مقصر گرانی چادر کیست؟/ چرا هیچ مسئولی از گرانی چادر حرف نمی‌زند
کد خبر: 3795016
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

مقصر گرانی چادر کیست؟/ چرا هیچ مسئولی از گرانی چادر حرف نمی‌زند

گروه جامعه ــ عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با اشاره به اینکه پای منبر مسئولان کنونی کشور یاد گرفته است که حجاب خوب است، سؤال کرد: مسئولانی که همسرانشان چادری هستند و خودشان قبل از انقلاب به ما یاد داده‌اند حجاب خوب است چرا اکنون از قیمت چادر حرف نمی‌زنند؟

اسدالله سلیمانی، مدیرعامل برند حجاب‌گستر و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به این سؤال پاسخ داد که مقصر گرانی بیش از حد چادر کیست؟ و گفت: متأسفانه 93 درصد پارچه چادری ایران وارداتی است و تنها هفت درصد این محصول در داخل تولید می‌شود.

وی ادامه داد: به گفته مدیرعامل کارخانه حجاب شهر کرد(تنها کارخانه کشور که پارچه چادر مشکی تولید می‌کند) امسال قرار بود چهار میلیون متر تولید این کارخانه دو برابر شده و به هشت میلیون متر برسد اما این افزایش حداقل در بازار که مشهود نبوده است.

بانوان چادری تعرفه واردات پارچه چادر مشکی را می‌دهند  

سلیمانی با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از کارخانه داخلی چند سال است که تعرفه 33 درصدی به واردات پارچه چادر مشکی وضع کرده است و خانم‌های محجبه در قبال هر چادری که می‌خرند 30 هزار تومان در قبال این تعرفه پرداخت می‌کنند، گفت: این تعرفه با هدف رشد کارخانه داخلی وضع شده تا امکان گسترش تولید چادر مشکی در داخل فراهم و در تولید این محصول خودکفا شویم. اگر این تعرفه واقعاً منجر به تولید چادر مشکی در داخل ایران شود ما هم موافق آن هستیم اما متأسفانه نه تنها این کارخانه رشد نکرد و گره‌ای از گره‌های کور تولید پارچه چادر مشکی باز نشده بلکه باعث گرانی بیشتر این محصول هم شده‌است.

وی افزود: مطرح می‌شود که این کارخانه رنگ و نخ مورد نیاز خود را ندارد اما این بهانه قابل قبول نیست، چرا که دو کارخانه داخلی نخ این کارخانه را تأمین می‌کنند. چند ماه پیش نیز مسئولان کارخانه مطرح کردند که رنگ را وارد کرده‌ایم آیا برای چند ماه رنگ وارد کرده بودند؟

این تولیدکننده محصولات حجاب با انتقاد از اینکه علی‌رغم توافقی که با این کارخانه برای تأمین پارچه تولید‌کنندگان محصولات حجاب صورت گرفته بود، پارچه تولیدی به بازار تهران داده شد و تولیدکنندگان محصولات حجاب مجبور هستند پارچه را با یک واسطه و گران‌تر خریداری و محصول را گران‌تر به دست مصرف کننده برسانند، گفت: اکنون که تولید‌کنندگان محصولات حجاب نیاز به حمایت دارند چرا باید یک واسطه ایجاد کرد و پارچه را گران‌تر به تولید‌کنندگان حجاب داد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب ادامه داد: برای دوخت چادر دو برابر پارچه مانتویی لازم است از سوی دیگر پارچه مانتو در کشور به صورت فراوان تولید می‌شود اما پارچه چادری وارداتی است و وقتی قیمت دلار از سه هزار تومان به 13 هزار تومان می‌رسد ما مجبور می‌شویم پارچه‌ای را که قبلاً 12 هزار و 500 می‌خریدیم 46 هزار تومان بخریم یعنی قیمت پارچه چهار برابر شد.

