موضع طالبان درباره حقوق زنان تغییر نکرده است
کد خبر: 3801457
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
رئیس اجرایی دولت افغانستان:

موضع طالبان درباره حقوق زنان تغییر نکرده است

گروه بین‌الملل ــ رئیس اجرایی افغانستان اظهار کرد: طالبان هنوز بر موضع خود درباره حقوق زنان و آزادی‌های اجتماعی آنان پافشاری می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری بین‌المللی «کوکچه» افغانستان؛ عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان، در حاشیه کنفرانس جهانی اقتصاد در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در اردن، طی نشستی درباره پیوند چالش‌ها و فرصت‌های مذاکرات صلح در افغانستان سخن گفت و ضمن تأکید بر حمایت از مذاکرات صلح ایالات متحده آمریکا با طالبان، اظهار کرد که هنوز هم این گروه بزرگترین مانع در برابر تحقق صلح و ثبات در افغانستان است.

وی افزود: طالبان هنوز از موضع خود درباره حقوق زنان و آزادی‌های اجتماعی عقب‌نشینی نکرده است و آنها اتهامات درباره رفتارهای سخت‌گیرانه و ضد ارزش‌های مدرن‌شان را پروپاگاندا می‌خوانند و مدعی هستند که بهترین تطبیق‌دهنده حقوق بشر و حقوق زنان هستند.

عبدالله جنگ و خشونت را مانع توسعه اقتصادی دانست و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح به ‌نتیجه برسد و به جنگ چهل ساله در افغانستان پایان داده شود.

وی با اشاره به تحولات بزرگ اجتماعی در زمینه‌های آزادی بیان، فعالیت نهادهای جامعه مدنی، نهادهای مدافع حقوق زنان، حضور چشمگیر دختران و پسران در مکاتب و دانشگاه‌ها، تصریح کرد: گروه‌هایی چون داعش، القاعده و طالبان ضمن همکاری با هم در افغانستان فعالیت دارند، ولی طالبان زمینه فعالیت سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان را فراهم کرده است.

یادآور می‌شود زنان افغان از قربانیان اصلی چهار دهه جنگ بوده‌اند، به ویژه در دوره جنگ‌های داخلی و دوره حکومت طالبان از حقوق اساسی‌ خود چون دسترسی به آموزش و پرورش، خدمات بهداشتی و مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی محروم شده بودند.

پیش از این، کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که قول مقامات افغانستانی مبنی بر حفظ دستاوردهای حقوق زنان پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور قابل اعتماد نیست.

همچنین در اطلاعیه کنفرانس شبکه زنان افغان بر این موضوع تأکید شد که زنان افغانستانی نمی‌خواهند و نمی‌گذارند که قربانی معاملات پس پرده حکومت و جامعه جهانی، احزاب سیاسی و جناح‌های مخالف شوند؛ زنان به هیچ گروهی حق نمی‌دهند که دستاوردها، مشارکت و حقوق زنان را معامله کنند.

انتهای پیام

captcha