ضعف در انجام امور خیریه سلامت/ چرخه فقر و بیماری با هم به وجود می‌آید
کد خبر: 3794298
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
در مجمع امدادگران عاشورایی عنوان شد:

ضعف در انجام امور خیریه سلامت/ چرخه فقر و بیماری با هم به وجود می‌آید

گروه سلامت ــ در شانزدهمین مجمع امدادگران عاشورایی بر لزوم مشارکت بیشتر خیرین در حوزه بهداشت و درمان تأکید شد.

ضعف در انجام امور خیریه سلامت / چرخه فقر و بیماری با هم به وجود می‌آیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، شانزدهمین مجمع خیرین امدادگران عاشورایی صبح امروز ۱۰ بهمن‌ماه در محل ساختمان امدادگران عاشورایی برگزار شد.
سردار یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در این مجمع با بیان اینکه کاری که برای خدا و مردم باشد هیچگاه دچار مشکل نمی‌شود اظهار کرد: امدادگران عاشورایی برای خدمت به مردم ایجاد شد.
وی با بیان اینکه اگر چرخه فقر و بیماری با هم به وجود آید زندگی را از هم می‌پاشد گفت: در حال حاضر ۱۱۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا هستند، آیا این همه سرطان به سبک زندگی ما ارتباط دارد و یا به کم تحرکی؟ وزارت بهداشت باید این مسأله را مورد بررسی قرار دهد، مردم ما همه از این وضعیت ناراضی هستند در حالیکه در ۴۰ سال گذشته به اندازه ۱۰۰ سال قبل از انقلاب در این حوزه پیشرفت داشتیم.
رحیم صفوی با تأکید بر اینکه توفیقات بزرگی در طی چهل سال گذشته به دست آوردیم یادآورد شد: یکی از این توفیقات برخورداری از امنیت در کشور است هنر افرادی که بار اصلی انقلاب بر دوش آنهاست، این هست که قسمتی از فکر، اندیشه و عمر خود را برای رضای خدا به کار گیرند.
 
40 سال است در معیار‌های خود به دنبال عاقبت به خیری می‌گردیم
وی افزود: چهل سال است در معیار‌های خود به دنبال عاقبت به خیری می‌گردیم و در سه چیز این مهم را یافتیم که آن‌ها شامل تقوی الهی، جهاد فی سبیل الله و خدمت به مردم محروم است.
در ادامه این همایش ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه روزانه ۶۵۰ هزار مراجعه در مراکز بهداشتی شهری و روستایی انجام می‌شود اظهار کرد: حدود ۸ درصد از تولید ناخالص ملی به حوزه بهداشت و درمان اختصاص پیدا می‌کند یعنی از هر ۱۲ تومانی که ایرانی‌ها هزینه می‌کنند یا برای آن‌ها هزینه می‌شود، یک تومان به حوزه بهداشت و درمان اختصاص پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: بر اساس قیمت سال ۹۵ حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان در بخش دولتی و خصوصی سلامت هزینه می‌شود و هر ایرانی نیز حداقل یکبار در ماه به نظام سلامت مراجعه می‌کند، لذا ورود خیرین و مؤسسات خیریه به حوزه سلامت، می‌تواند منشأ خیر و برکات زیادی برای مردم باشد.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: مردم از ما چیز زیادی نمی‌خواهند تنها درخواست اول آن‌ها تامین سلامت و سپس احترام و حفظ کرامت انسانی است، اگرچه در این حوزه مشکلاتی وجود دارد.
 
در امور خیریه برای سلامت نسبت به کشور‌های غربی، عقب هستیم
وی افزود: در برخی از بیمارستان‌ها متأسفانه بیماران را با شماره تخت یا نوع بیماری می‌شناسند که این رویه باید اصلاح شود ضمن اینکه باید این را گفت که در امور خیریه برای سلامت نسبت به کشور‌های غربی، عقب هستیم.
حریرچی با بیان اینکه هزینه‌های بیماری در دنیا ممکن است مردم را دچار هزینه‌های کمرشکن و فقر کند، تأکید کرد: باید از مردم در برابر هزینه‌های کمرشکن سلامت محافظت کرد، البته در سال‌های گذشته حدود ۶۰۰ هزار در کشور دچار فقر ناشی از هزینه‌های کمرشکن سلامت شده بودند که در حال حاضر به کمتر از ۴۲۰ هزار نفر کاهش یافته، اما یک مورد از آن هم برای نظام سلامت و نظام جمهوری اسلامی، مناسب نیست.
 
