قرآن‌آموزانی که دست خالی برنمی‌گردند
کد خبر: 3794192
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

قرآن‌آموزانی که دست خالی برنمی‌گردند

گروه فعالیت‌های قرآنی_ امروز قرآن‌آموزان در آزمونی شرکت کردند که‌گویای عشق آنان به اهل بیت(ع) و معارف قرآن بود. عشقی که هیچ گاه در دل نمی‌میرد.

قرآن‌آموزانی که دست خالی برنمی‌گردندعشق به قرآن و اهل بیت(ع) باعث می شود تا در هر سنی که باشی سعی در کسب این فضائل و معارف داشته باشی.

مرحله کتبی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن امروز در شهرستان‌های استان همزمان با سراسر کشور برگزار شد و حال و هوای خاصی بر این آزمون حاکم بود، حال و هوایی که آن را با دیگر آزمون‌ها متفاوت کرده بود.

شفای یک بیماری با قرآن

فاطمه سادات حسینی، یکی از شرکت‌کنندگان در این آزمون در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دومین سال است که در این آزمون شرکت می‌کنم، آزمون سال گذشته آسان‌تر بود.

وی که در رشته حفظ جزء یک قرآن شرکت کرده بود، افزود: من ناراحتی اعصاب و روان داشتم و هر دکتری که مراجعه می‌کردم بهبود نمی‌یافتم اما ضمیر ناخودآگاه به من گفت که باید برای آرامش دنبال منبع لایزال الهی بگردم.

قرآن‌آموزانی که دست خالی برنمی‌گردند

این شرکت‌کننده با بیان اینکه همه می‌گفتند موسیقی آرام بخش است اما این برای من آرامشی به همراه نداشت، تصریح کرد: بیماری‌ام ادامه داشت تا اینکه تصمیم گرفتم زیر سایه قرآن از این بیماری نجات پیدا کنم پس با نام خداوند آغاز کردم و در پناه قرآن و زیر سایه قرآن زندگی خود را ادامه دادم.

حسینی با بیان اینکه از زمانی که با قرآن مانوس شدم به زندگی عادی برگشتم درست در زمانی که از زندگی کاملا ناامید بودم، اظهار کرد: اگر روزی خداوند فرزندی به من عطا کند حتما او را در مسیر حفظ قرآن قرار خواهم داد و بیشتر از ظاهر برای باطن دلش و برای قرآنی و ایمانی بودن او تلاش می‌کنم.

قرآن‌آموزانی که دست خالی برنمی‌گردند

حس ناب حضور قرآن در زندگی یک نوجوان

فاطمه احمدی، دختر ۱۶ ساله‌ای است که برای شرکت در آزمون به اینجا آمده است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در رشته حفظ سه جزء شرکت کردم و از کیفیت مسابقات بسیار راضی بودم.

وی با بیان اینکه از ۱۱ سالگی با تشویق والدین به حفظ قرآن روی آوردم، افزود: تمام تلاشم را می‌کنم تا قرآن را به طور کامل حفظ کنم.

این حافظ قرآن از تاثیرات کلام وحی در زندگی‌اش گفت و بیان کرد: حفظ قرآن حافظه را زیاد می‌کند و به همین دلیل در یادگیری مطالب درسی بسیار مفید خواهد بود.

احمدی اظهار کرد: حفظ قرآن باعث شده تا زندگی‌ام تغییر گرده و حضور معنویات در زندگی‌ام بیشتر شود.
مادرانگی یک حافظ

ملیحه حسین پور، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این مسابقه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حافظ ۱۰ جزء از قرآن کریم هستم.

وی افزود: از سال ۹۲ علاقه به قرآن در من باعث شد تا به حفظ قرآن روی آورم، افزود: از سالی که حفظ قرآن را آغاز کردم دخترم در کنارم حفظ کردن قرآن را آغاز کرد و با صوت تلاوت‌هایی که گوش می‌دادم، قرآن را به مرور زمان حفظ کرد.

ثبت‌نام 6599 نفری خراسان‌جنوبی در آزمون
حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و شبکه قرآن و معارف سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این آزمون در سه گروه امتحانی در قالب ۱۸ رشته برگزار خواهد شد، افزود: مرحله کتبی امروز و مرحله شفاهی برای افرادی که موفق به کسب حدنصاب قبولی در آزمون کتبی شوند در بازه زمانی یک هفته از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۶ اسفندماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: در شهرستان بیرجند 2844 نفر، درمیان 27 نفر، سربیشه 228 نفر، قائنات 655 نفر، نهبندان 735 نفر، سرایان 621 نفر، فردوس 347 نفر، بشرویه 106 نفر، زیرکوه 51 نفر، خوسف 209 نفر، طبس 373 نفر، مود 29 نفر، اسدآباد طبس مسینا 250 نفر و عشق آباد 124 نفر ثبت نام کرده‌اند.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی تاکنون با 6599 ثبت‌نام کننده در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در رتبه نخست استان‌های سطح ب قرار گرفته است و رتبه 10 استان‌های کشور قرار گرفته است.

