر آن‌ها در آیین اختتامیه، در بخش عکس این جشنواره، 4 پروژه عکس را نیز شاهد هستیم که عکاسان آن‌ها از جامعه بانوان هستند و صرفاً برای حمایت از کار و تلاش حرفه‌ای آن‌ها، آثار آنان خریداری شده و در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است و به عنوان نمونه می‌توان از آثار عکس بانوی هنرمندی نام برد که از واقعه تروریستی اهواز چند فریمی به ثبت رسانده است که البته در آن‌ها نیز سوژه، زنان حاضر در آن واقعه بوده‌اند.  

دبیر عکس پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» در ادامه گفت: برای صحه گذاشتن بر مقوله زن و مشارکت اجتماعی و فرهنگی این قشر در عرصه‌های گوناگون انقلاب اسلامی، در ترکیب هیئت داوران این بخش نیز دو بانوی کارشناس به نام‌های شباهنگ کوثر و مریم کهوند حضور دارند که به اتفاق فرهاد سلیمانی کار ارزیابی و داوری آثار منتخب نمایشگاهی را به انجام خواهند رساند.

دوشنبه////«زن ایرانی»؛ موضوع بخش عکس جشنواره «هنر مقاومت»/آمادگی برای نمایش آثار در سراسر کشور

وی تأکید کرد: از جمله نکات دیگری که ما در اکران آثار عکس این نمایشگاه به آن توجه کردیم، الزام در قرار دادن زیرنویس (کپشن) در پایین هر اثر بود که البته عمده این کار از سوی عکاسان صاحب اثر به انجام رسید اما ما در دبیرخانه و برای توضیح بیشتر مواردی را نیز به آن اضافه کردیم که با ویراستاری نهایی به نمایش درآمدند.

قائدی در پایان با اشاره به اینکه کتاب مجموعه عکس این جشنواره به چاپ رسیده و منتشر شود، گفت: ما حتی آمادگی لازم برای ارسال آثار به سراسر کشور و نمایش آن‌ها از طریق ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و مراکز استانی حوزه هنری را داریم ضمن آنکه فضای حاکم بر نمایشگاه جشنواره «هنر مقاومت» مناسب برای برپایی کارگاه‌های عکاسی با حضور عکاسان مجرب انقلابی است که امیدواریم در روزهای باقیمانده از برپایی این نمایشگاه بتوانیم بیش از پیش در این امر نیز توفیق داشته باشیم.

یادآور می‌شود، نمایشگاه پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» تا 24 بهمن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب دایر خواهد بود.

انتهای پیام

captcha