بی‌بندوباری به بهانه آزادی؛ توطئه‌ای علیه کرامت زنان
کد خبر: 3793652
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
عباس سلیمی تأکید کرد:

بی‌بندوباری به بهانه آزادی؛ توطئه‌ای علیه کرامت زنان

گروه جلسات و محافل ــ پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه هوای نفس بر روی افرادی که فاطمی هستند، اثر ندارد، بیان کرد: برخی از فعالیت‌ها لطف در حق بانوان نیست، چنانکه بی‌بند و باری به بهانه آزادی، اختلاط با نامحرم و ... که تحت عنوان روابط آزاد مطرح می‌شود، توطئه علیه کرامت و شخصیت زنان است و باعث فروپاشی کانون خانواده است.

به گزارش ایکنا؛ محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت روز زن، همراه با تلاوت سماء بابایی، حافظ و قاری روشندل و اجرای حنانه خلفی، حافظ نوجوان کشورمان در مؤسسه احسن‌الحدیث تهران برگزار شد.
پیش از آغاز تلاوت‌ها و اجرای مراسم توسط بانوان قاری و حافظ، خادم‌القرآن عباس سلیمی طی سخنانی درباره ویژگی‌ها و جایگاه زن در جامعه، همچنین فضیلت حضرت زهرا(س) به بیان نکاتی پرداخت و گفت: از جمله ویژگی‌هایی که خاندان وحی به صورت بارز و ممتاز از آن برخوردار هستند، خردورزی، اندیشیدن، تعقل و تفکر در همه امور است، یعنی همان مطلبی که قرآن با عبارات گوناگون این را به پیروان خود گوش‌زد کرده است.
وی با اشاره به اینکه باید در خلقت زمین، آسمان‌ها، انسان و دیگر موجودات بی‌اندیشیم، گفت: چنانکه در روایات آمده است؛ «خدا رحمت کند، انسانی را که بی‌اندیشد و دریابد از کجا آمده است و در کجا است و به کجا خواهد رفت؟» بنابر این افرادی که توفیق شاگردی قرآن را دارند در این مسائل به دقت می‌اندیشند.
سلیمی بیان کرد: چنانکه در روایات آمده است «اِنًّ الله َتَعالی خَلَقَ المَلائکة وَ رَکَبَ فیهِمُ العَقلَ وَ خَلَقَ البَهائِمَ وَ رَکَبَ فیهِمُ الشَّهوَةَ وَ خَلَقَ الاِنسانَ وَ رَکَبَ فیهِ العَقلَ وَ الشَّهوة؛ خداوند متعال، فرشته را آفرید و او را از عقل محض و حیوان را آفرید و او را از شهوت محض ساخت و انسان را آفرید و در انسان این دو را یعنی سرشت فرشته و سرشت حیوان را با یکدیگر ترکیب کرد و از او انسان آفریده شد.» فرشتگان، نمی‌توانند به گناه فکر کنند، چون نمی‌توانند، گناه انجام دهند. خداوند، حیوانات را آفرید و سرشت آنها را براساس شهوت و غریزه، بنا کرد و آن‌ها هم مسئولیتی ندارند. سپس خداوند، انسان را آفرید و عقل و هوای نفسانی را در انسان قرار داد و به همین دلیل اختیار و انتخاب را به انسان داد، پس لذا ما مسئولیت داریم و در روز قیامت باید پاسخگوی آن باشیم.
پیشکسوت قرآنی کشورمان اضافه کرد: پس باید به گونه‌ای زندگی کنیم که عقلمان بر شهوت‌مان پیروز شود. همچنین انسان از فرشتگان برتر خواهد بود و به همین دلیل است که خداوند امر به سجده فرشتگان مقابل انسان‌ کرد. اما فردی که هوای نفسانی او بر عقلانیت او چیره شود، این انسان از حیوان پست‌تر است. هر دو این موارد را قرآن مطرح کرده است «فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ» که اشاره به جایگاه دسته اول انسان‌ها است و در آیه دیگر «أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» نیز به گروه دوم انسان‌ها اشاره می‌کند و بیان می‌کند، آنها افرادی هستند که از حقیقت ولایت محروم هستند. باید دید ما در شمار کدامین گروه و دسته هستیم و چه اعتقادی داریم و چگونه زندگی می‌کنیم و چگونه باید بمیریم و چگونه باید محشور شویم.
وی ادامه داد: اگر واقعاً ادعای پیروی راستی از اهل‌ بیت(ع) را داریم، باید ببینیم در قول خود ثابت هستیم یا خیر؟ بشر بعد از بیش از چهار و نیم میلیارد سال از عمر زمین و حدود هفت هزار سال از زمان خلقت حضرت آدم(ع) به شرایطی رسیده است که همه ادیان و مکاتب و جوامع در انتظار منجی و نجات‌بخش هستند که از نظر ما این شخصیت، حضرت ولی‌عصر(عج) است تا عدالت به معنای واقعی در گستره زمین حاکم شود و این امام بزرگوار الگوی آنها باشد.
سلیمی درباره ولادت حضرت زهرا(س)، بیان کرد: امام زمان(عج) در این زمینه فرمودند: اگر بخواهیم تا مقداری که عقلی‌مان می‌رسد به جایگاه و عظمت حضرت فاطمه(س) پی ببریم، باید نیم‌نگاهی به زندگی و اوضاع و احوال زنان پیش از ظهور اسلام، داشته باشیم و این نباید تنها محدود به شبه جزیره عربستان شود، هنگامی که تاریخ‌های معتبر را نگاه می‌کنیم، مواردی درباره ظلم‌هایی که درباره حق زن صورت گرفته، بیان شده که باعث تأسف است.
وی با اشاره به شرایط زنان پیش از ظهور اسلام و پدیده شوم چندشوهری، زنده‌به گور کردن دختران، کنیزی و ... ، ادامه داد: دیروز کالبد و جسم زنان را زنده به گور می‌کردند، اما امروزه غرب، پیروان آنها و دشمنان قرآن، روح و شخصیت زنان را دفن می‌کنند، به گونه‌ای که جسم او را حتی بزک کرده در بازارهای تجاری فحشا در دنیا مطرح می‌کنند. در کشورهایی چون تایلند و... مراکزی برای خرید و فروش زنان وجود دارد و از هیچ جنایتی در حق زن کوتاهی نکرده‌اند. در چین نیز پس از اینکه شوهر فردی از دنیا می‌رفت، آن زن مکلف بود تا خودکشی کند، در هند مرسوم بود که زن باید پسمانده طعام شوهر و پسر خود را تناول کند و اگر بیوه می‌شد باید موی سر خود را بتراشد و... چنین جنایاتی درباره زن شده است و داخل ایران نیز به گونه دیگری بوده است.
