برخورد با آسیب‌های اجتماعی ‌ضابطه‌مند باشد/ بهبود هفت پله‌ای رتبه استان مرکزی در کاهش خودکشی
کد خبر: 3795511
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

برخورد با آسیب‌های اجتماعی ‌ضابطه‌مند باشد/ بهبود هفت پله‌ای رتبه استان مرکزی در کاهش خودکشی

گروه اجتماعی ــ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه امروز همایش، سمینارها و جلسات مختلفی را با موضوع آسیب‌های اجتماعی شاهد هستیم و در واقع به موضوع تاپ تبدیل شده است، بیان کرد: موجی از مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کشور به راه افتاده است، همه افراد تئوری، فرضیه، نظریه و آمار ارائه می‌کنند و در واقع در برخورد با آسیب‌های اجتماعی با نوعی شلختگی مواجه هستیم، در حالی که باید ضابطه‌مند و هوشمندانه رفتار کرد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی، صبح امروز، 14 اسفندماه در همایش ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت تحكیم خانواده که در دانشگاه پیام نور اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های جدی در ایران بحث زمان است که همواره برنامه‌ها با تأخیر آغاز می‌شود، گفت: زمان مساوی با هزینه است و امید است که روزی فرابرسد که زمان در ایران نیز دارای ارزش شود و بتوانیم به موقع امور و جلسات و همایش‌ها را آغاز کنیم.
اکرمی با اشاره به اینکه امروز همایش و سمینارها و جلسات مختلفی را در آسیب‌های اجتماعی شاهد هستیم و در واقع به موضوع تاپ تبدیل شده است، بیان کرد: موجی از مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کشور به راه افتاده است، همه افراد تئوری، فرضیه، نظریه و آمار ارائه می‌کنند و در واقع در برخورد با آسیب‌های اجتماعی با نوعی شلختگی مواجه هستیم، در حالی که باید ضابطه‌مند و هوشمندانه رفتار کرد.
وی با تأکید بر اینکه امروز باید رویکرد ما به آسیب‌های اجتماعی رویکردی علمی باشد، افزود: در این حوزه نباید هرکس از ظن خود یار آسیب‌های اجتماعی شود. آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان براساس آنچه من می‌دانم، من تصور می‌کنم و من فکر می‌کنم مورد بررسی قرار داد بلکه باید با نگاه علمی به این موضوعات توجه کرد که قطعا جایگاه این نگاه علمی در دانشگاه است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: مباحث مختلفی در حوزه زنانه شدن فقر، کاهش سن فحشا و ... مرتبط می‌شود و در واقع این آسیب‌های اجتماعی به نقل محافل تبدیل شده‌اند که این نگاه ما را به ناکجاآباد سوق می‌دهد و باید امور در جای درست خود مورد واکاوی قرار گیرند.
اکرمی تأکید کرد: در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی یاید روندها را مدنظر داشت، اما به هر حال این کاهش در سال 97 نشان از اثربخشی روندهای مقابله‌ای و سوگیری مثبت در استان است و امید داریم دیدگاه‌های پژوهشگران این همایش نقشه راه برای مجریان و تصمیم‌سازان باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی حوزه آسیب‌های اجتماعی را درگیر و دچار فقر آموزشی و پژوهشی دانست و گفت: به عنوان مثال در حوزه طلاق نمی‌توان یک آمار واحد از همه دستگاه‌های اجرایی و مرتبط به دست آورد که این امر مصداقی از فقر پژوهشی در این حوزه است در حالی که پژوهش‌های علمی حتماً باید توسط اساتید ذی‌ربط انجام گیرد.
وی با اشاره به برخی رویکردهای ضربتی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: برخی تصور می‌کنند که مقابله با آسیب‌های اجتماعی با کار ضربتی و ظرف مدت کوتاه ممکن است در حالی که این نگاه، نگاهی کاملاً غیرعلمی است، آسیب‌های اجتماعی را نمی‌توان با برخورد دفعی و در کوتاه‌مدت کنترل کرد چراکه حاصل یک فرآیند و پروسه است و برای مقابله با آن باید فرآیند و پروسه تعریف شود و با صبر و حوصله در مسیر درست و طبق نقشه راه دقیق علمی حرکت کرد.
اکرمی اثربخشی همگانی شدن موضوع آسیب‌های اجتماعی را مشروط بر تقسیم کار دانست و گفت: امروز دستگاه‌ها و سازمان‌های بسیاری برای مواجهه و مقابله با آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند که در نوع خود بد نیست بلکه این حساسیت‌آفرینی می‌تواند مفید باشد، اما باید تقسیم کار صورت گیرد، امور درگیر موازی‌کاری شده است و در شرایط کنونی که منابع محدودی در اختیار است باید از انجام کار موازی و مشترک پرهیز شود.
معاون استاندار مرکزی کاهش 12 درصدی طلاق، کاهش 31 درصدی تعداد زندانیان، کاهش 4 درصدی و 27 درصدی نزاع فردی و نزاع دست‌جمعی را از دیگر دستاوردهای استان در 6 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با 6 ماهه نخست 96 بیان کرد و افزود: در بازه زمانی مذکور میزان خودکشی در استان نیز کاهش یافته است به طوری که رتبه 18 استان در سال 96 به رتبه 25 در سال جاری رسیده که نشان از بهبود هفت پله‌ای استان در کاهش خودکشی دارد.
وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی منبع و عاملی صرفا اجتماعی ندارند و باید به عوامل متنوع و چندوجهی آن توجه داشت که شامل عوامل فردی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و ... می‌شود افزود: استان مرکزی در مقایسه با سال گذشته تغییرات محسوسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته است به طوری که در 6 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8 درصد ورودی پرونده‌های اتهام کاهش یافته است.
انتهای پیام

captcha