خیریه هایی که به انجام کارهای انجام کار‌های شیک و لوکس تمایل دارند!
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه برخی از خیریه‌های در هزینه‌کرد‌ها و اولویت گذاری برای هزینه منابع دچار ضعف هستند گفت: برخی از خیریه‌ها به انجام کار‌های شیک و لوکس برای اقشار مرفه جامعه علاقه دارند و به این کار‌ها می‌پردازند در حالیکه کار‌های خیریه باید برای فقیرترین و محروم‌ترین افراد و اولین نیاز‌ها انجام شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه به ازای یک‌سال عمر با کیفیت، مجاز هستیم تا حدود ۱ برابر درآمد سرانه کشور که حدود ۵ هزار و ۲۰۰ دلار است هزینه کنیم، اظهار کرد: متاسفانه در برخی موارد هزینه‌های بالا کیفیت و طول عمر را بهبود نمی‌بخشد.
سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در ادامه این همایش ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با بیان اینکه هر وقت شادی‌ها را با دیگران تقسیم می‌کنیم به شادی‌های ما اضافه می‌شود، گفت: هر وقت غم‌ها را به اشتراک می‌گذاریم از غم‌های ما کاسته می‌شود لذا افرادی در وادی خیر قدم می‌گذارند، کاری نبوی (ص) انجام می‌دهند.
سلامی با بیان اینکه باید دانست که هر جامعه‌ای با قلب‌های خود زندگی می‌کند اظهار کرد: جامعه در قلب خود پیروز می‌شود و در قلب خود می‌شکند، این واقعیت که چرا ما هرگز نشکستیم و دشمنان ما شکستند از این حقیقت سرچشمه می‌گیرد.
سلامی افزود: شما به فلسفه غرب نگاه کنید، ببینید چه انسان‌هایی در طراز این فلسفه ساخته می‌شود؟ در آنجا وقتی علم پیشرفت می‌کند، ظرفیت انهدام سیاره زمین نیز به وجود می‌آید وقتی علم شیمی، فیزیک و بیولوژیک رشد می‌کند، انهدام بشر به همراه آن به دنیا می‌آید، این فلسفه غرب است؛ وقتی انیشتن رابطه بین جرم و انرژی را کشف می‌کند، انسان تربیت شده مکتب غرب از این رابطه بمب اتم می‌سازد و هنگامی که علم شیمی سلاح‌های شیمیایی و از علم پزشکی مخرب ترین سلاح‌های میکروبی را می‌سازند، غرب در این فلسفه شکست خورده است.
وی افزود: امروزه فلسفه غرب شکست خورده چرا که آمریکا برتر بودن در اقتصاد جهانی با بیش از ۴۰ میلیون انسان روبه رو است که زیر خط فقر بوده و از دریافت خدمات بهداشتی و درمانی محروم هستند، بر عکس آن در ایران وقتی در تحریم همه جانبه اقتصادی زندگی می‌کنیم، همچنان شادابی و نشاط زندگی پابرجا است که چرا که فلسفه سیاسی و دینی که به آن اعتقاد داریم با فلسفه غرب متفاوت است.
 
دایره توجه اسلام، همه بشریت است
وی ادامه داد: فلسفه ما می‌گوید اگر انسانی یک انسان را احیاء کند انگار همه بشریت احیاء شده است؛ دایره توجه اسلام، همه بشریت است و نه فقط مسلمانان. وقتی ما اینگونه زندگی می‌کنیم، طبیعی است که غم‌ها و شادی‌ها را با هم تقسیم می‌کنیم. طبیعی است که در چنین شرایطی مردم اجازه نمی‌دهند که ناامیدی، یأس و فقر که از وعده‌های شیطان است بر جامعه ما بنشیند.
وی ادامه داد: یک شعار فلسفه ما این است بشریت باید از اسارت، بردگی و فقر و ذلت نجات پیدا کند. آزادی، کرامت، احیای انسان، انسانیت، عاطفه و مهرورزی در طرف دیگر داستان است و این طبیعی است آن مکتبی که به این ارزش‌ها متکی است هرگز نمی‌شکند. در حالیکه انسان تربیت شده فلسفه غرب ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا است که اعتقاد دارد برای رفاه امریکا باید همه دنیا فقیر باشند.
سلامی با بیان اینکه امروز دشمنان ما می‌خواهند سیمای مردم نحیف و افسرده باشد گفت: در این طرف، اما قلب‌ها مطمئن و مستحکم است.
وی در ادامه با بیان اینکه کاری که امروز مردان عرصه کمک و امداد در همه حوزه‌ها در فقرزدایی، محرومیت زدایی، درمان و بهداشت و هر عمل خیر دیگری که انجام می‌دهند، یک جهاد فی سبیل الله است؛ اظهار کرد: امروز خاکریز‌های جنگ به درون خانه‌ها کشیده شده است، فقر و محرومیت تیر‌های بلایی است که دشمن به سوی ما شلیک کرده و رسالت اصلی ما امروز نجات جامعه در این جنگ است، عظمت و رشد ما در تولد از رحم سختی‌ها است.
سلامی بیان کرد: خداوند راه‌های نجات را در قرآن که شفاء بخش همه درد‌های بشری است به ما داده است و تا وقتی این گنجینه حیات بخش نجات و حیات را در اختیار داریم از هیچ دشمنی نمی‌ترسیم.
جانشین فرمانده کل سپاه اظهار کرد: ما مطمئنیم دشمنانمان را مثل گذشته و بهتر از آن در گام دوم که در بیانیه رهبر معظم انقلاب شکست می‌دهیم، در گام اول دشمنان را متوقف کردیم و برخی از فضا‌ها را شکافتیم و او را مجبور به عقب نشینی کردیم؛ امروز دیگر نوبت تعقیب آنهاست و نباید امروز بنشینیم.
سلامی ضمن تقدیر به خیرین یادآور شد: آن‌ها درست زندگی می‌کنند و برای دیگران هم ارمغان زندگی و امید به همراه می‌آورند.
به گزارش ایکنا در این همایش از چند نفر از خیرین عضو این مؤسسه و افرادی که به کمک بیماران کم بضاعت پرداخته بودند تقدیر شد.
انتهای پیام
captcha