چرا به تلفن همراه و لوازم آرایشی ارز اختصاص می‌دهند اما به چادر نه؟

وی خطاب به مسئولان عنوان کرد: من یقین دارم 90 درصد همسران مسئولان چادر سر می‌کنند و می‌دانند که پارچه چادری از خارج وارد می‌شود و هزینه آن گران شده اما چطور به چادر ارز دولتی اختصاص داده نمی‌شود؟

سلیمانی افزود: پس از 46 سال فعالیت در حوزه پوشاک حاضرم آبرویم را گرو بگذارم که اگر 100 میلیون دلار ارز به پارچه چادری اختصاص دهند و 50 میلیون متر پارچه وارد کنند در کنار تولیدات پارچه داخلی، نیاز کشور برای یک سال مرتفع می‌شود و قیمت را به یک سوم قیمت کنونی باز می‌گردانیم. این پول را دولت به دست ما هم ندهد فقط پارچه را وارد کند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در پاسخ به این سؤال که اگر این ارز اختصاص داده نشود آیا در ماه رمضان مثل سال‌های گذشته می‌توانید طرح فردوس (تعویض چادرهای کهنه با نو به قیمت ارزان) را اجرا کنید؟ گفت: خیر. طرح فردوس به عنوان نذر حجاب طی دو سال اخیر در حال اجرا است (هم اکنون نیز اجرا می‌شود) اکنون چادر نذر حجاب به صورت عمده 95 هزار تومان و به صورت تک فروشی به قیمت 117 هزار تومان به مردم ارائه می‌شود اما همین کار خارج از طرح نذر حجاب و در بازار 180 هزار تومان است. اما ما دلمان می‌خواهد قیمت چادر را همان35 تا 45 هزار تومان قبلی به مردم بدهیم.

وی با اشاره به تأثیر منفی قیمت چادر بر خانواده‌ها، گفت: خانواد‌ه‌هایی که یک مادر و مثلاً دو دختر چادری دارند و حقوق پدر خانواده یک میلیون و 200 هزار تومان است چطور می‌توانند از پس هزینه خرید چادر بربیایند. افرادی که به دلیل هزینه بالا چادرشان را زمین می‌گذارند فردا اگر به آنها چادر مجانی هم بدهیم دیگر سر نمی‌کنند.

سلیمانی با انتقاد از عملکرد مسئولان در قبال ترویج حجاب گفت: مسئولان فرهنگی برای چادری شدن یک خانم خارجی مراسم آنچنانی برگزار و از وی تجلیل می‌کنند، این کار را من رد نمی‌کنم اما آیا درست است که برای چادری شدن یک نفر اینقدر ذوق زده شویم آنوقت دختران خودمان به خاطر هزینه‌ بالای چادر، نتوانند چادر تهیه کنند.

وی تصریح کرد: دولت قرار نیست چادر را مجانی در اختیار مردم قرار دهد فقط بخشی از همان ارزی که به سایر محصولات پرداخت می‌کند را برای چادر اختصاص دهد. جالب اینکه برخی فکر می‌کنند چون ما محصولات حجاب را تولید می‌کنیم دولت از ما حمایت می‌کند؛ در حالی که تولید‌کنندگانی که سایر پوشاک را تهیه می‌کنند بسیار راحت‌تر از ما کار می‌کنند. مردم از ما انتظار ارائه چادر با قیمت مناسب را دارند و وقتی ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم از ما انتقاد می‌کنند.  

هزار راه رفته

این تولیدکننده محصولات حجاب افزود: ما به وزارت صنعت و معدن نامه ارسال کرده‌ایم اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم، با کارگروه تأمین مواد اولیه تماس گرفتیم اما آنها هم پاسخی به ما نداده‌اند در حالی که این کارگروه هفتمین بار است که پارچه‌هایی غیر از پارچه چادر را وارد و توزیع می‌کند. چرا حتی یک نفر از مسئولان در خصوص چادر حرف نمی‌زند؟

انتهای پیام 

captcha