اهل قلم تأثیر اقدامات انجام شده در شهر را ارزیابی کنند/ تجلیل از برگزیدگان جشنواره رسانه‎های شهری
کد خبر: 3794979
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸

اهل قلم تأثیر اقدامات انجام شده در شهر را ارزیابی کنند/ تجلیل از برگزیدگان جشنواره رسانه‎های شهری

گروه جامعه ــ شهردار تهران در آیین اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌های شهری، ضمن تقدیر از برگزیدگان بر اهمیت نقش اصحاب رسانه در حل مشکلات شهر تأکید کرد و گفت: اهل قلم تأثیر اقدامات انجام‌شده در شهر را ارزیابی کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌های شهری، عصر امروز یک‌شنبه ۱۲ اسفندماه، با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و اعضای شورای شهر و همچنین جمعی از اصحاب رسانه در سالن آمفی تئاتر برج آزادی برگزارشد.

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این مراسم گفت: شهر از دو دهه قبل تبدیل به یک سوژه برای شناخت، بررسی و کشف شده و وارد ادبیات داستانی و شعر و موسیقی شده است. امروز نیز رسانه‌ها وارد این فضا شده‌اند و موضوعی به نام شهر برای آن‌ها موضوعیت یافته است.

وی افزود: تا وقتی در مورد شهر صحبت نکنیم، نمی‌توانیم در مورد آینده آن تصمیم بگیریم و این رسانه‌ها هستند که گفت‎وگو درباره شهر را ترویج داده‌اند و به موضوعات مختلف در زمینه شهر می‌پردازند.

سخنگوی شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار انبوه اطلاعات در عصر کنونی گفت: مشکلی که در این زمینه پیدا شده این است که نمی‌توان صحت و درستی اخبار منتشره را تشخیص داد و همین جاست که نقش رسانه‌های شناسنامه‌دار برجسته می‌شود.
 
نمی‌توان چشم‌انداز امیدبخشی برای مطبوعات در سال آینده دید
بعد از این سخنان، عباس عبدی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گفت: به پایان سال ۹۷ نزدیک می‌شویم و نمی‌دانم سال آینده آیا مانند امسال خواهد بود یا شرایط بدتری را تجربه خواهیم کرد؛ متأسفانه وضعیت مطبوعات به شکلی است که نمی‌توان چشم‌انداز امیدبخشی برای مطبوعات در سال آینده دید.
 
اهل قلم تاثیر اقدامات انجام شده در شهر را ارزیابی کنند/ برگزیدگان جشنواره رسانه‎های شهری تقدیر شدند

وی افزود: روزنامه‌نگاران به لحاظ مالی و امکانات جزء اقشاری هستند که به نسبت در شرایط بدی قرار دارند و تحت فشار هستند. گاهی که دستمزد این دوستان را می‌بینم خجالت می‌کشم. در سال ۷۷ فضای رسانه‌ای به نسبت خوبی داشتیم، اما از سال ۷۹ این فضا با سیر نزولی مواجه شد.

عبدی ادامه داد: امروز هم فضای پرنشاطی داریم، اما رسانه‌های مسئول دیگر مانند سابق مرجعیت ندارند. آن‌ها که زمانی با روزنامه‌ها برخورد می‌کردند، شرایط امروز را نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند، در حالی که معتقدم اگر یک رسانه مطلبی را منتشر می‌کند مسئولیت آن مطلب را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه برخورد‌های گذشته یک اشتباه بود که باعث شد روزنامه‌ها به این روز بیفتند، بیان کرد: روزنامه‌نگاران با وجود اینکه شرایط فعلی گردن آن‌ها نیست، تلاش می‌کنند کیفیت کارشان را بالا ببرند تا فضای رسانه‌ای بهتر شود. شاید اگر بتوانیم از سال ۹۸ به سلامت عبور کنیم، آینده بهتری داشته باشیم.

محسن هاشمی دیگر سخنران این مراسم بود که بر لزوم توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم در زمینه دسترسی به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: تولید، مدیریت، توزیع و نشر محتوا یکی از چالش‌های امروز است که باید بیشتر به آن پرداخته شود. در گذشته مطبوعات اثرگذاری محدودی داشتند و بر اساس تیراژ و محدوده توزیع، اثرگذاری آن‌ها تعیین می‌شد.
 
