از دستاوردهای انقلاب در حوزه قرآن تا سیر نزولی«اخلاق‌» در برخی جوامع قرآنی
کد خبر: 3790196
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

از دستاوردهای انقلاب در حوزه قرآن تا سیر نزولی«اخلاق‌» در برخی جوامع قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در نشست صمیمی پیشکسوتان و قرآنیان شهرستان اراک به مباحثی مهمی چون دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی، ضرورت بهره‌مندی از تجربیات اساتید گذشته و رفع خطاهای موجود در ترسیم برنامه‌های قرآنی و چشم‌انداز آینده آن اشاره و تبادل‌نظر شد.

نشست صمیمی قرآنیان اراک برگزار شد/ از دستاوردهای بی‌نظیر انقلاب در حوزه قرآن تا سیر نزولی«اخلاق‌» در بعضی جوامع قرآنی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، نشست صمیمی پیشکسوتان و قرآنیان شهرستان اراک روز گذشته، 25 بهمن‌ماه در سالن جلسات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با حضور تعدادی از اساتید و فعالان قرآنی شهرستان اراک برگزار شد.
علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این جلسه گفت: فعالیت‌های قرآنی در دهه پنجم انقلاب باید جدی‌تر دنبال شود، استان در حوزه فعالیت فرهنگی قرآن و عترت دارای ظرفیت‌های خوبی است که توانسته در چهار دهه گذشته برکات خوبی بر جای بگذارد.
وی تصریح کرد: محصول جلسات و محافل تربیت شاگردان بسیار فعال در حوزه قرآنی است که امروز شاهدیم در کل استان تربیت‌یافتگان دهه‌های قبل اساتیدی هستند که محافل یا جلسات قرآنی را برگزار کرده و یا در حال تربیت شاگردان قرآنی هستند.

دستاوردهای بی‌نظیر انقلاب در حوزه قرآن
حاج‌علی‌بیگی اظهار کرد: بررسی وضعیت قرآنی چهار دهه اخیر به آن معنا نیست که فعالیت‌های قرآنی سال‌های قبل از انقلاب را فراموش کنیم، برخی از بزرگان قرآنی استان امروز پیشینه فعالیت آنان به حضور در جلسات قرآنی سال‌های قبل از انقلاب بازمی‌گردد و تربیت‌شده آن زمان هستند، برگزاری جلسات امروز مدیون تلاش بزرگان قرآنی همچون استاد نهرمیانی و ... است.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: پس از انقلاب گرایش مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به مباحث قرآنی بیشتر شد در طول ۴۰ سال اخیر تجربیات بسیار خوبی را در حوزه قرآن و عترت تجربه کردیم و می‌توان از آنان به عنوان دستاورد‌های کم‌نظیر یا بی‌نظیر انقلاب یاد کرد‌.
حاج‌علی‌بیگی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی در چهار دهه اخیر با نقاط قوت و ضعف مواجه بوده اظهار کرد: اعتقاد داریم هر فعالیتی در ادامه حرکت دچار آسیب‌هایی می‌شود و می‌تواند با نقاط ضعف و یا موانعی روبرو شود قطعاً در این مدت دارای نقاط قوتی بودیم که برای چشم‌انداز برنامه‌های آینده باید ترسیم شده و تقویت شوند.

لزوم رفع خطاهای موجود در ترسیم برنامه‌ها و چشم‌انداز آینده
وی بر لزوم رفع خطاهای موجود در ترسیم برنامه‌ها و چشم‌انداز آینده تأکید کرد و گفت: در این جلسه پیشنهادات ارائه شده و راه کار در راستای تقویت فعالیت‌های قرآنی ارائه شود تا بتوان از این راهکارها در تدوین سند قرآنی استان استفاده کرد.
ابوطالب شهسواری، رئیس مجمع قرآنیان اراک نیز در این جلسه گفت: برای تقویت برنامه‌های قرآنی باید راه‌حل ارائه داده شود، بی‌شک برای بهتر شدن و پیشرفت کار در حوزه قرآن باید نقش آن‌ها و نقاط ضعف هم دیده شود و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

