محکومیت ترکیه در شکایت علویان به دادگاه حقوق بشر اروپا
کد خبر: 3791982
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰

محکومیت ترکیه در شکایت علویان به دادگاه حقوق بشر اروپا

گروه بین‌الملل ــ دادگاه حقوق بشر اروپا، ترکیه را در چهار پرونده از جمله شکایت علویان درباره عدم پرداخت هزینه آبونمان مساجد از سوی دولت این کشور، محکوم کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «تسنیم»؛ دادگاه حقوق بشر اروپا طی روز گذشته 30 بهمن (19 فوریه) با بررسی 4 پرونده٬ استدلال شاکیان را پذیرفت و دولت ترکیه را محکوم کرد. از میان این چهار پرونده، دو پرونده مربوط به شکایت علویان و کُردها بود.

یکی از انجمن‌های فرهنگی و آئینی علویان ترکیه با طرح شکایت در دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرده است که بر اساس قوانین رسمی ترکیه٬ هزینه آبونمان تمام مساجد این کشور توسط دولت پرداخت می‌شود، ولی این قانون مراکز عبادی علویان را در بر نمی‌گیرد و خانواده‌های علوی مجبور هستند با جمع‌آوری اعانات٬ هزینه آبونمان برق مراکز عبادی موسوم به خانه‌های «جم» را پرداخت کنند.

دادگاه حقوق بشر اروپا٬ این رویکرد دولت را تبعیض قلمداد کرد و حکم به پرداخت هزینه آبونمان برق تمام خانه‌های «جم» توسط ترکیه داد.

 در پرونده دیگری نیز یکی از وکلای ترکیه به عنوان عضو «پ.ک.ک» محکوم و زندانی شده بود که دادگاه حقوق بشر اروپا با بررسی ابعاد مختلف پرونده، حکم دادگاه ترکیه را رد کرد و دولت را به پرداخت خسارت به شاکی محکوم کرد.

گفتنی است،‌ دولت ترکیه مجموعاً بابت این 4 پرونده به پرداخت 375 هزار یورو وجه نقد محکوم شد و درخواست دولت آنکارا برای کاهش این رقم٬ مورد قبول قرار نگرفت.

انتهای پیام

captcha