اهل قلم تاثیر اقدامات انجام شده در شهر را ارزیابی کنند/ برگزیدگان جشنواره رسانه‎های شهری تقدیر شدند

وی ادامه داد: امروز شبکه‌های اجتماعی هم مخاطبان فراوانی دارند و هم می‌توانند یک رسانه شوند و در همین راستا شعار «هر شهروند یک رسانه» به معنی واقعی شکل گرفته است. یک خبر، مقاله و یا حتی یک صدا و فیلم که توسط یک شهروند گرفته می‌شود، می‌تواند در عرض چند ساعت چندین میلیون مخاطب را جذب کند و اثرگذاری آن از تیتر یک روزنامه هم فراتر رود. ما در چنین فضایی قرار دادیم که سرعت انتشار اخبار در آن شگفت‌انگیز است و باید بتوان این فضا را مدیریت کرد.

هاشمی با بیان اینکه روزنامه‌نگاران حرفه‌ای به این پرسش پاسخ دهند که چه قدر نسبت به مسئولیت حرفه‌ای خود اثر‌گذار هستند، تصریح کرد: به‌نظر من روزنامه‌نگاران که افراد حرفه‌ای در این حوزه هستند، باید بیشتر به فضای مجازی بیایند و با تولید محتوا جریان انتشار اخبار در شبکه‌های اجتماعی را به دست گیرند. این اتفاق هنوز نیفتاده است و فضای مجازی گاهی در اختیار افراد غیر حرفه‌ای قرار می‌گیرد که این امر مشکل‌ساز شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنان که رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم در جامعه شناخته می‌شوند، شورای شهر نیز در کنار سه قوه نظام جمهوری اسلامی می‌تواند نقشه رکن چهارم را داشته باشد و از این نظر اعضای شورای شهر به خصوص شورای شهر پنجم حس نزدیکی به روزنامه‌نگاران دارند. ما تلاش می‌کنیم در شورای شهر وظایف خود را به خوبی عمل کنیم و اسیر تملق‌گویی‌ها و چاپلوسی‌ها نشویم.

محسن هاشمی در پایان با تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره یادآور شد: این جشنواره می‌تواند کمک موثری به فضای رسانه‌ای کشور کند و از کسانی که در این جشنواره انتخاب شده و جایزه گرفتند تقاضا می‌کنم که نقش حرفه‌ای خود را در شبکه‌های اجتماعی ایفا کنند و همین‌طور به اعضای شورای شهر در ایفای وظایف‌شان یاری دهند.

پیروز حناچی، شهردار تهران دیگر سخنران این مراسم بود که وی نیز در این مراسم با اشاره به این‌که باید همگی در خصوص مفهوم کار در شهر، با این رویکرد که «چه کار‌ها و اقداماتی در شهر انجام شده یا می‌شود» به توافق برسیم، تصریح کرد: باید در این خصوص به اشتراک‌نظر برسیم و تا وقتی که این توافق حاصل نشده، مشکلات بسیاری خواهیم داشت. فقدان توافق در این خصوص باعث شد گاهی منابع را در مواردی هزینه کنیم که اولویت نداشتند؛ بعضاً سازه‌های بسیار بزرگی ساختیم، بی‌آن‌که تأثیرگذاری و بهره‌وری آن‌ها را ارزیابی کنیم.
 
اهل قلم تاثیر اقدامات انجام شده در شهر را ارزیابی کنند/ برگزیدگان جشنواره رسانه‎های شهری تقدیر شدند

شهردار تهران در ادامه این مراسم خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما در این زمینه نقش دارید؛ وقتی می‌توانید با یک قلم جلوی تخریب خانه نیما را بگیرید، به این معنا است که می‌توانید کاری کنید تا همگی به معنا و مفهوم درستی از «کار» دست پیدا کنیم. به مرور باور کردیم که شهر می‌تواند و باید تبدیل به کارگاه ساختمانی شود؛ این درحالی است که کمتر کشوری را می‌بینیم که پایتخت آن تا این مقدار دستخوش تغییر شده باشد.

وی گفت: باید با کمک شما اصحاب رسانه و قلم به ریشه‌ها و علت‌های این موضوع بپردازیم؛ لذا از همه اهل قلم دعوت می‌کنم تا تأثیرگذاری کار‌ها و اقدامات را در شهر مورد ارزیابی قرار دهند.