لزوم تدوین برنامه‌های 5 ساله
شهسواری بر ضرورت استفاده از تجربیات اساتید گذشته تأکید کرد و گفت: برای فعالیت بهتر در دهه پنجم انقلاب باید برنامه‌ای مدون برای هر ۵ سال تدوین کنیم.
حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و چهره قرآنی کشور هم گفت: انقلاب اسلامی ما انقلابی الهی است باید همواره از فعالان قرآنی به‌ویژه شهدا و بسیاری از زحمت‌کشان تجلیل شود، با برگزاری نشست‌های صمیمی میتوان ایرادها را بیان و رفع کرد.

رقابت‌های محدود
وی با بیان اینکه در گذشته رقابت در مسابقات به معنای امروزی وجود نداشت و محدود بود اظهار کرد: فعالان قران در سال‌های قبل از انقلاب قران را برای ثواب قرائت می‌کردند. در سال‌های اخیر مبانی قرآنی به سرعت منتشر می‌شود، جلسات برگزار شده در سال‌های قبل از انقلاب محدود و از این خانه به آن خانه بود و به صورت سنتی و سبک قدیم اداره می‌شد و خبری از هم‌خوانی، حفظ و تواشیح نبود.‌ اساتید قرائت مباحث تجوید را سینه به سینه منتقل می‌کردند.
حسین محمدی‌هزاوه، مدیرعامل اتحادیه مدغم استان مرکزی نیز گفت: هر کس به اندازه خود از فعالان جامعه قرآنی استفاده می‌کند اما برخی‌ها متأسفانه از افراد قرآنی سوء‌استفاده می‌کنند. مسابقات قرآن در ادارات و سازمان‌ها انجام می‌شود اما به صورت بخشنامه‌ای است و هدف خاصی را دنبال نمی‌کند این مسابقات با برنامه آموزشی خاصی همراه نیستند و صرفا هدف این است که مسابقه‌ای برگزار شود.

نیازی به مؤسسات قرآنی نیست
محمدی از مسابقات قرآنی دارالقرآن امام علی(ع) به‌عنوان مسابقه موفق نام برد و افزود: بهتر است این مسابقات به صورت شهرستانی برگزار شود اگر دست نوجوانان در دست قرآن باشند قطعاً از آسیب‌های اجتماعی در امان هستند. مؤسسات قرآنی در حال حاضر به مراکز غیرانتفاعی تبدیل شدند و مدیران هر ماه با هزینه‌کرد‌هایی همچون حق‌الزحمه اساتید و اجاره مکان درگیر هستند. اساتید موسسات قرآنی را حمایت می‌کنند اگر هزینه‌ها توسط اساتید کمک نشود موسسات آینده خوبی ندارند و نمی‌توانند رسالت خود را به خوبی انجام دهند اگر آموزش و پرورش رسالت خود را به خوبی انجام دهد نیاز به مؤسسات قرآنی نیست. نیاز به موسسات تا زمانی که ساختار آموزش و پرورش به صورت بنیادی اصلاح شود وجود دارد.

گسترس اخلاق قرآنی
عباس حبیبی، پیشکسوت قرآنی هم در ادامه جلسه گفت: با حداقل امکانات کارهای خوبی صورت گرفته است، بهترین نکته‌ای که از جلسه استاد نهرمیانی آموختیم این بود که اخلاق قرآنی محور همه فعالیت‌هاست لذا باید تلاش کنیم تا اخلاق قرآنی در جامعه نمایان باشد شرایط جامعه امروز با دوران قبل از انقلاب متفاوت است اگر اخلاق‌محوری نهادینه شود از بسیاری مشکلات جلوگیری می‌شود و بازخورد خوبی در جامعه خواهد داشت.

سیر نزولی اخلاق‌محوری
اسکندری، فعال و پیشکسوت قرآنی نیز از رشد فعالیت‌های قرآنی سال‌های پس از انقلاب یاد کرد و گفت: در سیر اخلاقی مقداری درجا زدیم و سیر نزولی داشتیم که باید آسیب‌شناسی شود از نظر کمی مشکلی نداریم ولی به لحاظ کیفی وضعیت فعالیت‌ها مطلوب نیست باید اخلاق‌محوری که امروز با آن درگیر هستیم مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: گاه فعالیت‌ها با چندین متولی روبه‌رو می‌شوند که متأسفانه کار بر زمین می‌ماند و انجام نمی‌شود، فراز و نشیب‌های آموزش قرآن ویژه دانش‌آموزان در آموزش و پرورش مطلوب نیست باید آسیب‌شناسی شود تا بدانیم چه کنیم تا خروجی مناسب را در حوزه آموزش و پرورش شاهد باشیم هرجا به کارکرد قرآن ایمان داشتیم قرآن برای ما شفا و رحمت بوده و هر کجا از ایمان خارج شدید مشمول الا خسارا شدیم.
مهدی خان‌آبادی، فعال قرآنی بر لزوم توجه به جلسات قرآنی تاکید کرد و گفت: بهتر است گروهی تشکیل شود تا جلسات قرآنی مورد ارزیابی قرار گیرد.
محمدکاظم ربیعی، فعال قرآنی و مسئول دارالقرآن شرکت خطوط لوله و نفت منطقه مرکزی هم گفت: جایگاه جامعه قرآنی در سال‌های قبل و بعد از انقلاب باید بررسی شود، جامعه قرآنی باید ارتباط تنگاتنگی با دیگر اقشار داشته باشند متأسفانه استقبال مردم از برنامه‌های مذهبی همچون عزاداری‌ها بیشتر از محافل قرآنی است اگر این ارتباطات به نحو شایسته انجام شود قطعاً مردم از جلسات قرآنی نیز استقبال می‌کنند.

با تولید فکر می‌توان به اهداف متعالی دست یافت
وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی که برعهده ما گذاشته شده را فراموش کردیم اظهار کرد: شنیدن حرف مردم می‌تواند خیلی از مسائل را حل کند باید هدف و چشم‌انداز بلند‌مدت را برای خود تعریف و تدوین کنیم تا بتوانیم خلأهای موجود را رفع نماییم هدف از برگذاری جلسات هدف برگزاری تنها نیست لذا آینده ‌کاری بسیار مهم است. چشم‌انداز انقلاب اسلامی دست‌یافتن به تمدن نوین اسلامی است باید این چشم انداز و فعالیت‌های قرآنی نیز تعریف شود که با تربیت نیروی انسانی و تولید فکر می‌توان به اهداف متعالی دست یافت.
حبیب‌الله مشیری‌راد، پیشکسوت قرآنی هم بر ضرورت آموزش ارکان قرائت تأکید کرد و گفت: محور جلسات آموزش است، معرفی چهره‌های برتر نوجوان و جوان می‌تواند به ایجاد انگیزه دیگر نوجوانان کمک کند جلسات قرآنی باید اخلاق‌مدار مدیریت شود تا اخلاق اسلامی و قرآنی که امروز کمتر شاهد آن هستیم مغفول نماند.

ضرورت افزایش اتحاد و همدلی بین داوران
وی بر ضرورت اتحاد و همدلی بین داوران تأکید و با اشاره به اینکه این خلأ احساس می‌شود اظهار کرد: نقش و تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسیار بالاست اگر لغزشی توسط یکی از فعالان قرآنی رخ دهد در کمترین ساعت در جهان منتشر می‌شود. ما با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم آموزش قرآن را نهادینه کنیم فضای مجازی فرصت خوبی است اما نباید این فرصت به تهدید تبدیل شود.
انتهای پیام

captcha