«کوثر» جاری در لباس و زیور/ نمایش خط فکری به کمک زیورآلات
کد خبر: 3790728
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

«کوثر» جاری در لباس و زیور/ نمایش خط فکری به کمک زیورآلات

گروه جامعه ــ استاد رشته جواهرات دانشگاه پارس پررنگ‌تر بودن نمایش خط فکری به کمک زیورآلات را خاطرنشان و بیان کرد: طراحی لباس و زیورآلات بر مبنای سوره کوثر کمک می‌کند مسائل فرهنگی ناب خودمان را با این رویداد ترویج دهیم.

به گزارش ایکنا؛ آیا می‌توان جواهرآلات و یا لباس‌هایی با المان‌های مذهبی مبتنی بر یک سوره قرآن کریم مثلاً سوره کوثر طراحی، تولید و به بازار عرضه کرد؟

در دنیایی که جوانان آن در تلاش برای منحصربه فرد بودن، خاص بودن و نشان دادن خط فکری خود با پوشش و لباس‌های خود هستند، هنر ـ صنعت طراحی و تولید زیورآلات بیشترین بهره را از این خواسته جوانان برده به نحوی که کافی است وارد خیابان‌های شلوغ و یا متروی تهران شوید، تعداد زیادی جوان خواهید دید که زیورآلات دست‌ساز خود را برای عرضه آورده‌اند و تعداد زیادتری جوان در حال خرید این محصولات هنری هستند.

در میان این زیورآلات از طرح‌های ناب و خاص تا کپی‌کاری‌هایی از طرح‌های داخلی و خارجی، از پیکسل‌هایی با المان‌های ضد دینی تا آویزهایی با مفاهیم دینی، از طرح‌هایی سنتی تا طرح‌های مفهومی کاملاً مدرن را می‌توان یافت.

در میان این بازار متنوع تولید و استفاده از زیورآلات در کشور، برای اولین بار رویداد هکاتون «طراحی لباس و زیورآلات با محوریت سوره مبارکه کوثر» اسفند ماه به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی برگزار می‌شود. در این رویداد هکاتون طراحان با نحوه طراحی لباس و زیورآلات مبتنی بر مفاهیم مطرح در سوره کوثر آشنا می‌شوند و این مرکز رشد کمک خواهد کرد طرح‌های برتر به مرحله تولید و عرضه به بازار برسد.

محمد سلیمیان، کارشناس ارشد طراحی صنعتی دانشگاه تهران و استاد رشته جواهرات دانشگاه پارس یکی از اساتید این رویداد هکاتون قرآنی است.

وی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه دانشگاه پارس تنها دانشگاه کشور است که در آن رشته جواهرات به صورت آکادمیک تدریس می‌شود، گفت: البته پیشینه طراحی جواهرآلات و زیورآلات در کشور بسیار طولانی است و ما استادکاران فوق‌العاده‌ای در ایران داریم اما در دانشگاه، دانشجویان با علم روز طراحی جواهر آشنا می‌شوند.

این استاد طراحی و «خلاقیت و ارائه ایده» دانشگاه پارس از ترکیب استادکاری ایرانی و علم روز در طراحی زیورآلات ایرانی سخن گفت و اظهار کرد: وحدتی که بین سیستم دانشگاهی و سیستم استادکاری در این رشته وجود دارد بی‌نظیر است و یک تفکر جمعی به وجود آورده‌است. افرادی که در حوزه جواهرآلات خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، افرادی که تئوری‌پرداز هستند و افرادی که استادکار هستند در کنار هم می‌خواهند یکسری دانشجوی قوی و مسلط به همه جوانب این حرفه و علم را تربیت کنند.

سلیمیان در پاسخ به این سؤال که چرا طراحی و ساخت جواهر طی سال‌های اخیر در میان جوانان تا این حد مورد استقبال قرار گرفته است؟ گفت: کسانی که به هنر علاقه‌مند هستند و در سایر رشته‌های هنری تحصیل می‌کنند مثل رشته‌های هنر اسلامی گرایش فلز یا صنایع دستی و با فلز و کاردست سروکار دارد ناخوداگاه به سمت طراحی زیورآلات کشیده می‌شوند چرا که زیورآلات بازار خوبی دارد و فرد می‌تواند آثار هنری خود را به پول تبدیل کند. علاقه‌مندی جامعه ما به زیور و زینت هم زیادتر شده و موجب شده تقاضا در این زمینه بالا برود. البته شرایط قیمتی طلا و سنگ‌های قیمتی بازار را کساد کرده اما هنرمندان حتی با فلزهای ارزان هم محصولات خود را تولید می کنند و این یعنی یک پتانسیل قوی.

پررنگ‌تر بودن نمایش خط فکری به کمک زیورآلات

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جوانان تلاش می‌کنند با زیورآلات سبک و خطر فکری خود را به نمایش بگذارند؟ گفت: بله؛ یکی از مباحثی که در طراحی مطرح است این است که ما اشیاء را الزاماً برای کارکردی که دارند استفاده نمی‌کنیم. ممکن است اهمیت یک شیء به خاطر نمادها و سمبل‌هایی که دارد باشد و فرد به واسطه آن جایگاه اجتماعی خود را بروز و یک مانیفست از خود ارائه دهد این مسئله در حوزه زیورآلات پررنگ تر است.

این استاد دانشگاه با خاطرنشان کردن این مسئله که اکنون اکسسوری‌هایی(وسایل تزیینی به غیر از پوشاک) در کشور طراحی و تولید می‌شود که مناسب فرهنگ ما نیست اما به صورت پیشتازانه‌ای ترویج پیدا می‌کنند، گفت: برگزاری رویداد هکاتون‌هایی مثل «کوثر» کمک می‌کند مسائل فرهنگی ناب و سنتی خودمان را به واسطه چنین گردهمایی‌هایی ترویج دهیم.

وی تشریح کرد: وقتی در طراحی و تولید زیورآلات بازار صرف اهمیت داشته باشد و تحصیلات آکادمیک و پشتوانه علمی و فرهنگی در این طراحی‌ها وجود نداشته باشد، طراحان به سمت طراحی‌های مثبت واعتقادی و ترویج مفاهیم ارزشی نمی‌روند.

«کوثر» جاری در لباس و زیور/ پررنگ‌تر بودن نمایش خط فکری به کمک زیورآلات

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود خطوط قرمز دینی می‌توان یک سوره را مبنای طراحی لباس و زیورآلات قرار دارد؟ گفت: می‌توان از مفاهیم استفاده کرد. قرآن داستان گونه است و این داستان گویی یک روش در طراحی است که بر اساس آن بحث می‌شود که چگونه از داستان به شیء (مثل زیورآلات یا پوشیدنی‌ها) و به تعامل و اتفاق برسیم.

وی ادامه داد: این سوره بسیار کوتاه و پر معنی است و کار هنرمند این است که این داستان را به تم‌ها تبدیل، آن را تکثیر و متن را به اثر تبدیل کند. البته خط قرمزها و تقدس‌هایی وجود دارد که باید رعایت‌ شود. در این حوزه بحث تأویل مطرح است و اینکه به کمک طراحی می‌توان این تأویل را به اثر ملموس تبدیل کرد و رمز موفقیت در این مسیر استفاده از استعاره و داستان در طراحی زیورآلات و لباس بر مبنای سوره کوثر است.

به گزارش ایکنا؛ رویداد «هکاتون؛ طراحی لباس و زیورآلات با محوریت سوره مبارکه کوثر» چهارم تا هفتم اسفند ماه در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌ بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند با شماره 66410180
ـ 021 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام 

captcha