درخت غیرمثمر بکاریم/ توت‌های تهران را نباید خورد
کد خبر: 3795641
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷

درخت غیرمثمر بکاریم/ توت‌های تهران را نباید خورد

گروه سلامت ــ کارشناس منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن تشویق مردم به کاشت درخت و نگه‌داری از درخچه‌ها و گل‌های متنوع آپارتمانی، گفت: در شهرهای آلوده مثل تهران نباید درخت مثمر کاشت.

مهری محمودخانی، کارشناس منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که شهروندان برای کاشت نهال باید چه مسائلی را مورد توجه قراردهند؟ گفت: در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری توزیع رایگان نهال صورت می‌گیرد و مردم نیز در آستانه فصل بهار علاقه‌ بیشتری به درختکاری نشان می‌دهند، اما شاهد هستیم که عدم آشنایی مردم به انتخاب نوع نهال و نحوه کاشت و نگه‌داری از آن موجب می‌شود نهال‌های کاشت شده خشک ‌شود.

وی اعلام کرد: طی این هفته کارشناسان منابع طبیعی و شهرداری آماده ارائه مشاوره به مردم برای انتخاب نهال و کاشت درخت هستند.

این کارشناس منابع طبیعی به انتخاب گونه نهالی که افراد درصدد کاشت آن هستند اشاره و با تأکید بر اهمیت انتخاب گونه مناسب هر منطقه برای کاشت، گفت: شناخت شرایط اکولوژیک محل کاشت مثل دسترسی به منابع آب باید بررسی شود و گونه متناسب با آب و هوای آن محل باید کاشته شود. همچنین باید بررسی کرد آیا بافت خاک مناسب استقرار نهال در آن محل هست یا خیر؟ در صورتی که خاک محل کاشت مناسب نباشد باید خاک محل عوض‌شود.

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال استان تهران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و باید گونه‌ای که با آب و هوای این استان متناسب است کاشته شود. البته مردم به راحتی با بررسی گونه‌های محلی متوجه می‌شوند که مناسب‌ترین گونه برای کاشت در محل کدام گونه است.

محمودخانی دقت در انتخاب نهال سالم را از دیگر مسائلی دانست که علاقه‌مندان باید به آن توجه داشته باشند و افزود: پس از کاشت اصولی نهال، باید به آبیاری نهال کاشته شده توجه و با توجه به نیاز آبی نهال آبیاری انجام‌داد. هرس و توجه به آفت‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.  

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کاشت درخت‌های میوه‌دار و ثمره‌ده مناسب منطقه تهران هست؟ گفت: کارشناسان منابع طبیعی مخالف کاشت درخت ثمره‌ده هستند و نهال‌های مثمر در بین مردم توزیع نمی‌شود. با توجه به آلودگی خاک و هوای تهران کاشت درخت‌های ثمرده‌ در تهران مناسب نیست چون آلودگی از طریق میوه وارد بدن مردم و حیواناتی می‌شود که از این میوه‌ها تغذیه می‌کنند.

در تهران درخت مثمر نکارید

محمودخانی گفت: در گذشته توت‌های مثمر در تهران کاشت می‌شد اما میوه‌های این توت‌ها آلودگی را به خود جذب می‌کرد به همین دلیل در حال حاضر توت غیر مثمر در تهران کاشت می‌شود. به همین دلیل توصیه نمی‌شود در شهرهایی با شرایط آلودگی تهران درخت ثمرده کاشته شود.

وی در پاسخ به این سؤال که نگه‌داری از چه گونه‌هایی برای داخل آپارتمان توصیه می‌شود؟ گفت: امکان نگه‌داری از گونه‌های متنوع آپارتمانی در داخل آپارتمان‌ها وجود دارد و توصیه می‌شود مردم از گونه‌های متنوع استفاده کنند نه صرف یک یا دو گونه. البته اخیراً مشخص شده برخی گونه‌هایی مثل دیفن باخیا در صورتی که کودکان یا حیوانات خانگی برگ‌های این گیاه را در دهان بگذارند موجب بروز عوارض مسومیت می‌شود که باید به این مسئله توجه کرد. برخی از گل‌های آپارتمانی نیز حساسیت‌‌زا هستند که هنگام خرید می‌توان از فروشنده در خصوص آن سؤال یا در اینترنت در خصوص آن مطالعه کرد.

انتهای پیام 

captcha