نمایش هویت مادری در مستند «مادرانه»
کد خبر: 3800104
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱

نمایش هویت مادری در مستند «مادرانه»

علیرضا باغشنی کارگردان مستند «مادرانه» می‌گوید در مستند جدیدش تلاش کرده است نقش و مسئولیت مادری را به نمایش بگذارد.

به گزارش ایکنا؛ تسنیم نوشت: مستند «مادرانه» جدیدترین تولید دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که چندی پیش رونمایی شد. این مستند همزمان با ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها و روز مادر منتشر شد و با استقبال خوب مخاطبان و به ویژه بانوان همراه بود. به همین مناسبت گفتگویی با علیرضا باغشنی کارگردان این مستند انجام دادیم.

علیرضا باغشنی کارگردان مستند «مادرانه» در مورد ایده شکل‌گیری این سوژه گفت: با پژوهش‌هایی که داشتیم، متوجه شدیم مجموعه‌ای در تهران وجود دارد که اعضای آن خانم‌هایی هستند که در زمان دانشجویی خود در یک تشکل دانشجویی کار فرهنگی می‌کردند و حالا پس از این که ازدواج کردند و صاحب فرزند شدند، فعالیت فرهنگی خود را در حوزه‌ای دیگر و با اهدافی دیگر ادامه می‌دهند. آنان، اکنون وارد فاز جدیدی از زندگی به نام «مادری» شده‌اند و بر همین اساس تصمیم گرفتند که مجددا در کنار یکدیگر جمع شده و هویت مادری خود را ارتقا بدهند. این سوژه باعث شد تا توجهمان به آن جلب شده و مستند مادرانه تولید شود.

وی در مورد هدف خود از ساخت این مستند گفت: دقت داشته باشید که این روزها، غفلت زیادی نسبت به مسئولیت مادری صورت گرفته است و شاید در دید بعضی از افراد، مادری به عنوان یک ضعف شمرده شود چرا که باعث می‌شود آن فرد از درس خواندن باز بماند، آزادی خود را تا حدی از دست بدهد و ... بنابراین احیا و توجه به این مقوله مهم نیاز به یک رسانه دارد و مستند بهترین رسانه برای بیان آن است. جالب است بدانید که این گروه از بانوان که سوژه مستند مادرانه هستند، اقدامات درخوری در این زمینه انجام می‌دهند؛ از فعالیت‌های تشکلی تا تولید محتوا در فضای مجازی و تبلیغات. برای مثال، تشکلی به نام «مادران محله» را تشکیل می‌دهند و با فعالیت‌های هدف‌دار تلاش می‌کنند تا به موضوعات مهمی مانند رشد همزمان مادر و کودک، اقتصاد مقاومتی، فرزندآوری، بازی‌ با کودکان و ... بپردازند.

این کارگردان و مستندساز در مورد زیرمتن این مستند و بیان تعدادی از کلیدواژه‌های مهم نظیر فرزندآوری، افزایش جمعیت و ... گفت: موضوع افزایش جمعیت و مشکلات اقتصادی از جمله موضوعاتی است که بعضا زوج‌های جوان را در مورد فرزندآوری دچار تردید کرده است. یکی از اقدامات بسیار خوبی که در این تشکل مادرانه پیگیری می‌شود، پاسخ به همین موضوع است. اعضای این تشکل، همگی دارای فرزند بوده و به نوعی با این مشکلات روبه‌رو هستند اما با برنامه‌ریزی مناسب سعی کردند تا آن‌ها را پشت سر بگذارند. این تجربیات در اختیار دیگر اعضا گذاشته می‌شود و آنان می‌توانند با بهره‌گیری از این تجربیات، بهتر عمل کنند. به نظرم، مسئولیت مادری و تربیت فرزند یک گونه از جهاد است که دغدغه اصلی من برای ساخت مستند مادرانه را شکل داد. وقتی مادر و کودک در کنار هم تربیت شوند، جامعه ارتقا می‌یابد.

باغشنی در مورد عرضه این مستند و پخش آن از تلویزیون بیان داشت: این مستند اکنون در فضای مجازی عرضه شده است و در اختیار عموم قرار دارد اما برنامه ویژه‌ای برای نمایش این مستند در تلویزیون داریم که به زودی به وقوع خواهد پیوست. هم‌چنین قصد داریم تا آن را در جمع‌های مادرانه سراسر کشور به نمایش در بیاوریم.

انتهای پیام

captcha