سلیمی ادامه داد: نگاه نیاکان ما نسبت به زن در این حد وحشی‌گری، کشورهای مدعی نبود. به همین خاطر در تاریخ ایران می‌بینیم برخی از زنان تا مقام سلطنت و کشورداری پیش رفته‌اند. در زمان رضاشاه نیز بحث کشف حجاب مطرح می‌شود و چه زنان بزرگی که 14 سال، خود را در خانه حبس کرده تا حجاب و عفت خودرا حفظ و از آن پاسداری کنند. اما امروزه افراد بدبختی در قبال گرفتن فرصت مطالعاتی، گرین کارت و یا دکترای قلابی و ... در کف خیابان‌های این شهر که سنگ فرش خون شهیدان عزیز میهن است، حاضرند روسری خود را برفراز چوب کنند و سوژه خبری دشمنان شوند.
وی بیان کرد: جنایتی که محمدرضا شاه در جشن هنر شیراز انجام داد، نشان داد که چه میزان مقام زن را به تنزل و سقوط کشاند، برخی چه زود فراموش می‌کنند؟ امروزه افرادی به دلیل مشکلات معیشتی و ندانم کاری برخی از مدیران بی‌کفایت و نالایق، سبب می‌شوند تا افراد نسبت به عفت و حجاب و مظاهر دینی اینگونه مشکلات ایجاد کنند.
این خادم قرآن اظهار کرد: قسمت عمده مشکلات و گرفتاری ما در انقلاب اسلامی، ناشی از عملکرد مدعیان دروغین دین‌داری چه در میان مسئولان و غیر مسئولان است. اگر ما را که به عنوان عناصر قرآنی در جامعه می‌شناسند، آن هنگام اخلاق، فرهنگ، خانواده، اقتصاد و برخورد ما با مردم صادقانه نباید معلوم هست که مردم و جوانان و نوجوانان را از دین زده می‌کند لذا ظاهر و باطن ما باید برای دیگران الگو باشد چرا که رفتار و عمل ما را رصد می‌کنند و لذا باید توجه به این امر داشته باشیم.
وی با اشاره غضب خداوند درباره افرادی که در حق زنان ستم کرده‌اند، بیان کرد: چنانکه خداوند می‌پرسد به چه جرمی این دختران را کشتند؟ «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ/ بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» یعنی خداوند اعتنا نمی‌کند تا با آن قتله و قاتلین صحبت کند و آنها را مورد بازخواست قرار دهد، اینجا نشان می‌دهد که خداوند چه میزان اعتبار برای زنان قائل است.
سلیمی ادامه داد: اما نگاه اسلام به زن اینگونه نیست. کتاب آسمانی قرآن تنها کتابیست که هیچ سوره‌ای بنام مردان ندارد، اما سوره‌ای مستقل به نام زنان دارد. آیه پایانی سوره مبارکه شوری هنگامی که درباره عظمت خدا درباره آفرینش زمین و آسمان صحبت می‌کند، ابتدا درباره آفرینش دختران سخن می‌گوید و طی آن آیات انسان‌ها را به چهار دسته تقسیم می‌کند «یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ یَهَبُ لِمَن یَشَآءُ إِنَاثاً وَیَهَبُ لِمَن یَشَآءُ الذُّکُورَ أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَاناً وَإِنَاثاً وَیَجْعَلُ مَن یَشَآءُ عَقِیماً؛ خلق می‌کند هر چه را که بخواهد، به هر فردی که بخواهد دختر می‌دهد و به افراد دیگری که اراده کند، فرزند پسر می‌دهد، به برخی دختر و پسر اعطا می‌کند و برخی را نیز عقیم می‌کند». مرادم این است که در این آیه خداوند دختر را بر پسر مقدم می‌دارد، خداوند در برخی از آیات حق ویژه برای زنان و بانوان قائل می‌شود.
این فعال قرآنی اظهار کرد: زن یک ریحانه و گل لطیف خوشبو است و با این اوصاف باید به جایگاه زن در جامعه پی برد. پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «ما أكرم النساء إلا كريم، ولا أهانهن إلا لئيم» جز انسان‌های با کرامت زنان را محترم نمی‌شمارند. انسان‌های باشرافت به زنان احترام می‌گذارند و جز افراد پست و دون‌مایه به زنان اهانت نمی‌کنند. این تکلیف و موضع‌گیری‌ ما را نشان می‌دهد. اسلام بود که به زنان جامعه حق حیات، حضور در جامعه، حق نفقه در ابعاد وسیع و ... داد. برخی حاضر نیستند زنان از حقوق خود در سطح جامعه با خبر شوند.
وی با اشاره به اینکه زنان باید به حقوق خود آشنا باشند و مستعمره و محدود و اسیر حجاب نیستند، ادامه داد: برای بانوان تمامی این موارد در اسلام ترسیم شده است، برخی از فعالیت‌ها نیز لطف در حق بانوان نیست، چنانکه بی‌بند و باری به بهانه آزادی، اختلاط محرم و نامحرم و .. که تحت عنوان روابط آزاد مطرح می‌شود، توطئه علیه کرامت و شخصیت زنان است و باعث فروپاشی کانون خانواده است.
سلیمی بیان کرد: مردان و زنان اگر می‌خواهند، واقعاً فاطمی باشند دارای مسئولیت سنگینی خواهند بود. کم لطفی و ظلمی که در حق حضرت زهرا(س) می‌شود، ایشان را تنها در مقام حجاب و عفاف الگو می‌دانند و حال آنکه اینگونه نیست، ایشان تنها الگوی زنان نیستند به تعبیر فرمایش حضرت مهدی(عج)، الگوی مردان نیز هستند. مردان و زنانی که می‌خواهند، فاطمی باشند، ایشان به ویژه در سه سنگر حجاب در مقوله ظاهری، عفاف در مقوله باطنی و حیا مقوله اجتماعی الگو است. یکی از مشکلات اخیر جامعه ما بی‌حیایی است که خلاف سیره فاطمی است.

