مصحف مرکز طبع و نشر با کتابت مرتضی رهنما منتشر شد
کد خبر: 3795859
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵

مصحف مرکز طبع و نشر با کتابت مرتضی رهنما منتشر شد

گروه ادب ــ مصحف شریف مرکز طبع و نشر قرآن کریم با خط استاد مرتضی رهنما را منتشر کرد.

پنجشنبه//// مصحف مرکز طبع و نشر کتابت مرتضی رهنما منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ این مصحف شریف به قلم استاد مرتضی رهنما از اساتید ممتاز عرصه هنر تلاوت کلام الهی کتابت شده است تا رایحه روح‌افزای دو هنر قرائت و کتابت مشام جان مشتاقان کلام الهی را توأمان معطر کند.

یکی از ویژگی‌های ممتاز این مصحف از نظر هنر و کتابت قرآن توجه به اصول هنری کتابت در خط نسخ در عین رعایت خوانایی کلمات و احتراز از ترکیب‌های پیچیده متداول در هنر خوشنویسی است که نشان از چیره‌دستی کاتب دارد. به کارگیری علائم و حرکات مربوط به هر حرف در جای خود ویژگی دیگر این مصحف است که نه تنها از یکدستی و هماهنگی سطور و صفحات نکاسته، بلکه علاوه بر چشم‌نوازی صفحات، آسانی قرائت را نیز فراهم کرده است.

استفاده از شیوه کم‌علامت رایج در مصحف‌های مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز رعایت قواعد رسم‌المصحف، سبب مقبولیت مصحف در جهان اسلام خواهد بود. ترجمه استفاده شده در این مصحف شریف، حاصل تلاش گروهی از محققان این مرکز که ترجمه‌ای روان و در عین حال دقیق از منظر انتقال مفاهیم آیات است. این ترجمه پس از انجام ویرایش‌های علمی و ادبی با بررسی‌های مکرر به علاقه‌مندان عرضه شده است.

یادآور می‌شود؛ این قرآن براساس قرائت عاصم به روایت حفص و از طریق شاطبیه کتابت شده و نگارش آن دارای ویژگی‌های نگارش کلمات، علامت‌گذاری کلمات، موارد خاص قرائت و علائم وقف و سکت و سایر علائم است.

این قرآن با خط مرتضی رهنما، ترجمه محمد فقیهی رضایی منتشر شده که ناظر علمی ترجمه، کریم پارچه‌باف دولتی و ویراستار علمی ترجمه مرتضی توکلی بوده است و به همت انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن کریم با شمارگان ۳ هزار نسخه در قطع وزیری و در زمستان امسال چاپ شده است.

انتشار این مصحف گامی در راستای ارتقای هنر آسمانی کتابت قرآن، احیا و اشاعه این میراث ارجمند و اصیل بوده است. در واقع ایجاد بستر رشد و ارتقای هنر کتابت قرآن برای خوشنویسان مستعد، از سال ۱۳۹۰ در دستور کار دارالکتابه قرار گرفت که شناسایی هنرمندان این عرصه، از سراسر کشور و برپایی کرسی‌های تعلیم خطوط قرآنی برای اساتید شاخص آن به همت این مرکز انجام شد.

انتهای پیام

captcha