کاهش کیفیت فعالیت‌های قرآنی در دو دهه اخیر/ دانشگاه‌ها کمتر از حد انتظار ظاهر شدند
کد خبر: 3793035
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
صلح‌جو در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

کاهش کیفیت فعالیت‌های قرآنی در دو دهه اخیر/ دانشگاه‌ها کمتر از حد انتظار ظاهر شدند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه در دو دهه اول انقلاب فعالیت‌های قرآنی از لحاظ کمی و کیفی گستردگی بسیار خوبی داشت، اما پس از آن بیشتر به کمیت توجه شد و از کیفیت کاسته شد، افزود: متأسفانه انتظاری که وجود داشت تا افراد از نظر درونی تغییراتی مثبت به دست آورند و متحول شوند تا فرهنگ قرآنی در زندگی‌ها جاری شود برآورده نشد.

کاهش کیفیت فعالیت‌های قرآنی در دو دهه اخیر/ فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها کمتر از حد انتظار است

محمدرضا صلح‌جو، پیشکسوت قرآنی، استاد و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در پاسخ به سؤال چشم‌اندازهای تعریف‌شده برای دانشگاه‌ها در حوزه قرآن محقق شده است یا خیر؟ گفت: پاسخ دادن به این سؤالات مشکل است و اگر بخواهیم در یک کلمه جواب بدهیم خیر، انتظاری که از دانشگاه‌ها در حوزه قرآن می‌رود برآورده نشده است.

قرآن کتاب زندگی، اخلاق و معنویت است
وی تصریح کرد: عتقاد داریم قرآن کتاب زندگی، اخلاق و معنویت است، امام راحل فرمودند: «کتاب انقلاب ما قرآن کریم است» جا داشت روی این کتاب عظیم و منبع بزرگ بیشتر از این مقدار در جامعه به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردیم که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد ثمرات بیشتری حاصل می‌شد.
صلح‌جو ادامه داد: ‌پس از انقلاب در حوزه قرآن فعالیت‌های خوبی صورت گرفت، ما نسل اول جریان قرائت در کشور هستیم و عدم توجه به مبانی قرآنی را در زمان پهلوی به طور کامل شاهد بودیم، فعالان قرآنی هم سن و سال بنده ابعاد فعالیتی قبل از انقلاب را دیده و درک کرده‌اند و در فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب نیز دستی داشتند.
پیشکسوت قرآنی کشور اضافه کرد: قبل از انقلاب قرائت قرآن و پرداختن به علوم قرآنی در تخصص عده بسیار اندکی بود ولی به مدد انقلاب این وضعیت در کشور فراگیر شد و گستردگی خاصی پیدا کرد و بحمدالله امروز در تمام استان‌ها اردوهای تربیت‌ معلم قرآن، مراکز تربیت مربی، داور و کلاس‌های آموزش قرآن به وفور در حال برگزاری است.

کاهش کیفیت فعالیت‌های قرآنی
وی بیان کرد: در دو دهه اول انقلاب فعالیت‌های قرآنی از لحاظ کمی و کیفی گستردگی بسیار خوبی داشت، اما بعد از دو دهه به کمیت بیشتر توجه شد و از کیفیت کاسته شد و متأسفانه انتظاری که وجود داشت تا افراد از نظر درونی تغییراتی مثبت به دست آورده و متحول شده تا فرهنگ قرآنی در زندگی‌ها جاری شود؛ کم شد.
صلح‌جو با اشاره به فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: امروز در دانشگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی در قالب کانون قرآن و عترت، مراکز آموزش قرآن، شب‌های قرآنی یا برپایی محافل قرآنی وجود دارد اما واقعیت این است که اصلاً در حدی که انتظار است نمی‌باشد؛ لذا مسئولان و افرادی که در دانشگاه‌ها فعالیت دارند برای این مسئله راهکار بیندیشند و توجه‌های لازم صورت گیرد.
وی برلزوم پرداختن درست به مبانی قرآنی توصیه و تأکید کرد: اگر به آموزش قرآن درست پرداخته شود، مردم بسیار علاقه‌مندند و دوست دارند، این محصف شریف محور مشترک همه مسلمانان است که در آن درس‌های بزرگی برای زندگی نهفته است تا آنجا که دانشمندان خارجی به آن توجه کرده و سخنان مهمی در این حوزه دارند.

برخی رفتارها در حد انتظارات قرآنی نیست
داور بین‌المللی مسابقات قرآن با تأکید براین نکته که توجه به قرآن بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند و این امر بر کسی پوشیده نیست، گفت: اعتقاد داریم هیچ تغییری در بیرون اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه تغییرات درونی حاصل شود و آیاتی نیز در این رابطه بیان شده است. روان‌شناسی جدید هم می‌گوید تمام رفتارهای انسان‌ها بسته به انگیزش‌ها بوده و تابع گرایش‌های درونی انسان‌هاست، مادامی که درون فردی را تغییر نداده و یا قانع نکنیم نمی‌توان از فرد انتظار تغییر در رفتار داشت. امروز در جامعه نیاز داریم برخی از رفتارها تغییر کند؛ چراکه برخی رفتارهای موجود در حد انتظارات قرآنی و تربیت قرآنی نیست.

جوانان جذب جاذبه‌های قرآنی شوند
وی توصیه کرد: باید دست به اقدامی بزنیم تا جوانان به جاذبه‌ها و مفاهیم قرآنی جذب شوند، قرآن جاذبه‌های زیادی دارد و ما نتوانسته‌ایم جاذبه‌ها را خوب درک و مطرح کنیم. بهتر است پژوهشگرانی تربیت شوند تا آنان روی جاذبه‌های قرآن کار کرده، مبانی را استخراج و به شکل زبان روز و جوان‌پسند در اجتماع عرضه کنند.
پیشکسوت قرآنی کشور در پایان گفت: بسیاری از جاذبه‌های قرآن توسط کشورهای خارجی استخراج شده و در حال عمل کردن به آن‌ها هستند، اگر دانشگاه‌ها و مدارس به کشف و عرضه مبانی قرآنی اهتمام جدی‌تری کنند، قطعاً فرهنگ قرآن در جامعه نهادینه می‌شود.
انتهای پیام

captcha