شانزدهمین جلد دایرةالمعارف قرآن به نمایشگاه کتاب می‌رسد
کد خبر: 3796382
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
خراسانی:

شانزدهمین جلد دایرةالمعارف قرآن به نمایشگاه کتاب می‌رسد

گروه ادب ــ مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن از ارائه شانزدهمین مجلد دایرةالمعارف قرآن در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

شانزدهمین جلد دایرةالمعارف قرآن به نمایشگاه کتاب می‌رسدحجت‌الاسلام والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره پروژه‌های قرآنی در سال جاری گفت: امسال سال خوبی برای دایرةالمعارف قرآن کریم بود، امسال توانستیم جلد ۱۵ دایرةالمعارف را منتشر کنیم و با انتشار این جلد، کار دایرةالمعارف قرآن به نیمه رسید و در همین راستا مراسم رونمایی از این مجلد را برگزار شد تا بتوانیم این اثر را با معرفی بیشتری در مجامع علمی ارائه کنیم.

وی افزود: در رابطه با دایرةالمعارف قرآن موفقیت‌های خوبی به دست آمده؛ چرا که بسیاری از دایرةالمعارف‌ها آغاز خوبی داشته، اما ادامه و پایان ناتمامی دارند و اغلب نمی‌توانند به موقع پروژه را تکمیل و ارائه دهند.

خراسانی در ادامه با اشاره به اینکه این پروژه از سال ۸۱ آغاز شده است، ادامه داد: هر سال یک جلد از این دایرةالمعارف را منتشر کرده‌ایم و کار براساس برنامه‌ریزی در حال انجام است.

وی در ادامه از انتشار و ارائه جلد ۱۶ دایرةالمعارف قرآن خبر داد و گفت: این مجلد زیر چاپ بوده و به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه قرآن می‌رسد و مقالات مهمی با موضوع شادی، شاکر، شافع، شاهد، شایعه، شب قدر، شجاعت، شجره معلونه، شجره ممنوعه، شراب، شرح صدر، شر، شرک و شرکت، شعر، شعور، شفا، شفاعت، شق القمر، شک، شکار، شکنجه، شکوفه، شکیبایی، شناخت، شورا، شهادت، شهر، شیعه و شرک در این مجلد آمده است.

خراسانی در ادامه جلد ۱۷ دایرةالمعارف قرآن را مورد اشاره قرار و بیان کرد: در حال حاضر تمرکز بیشتر گروه دایرةالمعارف و اعضای هیئت علمی آن به جلد هفدهم دایرةالمعارف قرآن اختصاص یافته است. در این راستا حدود ۸۰ درصد مقالات نهایی شده و مراحل مختلف خود را طی کرده و آماده ارائه است و پیش‌بینی می‌شود اوایل سال آینده به اتمام رسیده و ویرایش آن آغاز می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: با پیگیری‌های جدی سه جلد از دانشنامه قرآن ویژه نوجوانان نیز ارائه شد که اتفاق خوبی در محافل علمی قرآنی است. این اثر برای معرفی به دانش‌آموزان دوره متوسطه، خانواده‌ها و آموزش و پرورش اهمیت ویژه‌ای دارد و جا دارد آموزش و پرورش این اثر مهم را برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان تهیه و در کتابخانه مدارس قرار دهد.

خراسانی ادامه داد: مجلد‌های ۴ و ۵ دانشنامه قرآن ویژه نوجوانان آماده نشر است و در حال حاضر، طراحی گرافیک آن در دست انجام است. تألیف جلد‌های ۶ و ۷ نیز به پایان رسیده و در مرحله ارزیابی و کنترل محتوا است و به زودی آماده تصویرگذاری و گرافیک خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود، دو جلد ۶ و ۷ تا سال ۹۹ آماده ارائه باشد.

مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن در ادامه یادآور شد: دانشنامه‌های موضوعی نیز در این گروه کار خود را آغاز کرده است، این دانشنامه‌ها از دل دایرةالمعارف قرآن استخراج شده و به شکل موضوعی ارائه می‌شود، مانند دانشنامه قرآنی فقه و اصول، حج و سرزمین وحی که مجلد‌های جدیدی از آن‌ها در سال جاری منتشر شد.

انتهای پیام

captcha