وی ادامه داد: اگر فردی می‌خواهد فاطمی باشد باید به مفاهیمی چون صبر و استقامت، حق‌طلبی، ولایت‌مداری، صداقت، مهر و عطوفت و مهربانی، همسایه‌داری، کار و تلاش، عبادت و شب زنده‌داری، همسرداری و تربیت فرزند، حجاب و عفاف و حیا پایبند باشد.
سلیمی با اشاره به اینکه از مشکلات امروزه جامعه ما تجملات و اسراف است، اظهار کرد: فردی که فاطمی است به بیت‌المال مسلمان، دست درازی نمی‌کند، در حق مردم ظلم نمی‌کند، اختلاس نمی‌کند، زراندوزی نمی‌کند، نسبت به مستمندان بی‌تفاوت نیست. هوای نفس بر روی افرادی که فاطمی هستند، اثر ندارد.
وی با اشاره به فرمایش حضرت زهرا(س) گفت: ایشان فرمودند «ان کنت تعمل بما امرناک و تنتهی عما زجرناک عنه فانت من شیعتنا؛ اگر شما به آنچه که امر کردیم، عمل کردید و از آنچه که نهی کردیم، دوری کردید، شیعه ما هستید والا شیعه ما نیستید.» این نشان می‌دهد تا چه حد مسئولیت ما سنگین است.
حسن ختام این مراسم که عصر روز گذشته، ششم اسفندماه در مؤسسه احسن الحدیث برگزار شد، هم‌خوانی گروه تواشیح قرآن‌آموزان مؤسسه احسن‌الحدیث متشکل از ندا مرادی، الناز همتی، مولود غیائی و آزاده شاملو، همچنین مولودی‌خوانی و صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) بود.


انتهای پیام

captcha