بخشی‌پور با اشاره به اینکه پس از اعلام نتایج آزمون به قید قرعه جوایز نقدی به برگزیدگان آزمون اعطا خواهد شد، تصریح کرد: به تمامی شرکت کنندگان امتیاز بالای ۹۰ لوح تقدیری از طریق سامانه آزمون اعطا خواهد شد.

وی با بیان اینکه به نفراتی که موفق به کسب نمرات قبولی شوند گواهینامه پایان دوره تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: حدنصاب نمره قبولی در آزمون کتبی ۷۰ ، در آزمون شفاهی ۷۵ و در آزمون الکترونیکی ۷۰ خواهد بود.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی یادآور شد: آزمون الکترونیکی در یکم و دوم اسفندماه، آزمون کتبی در ۹ اسفندماه و آزمون رشته‌های شفاهی ویژه گروه سنی زیر ۱۲ سال و حافظان کل قبول شده در مرحله کتبی نیز از ۱۱ تا ۱۶ اسفندماه برگزار می‌شود.

قرآن‌آموزانی که دست خالی برنمی‌گردند

برگزاری آزمون در 13 حوزه خراسان‌جنوبی
ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در حاشیه برگزاری این آزمون در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم برای ارزیابی قرآن‌‌آموزان در دوره‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور بیش از 6599 نفر شرکت‌کننده همزمان با سراسر کشور امروز در خراسان‌جنوبی برگزار شد.

وی ادامه داد: رقابت‌های گروه حفظ قرآن کریم در ١٧ رشته شامل؛ حفظ جزء ٣٠، حفظ جزء اول، حفظ ٣ جزء اول قرآن، حفظ ٥ جزء اول قرآن، حفظ ١٠ جزء اول قرآن، حفظ ١٥ جزء اول قرآن، حفظ ٢٠ جزء اول قرآن، حفظ ٢٥ جزء اول قرآن، حفظ کل قرآن، حفظ موضوعی ١ و ٢ است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: رشته ترجمه و مفاهیم قرآن شامل؛ ترجمه و مفاهیم مقدماتی و تدبر در قرآن، رشته سیره و معارف اهل بیت(ع) شامل؛ مفاهیم نهج‌البلاغه ١ و معارف و حفظ نهج‌البلاغه و مفاهیم صحیفه سجادیه و ترجمه و مفاهیم مقدماتی و قرآن کریم است.

نبی‌زاده ادامه داد: سنجش و ارزیابی میزان موفقیت قرآن‌آموزان و موسسات قرآن در فراگیری محتوا و اجرای این دوره از مسابقات از اهداف برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه ‌٩٠ درصد از شرکت‌کنندگان در این آزمون با رقم حدود ٦ هزار نفر را بانوان و ١٠ درصد را با رقم خدود ٦٠٠ نفر را آقایان تشکیل می‌دهند، افزود: براساس رشته‌های ثبت‌نامی بیش از ٧٠ درصد در رشته حفظ قرآن ترجمه و مفاهیم و ٣٠ درصد در رشته‌های معارف اهل بیت(ع) و انس با قرآن کریم در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در شهر بیرجند ١٥٠٠ نفر در آزمون کتبی در دانشگاه پیام نور بیرجند شرکت کردند و مابقی در ١٢ حوزه دیگر امتحانی در شهرهای قاین، سرایان، طبس، عشق آباد، فردوس، بشرویه، نهبندان، سربیشه، زیرکوه، خوسف و طبس مسینا به رقابت پرداختند.

نبی‌زاده با بیان اینکه حوزه آزمون شفاهی در شهرستان بیرجند در محل آستان مبارک شهدای باقربه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: مرحله شفاهی برای افرادی که موفق به کسب حدنصاب قبولی در آزمون کتبی شوند، هفته آینده برگزار خواهد شد و نتایج این آزمون امشب ٩ اسفند ماه جاری در سایت www.quranedu.ir بارگذاری خواهد شد.


به راستی که این قرآن‌آموزان امروز دست خالی برنگشتند بلکه با خود اندوخته‌ای از معارف قرآنی را حمل می‌کنند که هیچ جایگزینی در دنیا ندارد.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

 

captcha