اعجاز کتابت قرآن بر زندگی کاتب مصحف
کد خبر: 3795336
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

اعجاز کتابت قرآن بر زندگی کاتب مصحف

گروه ادب ــ خوشنویس و کاتب ممتاز قرآن گفت: زمانی که قرآن از خانه ما خارج می‌شد، مانند این بود که روح تمام اعضای خانواده از منزلمان بیرون می‌رفت و با آغاز جزء دیگر، سکینه و آرامشی بر وجودمان می‌نشست.

حس عجیب خانواده کاتب قرآن با کتابت یک مصحفبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مرکز طبع و نشر قرآن کریم به تازگی مصحفی را با ویژگی‌های نگارشی کم‌علامت رونمایی کرد که به قلم مرتضی رهنما، از خوشنویسان ممتاز، کتابت شده است. نگارش کلمات در این مصحف برگرفته از منابع مشهور علم رسم المصحف است و برای کلماتی که در منابع علم رسم چند شیوه برای نگارش آن‌ها ذکر شده، شکل نزدیک‌تر به قرائت انتخاب شده است. همچنین مبنای علامت‌گذاری کلمات در این مصحف، صحت و سهولت بیشتر قرائت قرآن بوده است. به همین مناسبت با مرتضی رهنما گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه از نظر می‌گذرد:

روند کتابت این مصحف چگونه آغاز شد و به اتمام رسید؟

سال ۸۹ طی قراردادی که با مرکز طبع و نشر قرآن امضا شد، مقرر شد کتابت اولین قرآن به خط نسخ و به صورت کم‌علامت آغاز شود و به دلیل وقفه‌ای که در کار به وجود آمد و بخشی از آن به دلایل شخصی و بخشی به مسائل فنی مربوط بود، سبب شد کتابت قدری به طول بینجامد. یعنی کاری که قرار بود سه ساله انجام شود، طی پنج سال انجام شد.

این کار با گروهی هنری متشکل از استادان انجمن خوشنویسان، که قرآن کتابت کرده بودند، شروع شد و ما هم آن را با یکسری از ویژگی‌هایی که مدنظر بود آغاز کردیم و سپس قرآن را در منزل کتابت کردیم. یکی از ویژگی‌های این قرآن سهل‌القرائه بودن آن است که تراکم کلمات در این مصحف کمتر شده و فاقد علامت سکون است و علامت همزه وصل را نیز ندارد. به همین دلیل کسانی که می‌خواهند با این کتاب قرائت کنند، باید با آن آشنایی داشته باشند تا در قرائت مشکلی نداشته باشند.

این مصحف چه ویژگی‌هایی دارد؟

این قرآن براساس صفحات قرآن عثمان‌طه نوشته شده، یعنی همان ۶۰۴ صفحه است، اما تعداد سطر‌هایی که در هر صفحه نوشته شده با قرآن عثمان طه که ۱۵ سطر است، تفاوت دارد. چون این عدد برای ما چندان معنای خاصی نداشت و براساس قراردادی که با مرکز طبع و نشر داشتم، قرار شد عددی را انتخاب کنیم که معنادار باشد. به همین دلیل عدد ۱۲ را برای تعداد سطر‌ها انتخاب کردیم و هر کدام از صفحات همان تراکم آیات را دارد، اما تعداد سطور کمتر شده است.

 

حس عجیب خانواده کاتب قرآن با کتابت یک مصحف

این کار مطمئناً بسیار سخت بوده تا هندسه کلمات درست باشد و در ۱۲ سطر جای گیرند.

برای رسیدن به این مهم، برخی صفحات را پنج بار کتابت می‌کردیم تا ترکیبات جا بیفتد. با وجود این مشکلات، الطاف خاص الهی نیز سبب شد این کار انجام شود و کار منحصربه‌فردی است. با توجه به اینکه نظر مقام معظم رهبری نیز این بوده که خوشنویسان بومی اقدام به کتابت قرآن کنند، در سال ۷۲ یا ۷۳ برای کتابت قرآن، خدمت استاد صمدی رسیدم و دوره آموزشی آن را طی کردم. البته پیش از آن خوشنویسی و کتابت را به خط نستعلیق انجام می‌دادم و از همان سال تاکنون به خط نسخ کتابت می‌کنم و استاد صمدی به گردن من حق دارند و باعث شدند این قرآن کتابت شود. در سال ۷۵ برای احراز عیار خط، مسابقه‌ای اجرا شد که رتبه ممتاز را در آن کسب کردم و به گونه‌ای شد که کتابت این قرآن آغاز شود.

این قرآن اولین کتابت قرآن به خط نسخ بود؟

بله، البته پیش از آن سوره انعام، زیارت جامعه کبیره، زیارت عاشورا و ... را نیز به خط نسخ کتابت کرده‌ام، اما قرآن کامل را برای اولین بار به خط نسخ کتابت کردم.

برای مخاطبان خاصی این قرآن را کتابت کرده‌اید؟

اصطلاحاً می‌گویند که این قرآن برای حافظان قرآن کاربرد بیشتری دارد، اما، چون خودم از قاریان قرآن هستم و با حافظان قرآنی که ارتباط دارم این موضوع را در میان گذاشتم و نظر آن‌ها این بود که این طور نیست؛ چون همه صفحات به گل آیه ختم می‌شد امکان اشتباه وجود دارد.

آیا باز هم می‌خواهید در حوزه کتاب قرآن کار کنید و اثر جدیدی را ارائه کنید؟

کتابت قرآن به گونه‌ای است که با خواست فرد نیست و باید با خواست الهی همراه باشد. اگر این گونه باشد، حتماً باز هم کتابت خواهم کرد. «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»، اگر اراده خداوند بر این باشد، توانایی لازم را برای این کار می‌دهد و من نیز انجام وظیفه خواهم کرد.

خاطره‌ای از روند کار دارید؟

هر وقت اجزای قرآن را کتابت می‌کردیم، با اتمام هر جزء در منزل، آن‌ها را به مرکز طبع و نشر می‌فرستادم. زمانی که قرآن از خانه خارج می‌شد، مانند این بود که روح تمام اعضای خانواده از منزلمان می‌رفت و با آغاز جزء دیگر، سکینه و آرامشی بر وجودمان می‌نشست و این تا آخر ادامه داشت، تا زمانی که قرآن صحافی شده را به خانه ما آورند و این حس عجیبی بود که شاید کمتر کسی آن را تجربه کرده باشد.

انتهای پیام

captcha