کتابت قرآن‌ به خط نستعلیق توسط هنرمند لرستانی
کد خبر: 3797128
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹

کتابت قرآن‌ به خط نستعلیق توسط هنرمند لرستانی

گروه اجتماعی ـ هنرمند خوشنویس لرستانی با اشاره به این‌که همواره ارتباط و انس با قرآن‌ در نزد هنرمندان سندی بر توفیق آن‌ها در بندگی خدا و هنر بوده است، اظهارکرد: کتابت قرآن‌ به خط نستعلیق را در سال 74 آغاز کردم و پس‌از 10 سال کتابت آن به پایان رسید و در حال حاضر صحافی و جلدسازی آن رو به اتمام است.

صفرزادهکوروش صفرزاده، خوشنویس لرستانی در حوزه قرآن و عترت و کاتب قرآن‌کریم به خط نستعلیق، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، گفت: در سال‌های 58 و 59 به هنر خوشنویسی علاقه‌مند شدم و با تمرین و ممارست زیادی که داشتم پس‌از ادامه تحصیلات به سمت و سوی فعالیت‌های هنری و کسب تجربه در فضای هنر متمایل شدم.
وی با بیان این‌که به‌دلیل حاکم بودن فضای روحانی و مذهبی در خانواده ناخودآگاه به سمت و سوی فعالیت‌های قرآنی و دینی کشیده شدم و با آن‌ها مانوس شدم، عنوان کرد: مشوق اصلی من در این راه خانواده بود که در سال‌های نوجوانی مرا به سمت مسجد، آموزش قرآن و عضویت در کتابخانه مسجد سوق دادند.
صفرزاده با اشاره به خلق آثاری در زمینه خوشنویسی در قالب تابلوهای قرآنی و برپایی نمایشگاه‌های متعدد در این زمینه، عنوان کرد: آموزش خوشنویسی را ابتدا در محضراستاد سیف آغاز کردم و در ادامه از محضر استاد امیرخانی نیز استفاده بردم و در سال 1366 دوره ممتاز خوشنویسی در رشته نستعلیق و در سال 1372 دوره ممتاز رشته شکسته نستعلیق را گذراندم.
این خوشنویس قرآنی با بیان این‌که در رزومه کاری خود کتابت قرآن‌کریم با خط نستعلیق را دارم، عنوان کرد: کتابت این نسخه از قرآن‌کریم که با توجه به خط عثمان طه و به خط نستعلیق است را در سال 1374 آغاز کردم که پس‌از 10 سال و در سال 1384 کتابت آن به پایان رسید و در حال حاضر صحافی و جلدسازی آن به پایان رسیده است.
وی با اشاره به این‌که همواره ارتباط و انس با قرآن‌کریم در نزد هنرمندان سندی بر توفیق آن‌ها در بندگی خالق عالم و هنر بوده است، اظهارکرد: فضای خانواده و تمایلات دینی که در قلب و روح افراد خانواده و همچنین بنده قوت و تجلی داشت و همچنین میل من در پرداختن به هنری که آمیخته با ادبیات و آیات قرآن بود به‌نوعی انگیزه من را برای کتابت قرآن‌کریم به خط نستعلیق شکل داد.

تشویق جوانان و نوجوانان به سمت هنرهای قرآنی

صفرزاده در رابطه با چگونگی سوق دادن جوانان به‌سمت قرآن و فعالیت‌های قرآنی، گفت: تشویق و سوق دادن جوانان و نوجوانان به‌سمت قرآن‌کریم و هنرهای قرآنی باید از خانواده آغاز شود، مدنظرقرار گرفتن نماز در خانواده، تمایل پدر و مادر به فعالیت‌هایی مانند شرکت در نمازهای جماعت، دیدار از نمایشگاه‌های هنری و قرآنی روی حافظه کودک و نوجوان نقش مثبت و آثار فراموش نشدنی برجا می‌گذارد. بعد از محیط خانواده مدرسه و فعالیت‌های هنری و قرآنی مدارس در شکل‌گیری این مهم‌ تأمین کننده است.
این خوشنویس لرستانی با اشاره به تأثیرات مثبت فعالیت‌های قرآنی در زندگی شخصی افراد، تصریح کرد: بیشترین تأثیری که قرآن و فعالیت‌های قرآنی روی من داشته است تقویت اعتماد به نفسی است که در وجود خودم احساس می‌کنم.
وی ادامه داد: یک هنرمند خوشنویس قرآن قبل‌از نگارش آیات قرآن به‌صورت یک تابلوی خوشنویسی باید با کلام قرآن آشنایی پیدا کند، یعنی روخوانی کند و معنی آیات را بخواند که من در مرحله آشنایی با قرآن‌کریم و مرور آیات این احساس را پیدا کردم که می‌توانم به خودم و به توانایی‌هایی که می‌توانم در این مسیر کسب کنم، اعتماد کنم.
صفرزاده تأکید کرد: اگر بخواهیم با قرآن زندگی کنیم صددرصد روی جزء جزء ارکان زندگی ما تأثیر می‌گذارد، به‌عنوان نمونه همین نمازهای یومیه را در نظر بگیریم سه وعده در صبح، ظهر و شب نماز می‌خوانیم این سه زمان را به‌عنوان ساعت طبیعی جسممان در بگیریم چه‌قدر نظم و هماهنگی در طول روز برای ما ایجاد می‌کند.
این هنرمند قرآنی عنوان کرد: برداشت هر فرد از فعالیت‌های قرآنی با روحیات همان شخص ارتباط پیدا می‌کند، یعنی در هر شغلی که فعالیت‌ داشته باشیم به فراخور همان شغل می‌توانیم برداشت‌های مثبت و ایده‌آل داشته باشیم. من در هر هنری که انجام می‌دهم به این رسیدم که یک جلد قرآن‌کریم به خط خودم کتابت کنم که امیدوارم این‌کار ادامه داشته باشد، چراکه قرآن‌کریم برای من فواید زیادی داشت و واقعاً چیزی که می‌خواستم به من داد و نیازهای درونی مرا مرتفع کرد.

انتهای پیام

captcha