بنا بر گزارش ایکنا؛ برگزیدگان این جشنواره در بخش خبر و گزارش خبری، پروانه بهرام‌نژاد (روزنامه همشهری) به عنوان نفر اول، مهدی مقدر (خبرگزاری ایرنا) نفر دوم و راضیه عنایتی (ایسنا) و سیامک صدیقی (مهر) مشترکاً به عنوان نفر سوم انتخاب شدند.

در بخش یادداشت و سرمقاله نیز از مژگان رضایی (همشهری) به عنوان نفر اول، لطف روحانی (شرق) به عنوان نفر دوم و مشترکاً از امیر هاتفی‌نیا (شهروند) و محمدناصر احدی (همشهری محله) به عنوان برگزیدگان جایگاه سوم تقدیر شد.
حسام خراسانی (شهروند)، عاطفه نژادسالاری (ایرنا) و ملیحه رفیع‌طلب جوان (روزنامه خراسان) به ترتیب برگزیدگان بخش تیتر جشنواره رسانه‌های شهری بودند.

در بخش طنز این جشنواره، مهدی‌سا صفری‌خواه و حسام حیدری (هر دو از روزنامه قانون) به عنوان نفرات اول و دوم و مجتبی احمدی (اعتماد) نیز به عنوان نفر سوم انتخاب شدند. محمد مهیمنی (جام‌جام آنلاین)، خدیجه نادری (تسنیم) و سجاد صفری (روزنامه ایران) برگزیدگان بخش عکاسی خبری این جشنواره بودند.

در رشته گزارش تصویری نیز از مجید عسکری‌پور (خبرگزاری مهر)، وحید خدادادی (آنا) و علی حدادی (آنا) به عنوان نفرات اول تا سوم تقدیر به عمل آمد. مهدی عزیزی (قانون) و علیرضا پاکدل (قانون) نفرات اول و دوم بخش طرح و کاریکاتور بودند و سیدنعیم تدین‌نبوی و محمدرضا ثقفی (شهروند) نیز مشترکاً در جایگاه سوم قرار گرفتند.

فاطمه جمال‌پور (روزاروز)، مهدی سلامی (همشهری)، علی نکویی‌فرد (ایرنا) و فاطمه علی‌اصغر (ایرنا) در بخش مالتی‌مدیا مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش دیداری و شنیداری، مریم جعفری (خبرگزاری صداوسیما)، یوسف سلامی (خبرگزاری صداوسیما) و در بخش گزارش تلویزیونی نیز نفیسه سهرابیان (شبکه خبر) و راضیه آقایی (باشگاه خبرنگاران جوان) برگزیده شدند. در بخش تولیدات رادیویی علیرضا محمدی (رادیوتهران)، مژده نقده‌دوز تهرانی‌ها (رادیوتهران) و علی البرزیان (رادیو اقتصاد) مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش گزارش نیز محمدحسین خودکار (روزنامه جام‌جم) به عنوان نفر اول، الهام مهدی‌زاده (شهرآرا) به عنوان نفر دوم و مهتاب جودکی (شهروند) به عنوان نفر سوم انتخاب شدند. صدیقه رشیدپورایی (ایسنا)، علی کاظمی (باشگاه خبرنگاران جوان) نفرات اول و دوم بخش گفتگو بودند و سیدمحمد فخار (همشهری) و مژگان انصاری (ایسنا) نیز مشترکا در جایگاه سوم قرار گرفتند. در بخش ویژه میراث فرهنگی و میراث طبیعی نیز سمیه ایمانیان (ایسنا)، زهرا کشوری (روزنامه ایران) و افسانه قانع (پایگاه خبری تیترشهر) به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

به گزارش ایکنا؛ زیست شهری، سبک زندگی، اخلاق و حقوق شهروندی، حمل و نقل عمومی، ارتقای فرهنگ بهداشت اجتماعی، کاهش آلودگی هوا، اقتصاد شهری، بازآفرینی شهری و حکمروایی خوب شهری از محور‌های موضوعی این جشنواره بود. این رویداد در سه رشته مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری- تحلیلی، رسانه‌های شنیداری و رسانه‌های دیداری برگزار شد. جایزه ویژه این جشنواره به بهترین اثر رسانه‌ای با موضوع «میراث فرهنگی- میراث طبیعی» اهدا شد. در پایان این مراسم از پایگاه خبری-تحلیلی «شهر» نیز رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha