کد خبر: 3793967
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
حسن بلخاری تأکید کرد:

لزوم پردازش تئوریک معماری اسلامی در حرم‌های شیعی

گروه جامعه ــ طراح تزئینات حرم امامین کاظمین(ع) با بیان اینکه اصول معماری اسلامی و شیعی در حرم‌های اهل بیت(ع) تاکنون از نظر تئوری تدوین نشده است، گفت: وحدت قالب و محتوی به گونه‌ای که توحید خداوند در آن نقش محوری داشته باشد، هدایتگری قلبی به سمت توحید الهی، از یک سو رمزی و قابل تأویل بودن و و از سوی دیگر قابل ارائه بودن به شکل نمادهای اسلامی، استفاده از سنت خوشنویسی اسلامی، استفاده از شمسه‌ها با استفاده از اعداد شیعی مهم‌ترین نمونه‌های اصول هستند.

لزوم پردازش تئوریک معماری اسلامی در حرم‌های شیعیبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ حسن بلخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، چهارشنبه هشتم اسفندماه در دومین همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه در مشهد مقدس اظهار کرد: هنگامی که از من خواسته شد تا تزئینات حرمین کاظمین(ع) را طراحی کنم، تصمیم گرفتم مقاله‌ای در باب اصول تزئین حرم‌های شیعی تدوین کنم. جالب است بدانید نقاشی چینی، شش اصل دارد و هزار سال روی تنقیح این اصول کار کرده‌اند اما در کل تاریخ اسلامی یک جزوه از اصول و مبانی هنر اسلامی پیدا نمی‌کنید. هر چه بوده، کارهای تجربی بوده است و هیچگاه به شکل تئوری منسجم نشده است.

وی در ادامه گفت: در سلسله مباحثاتی که با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بشر، فطرتاً به دنبال امر معقول مجرد است و آن چیزی که این امر مجرد را برای ما قابل فهم می‌کند، شعر و معماری است. ما معتقدیم که فضا، رفتار و روحیه انسان را تنظیم می‌کند.

این استاد هنر اسلامی تصریح کرد: طراحی بازار در جوامع اسلامی بر اساس یک معنا بودهو به این جهت،به شکل طولی کشیده شده است که گذرا و فانی بودن بازار و دنیا را نشان دهد، به عکس، مسجد به شکلی نقطه‌ای و متمرکز ساخته می‌شود تا آرامش را القا کند و بهتر بودن آخرت را برساند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا»(هود، 37) یعنی ساخت و ساز باید وجه الهی داشته باشد و نوح نبی(ع) نیز مکلف شد کشتی خود را تحت نظارت الهی بسازد.

بلخاری درباره مؤلفه‌های هنر و معماری شیعی گفت: مؤلفه‌هایی همچون تجلی ولایت و تبولی و تبرّی، تجلی عصمت، تجلی مهدویت و انتظار، تجلی احادیث و فقاهت شیعی، تجلی حکمت و عرفان شیعی، تجلی شفاعت و توسل و تجلی شهادت از مهم‌ترین محورهای هنری در تشیع بوده اند که باید حفظ شود.

عضو معاونت علمی آستان قدس رضوی در پایان برخی از اصول عام طراحی «حرم‌های شیعی» را برشمرد و گفت: وحدت قالب و محتوی به گونه‌ای که توحید خداوند در آن نقش محوری داشته باشد، هدایتگری قلبی به سمت توحید الهی، از یک سو رمزی و قابل تأویل بودن و و از سوی دیگر قابل ارائه بودن به شکل نمادهای اسلامی، استفاده از سنت خوشنویسی اسلامی، استفاده از شمسه‌ها با استفاده از اعداد شیعی مهم‌ترین نمونه‌های اصول هستند.

انتهای پیام

captcha