رقابت 31 نفر از 21 کشور در بزرگترین رویداد قرآنی دانش‌آموزی/ اجرای طرح «سیل مهربانی همکلاسی‌ها»
کد خبر: 3801798
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
در نشست خبری معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد:

رقابت 31 نفر از 21 کشور در بزرگترین رویداد قرآنی دانش‌آموزی/ اجرای طرح «سیل مهربانی همکلاسی‌ها»

گروه مسابقات ــ در نشست خبری تشریح جزئیات ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام از حضور 31 شرکت‌کننده از 21 کشور و پذیرش متسابقان از 19 فروردین‌ خبر داده شد.

رقابت 31 دانش‌آموز از 21 کشور در بزرگترین رویداد قرآنی دانش‌آموزی/ آغاز پذیرش متسابقان از امشببه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش‌آموزان جهان اسلام با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش و مسئول برگزاری این دوره از مسابقات، میکائیل باقری، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت و قائم مقام این دوره از مسابقات، امروز، 19 فروردین ماه، در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد.
کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، گفت: با توجه به وظیفه آموزش و پرورش در حوزه تربیت و در مسئله فرهنگی و همچنین با توجه به سیل اخیر که موجب تعطیلی مدارس در استان‌ها و شهرهای سیل‌زده شد، طرحی با عنوان «سیل مهربانی همکلاسی‌ها» در دو قالب تشکیل بسیج عمومی و پویش عمومی برای مشارکت گسترده و وسیع 14 میلیون دانش‌آموز و اولیای دانش‌آموزان و فرهنگیان برای نشان دادن مهربانی خود به سیل‌زدگان اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: در هفته آینده روز میلاد حضرت علی اکبر(ع)، که به نام روز جوان نامگذاری شده است، اعلام کرده‌ایم تا دانش‌آموزان در این عرصه به صورت گسترده در مدارس با شعار «هر مدرسه یک پایگاه» و در فضای مجازی نیز با پویش «عیدی من برای تو» حضور یابند که با مشارکت تشکل‌های دانش‌آموزی چون اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌‌آموزی جمهوری اسلامی ایرا و سازمان جوانان هلال احمر رقم می‌خورد و نگاهمان تربیتی است؛ به گونه‌ای که از این طریق میان دانش‌آموزان و در مدارس حس نوع‌دوستی ایجاد کنیم.
کاظمی با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگترین رخداد فرهنگی کشور است، اظهار کرد: این هفته شاهد برپایی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه هستیم که در کنار آن نیز ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان به منظور هم‌افزایی و مشارکت و ایجاد اثرگذاری شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: انقلاب ما قرآنی است و قرآن به عنوان کتاب انسان‌ساز مبنای تشکیل حکومت است. لذا وظیفه ماست که از اولویت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی نیز توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و اقامه نماز، قرآن و عترت باشد. معتقدیم مسابقات قران در سطوح مختلف و ابعاد گوناگون و رشته‌های مختلف یکی از بهترین فعالیتها برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی با معارف قرآنی است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اضافه کرد: مسابقات قرآن مقدمه‌ای برای آشنایی با معارف قرآن است و هدف واقعی مسابقات دستیابی دانش‌آموزان به سبک زندگی قرآنی است و مسابقات مسیر ورود به دورازه های معارف قرآنی و آشنایی با مفاهیم عمیق قرآن است. امروز بزرگترین المپیاد فرهنگی ـ قرآنی در دنیا رقم می خورد و این مسابقات پشتوانه چند میلیونی در دنیا دارد.
کاظمی بیان کرد: برای نمونه در کشورمان حدود هفت میلیون دانش‌آموز در مسابقات قرآن دانش‌آموزی شرکت می‌کنند و اگر فرایند این مسابقات بررسی شود، به عظمت آنها پی می‌بریم. از هر مدرسه یک نفر به عنوان نخبه قرآنی به منطقه معرفی می‌شود و از رشته‌های مربوطه یک نفر به مرحله استانی راه می‌یابد و در مجموع از 31 استان منتخبان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: پشتوانه این انتخاب مسابقاتی است که در کشور برگزار می‌کنیم. معتقدیم این جریانهای قرآنی یقیناً اثرات معنوی خود را در روح و روان دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به قرآن می‌گذارد. مسابقات یکی از زمینه‌های انس و پیوند با قرآن است و در ابعاد مختلفی برگزار می‌شود که شامل آشنایی دانش‌آموزان با چهره‌های بین‌المللی قرآن، قاریان برجسته، سبکهای تلاوت و حفظ قرآن، ابعاد هنری و جاذبه‌های قرآنی و گرفتن الگوهای متفاوت از مسابقات و استفاده از تجربیات متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه در این دوره از مسابقات دانش‌آموزان متسابق دیگر کشورها و دیگر متسابقان در بخشهای مختلف بزرگسالان و نابینایان و طلاب و ... با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا می‌شوند، اظهار کرد: شعار وحدت‌بخش امسال «یک کتاب، یک امت» است که می‌تواند بستر و زمینه همبستگی ملتهای اسلامی را ایجاد کند. لذا این مبانی و معارف قرآنی می‌تواند بر برادری، مودت، محبت و پرهیز از خشنونت و همدلی و یاری در جوامع اسلامی اثرگذار باشد و این از برکات مسابقات بین‌المللی قرآن است.
کاظمی گفت: در این دوره از مسابقات 105 دانش‌آموز دختر و پسر از 34 کشور براساس سهمیه‌ برای هر کشور در مرحله مقدماتی و در فضای مجازی با هم رقابت کردند که 31 دانش‌آموز از 21 کشور در رشته حفظ و قرائت قرآن به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی مسابقات دانش آموزی راه پیدا کردند که شامل 11 دانش‌آموز دختر، 11 دانش‌آموز پسر در رشته حفظ و 9 دانش‌آموز در رشته قرائت از کشورهایی چون عراق، سوریه، اردن، افغانستان، آفریقای جنوبی، تانزانیا، قرقیزستان، قزاقستان و ... است و فرایند مسابقه را در دو مرحله نیمه‌نهایی و نهایی طی می کنند.

رقابت 31 دانش‌آموز از 21 کشور در بزرگترین رویداد قرآنی دانش‌آموزی/ آغاز پذیرش متسابقان از امشب
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش با اشاره به تمهیدات و مقدماتی که برای این مسابقات فراهم شده است، گفت: از شهریورماه سال 97 با تشکیل 10 کمیته در حوزه‌های روابط عمومی، حراست، فنی و داوری، مدعوین، فوق برنامه، تشریفات و مترجمان، پذیرایی و اسکان، مالی و پشتیبانی، دبیرخانه و امور بانوان مقدمات برپایی مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان را رقم زدیم.

وی ادامه داد: محمدرضا پورمعین، مسئول ستاد برگزاری مسابقات دانش‌آموزی، محمدرضا مسیب‌زاده، مسئول این دوره از مسابقات و همچنین میکائیل باقری، قائم مقام این دوره، هستند.
کاظمی اظهار کرد: امشب نیز جلسه توجیهی و قرعه‌کشی و پذیرش از متسابقان انجام می‌شود واز فردا، 20 فروردین، نیز مسابقات آغاز می‌شود و افتتاحیه این مسابقات در روز چهارشنبه، 21 فروردین‌ و اختتامیه آن 25 فروردین است و سپس متسابقان این دوره به دیدار مقام معظمی خواهند رفت.
وی تأکید کرد: مسابقات قرآن فرصت ارزشمندی برای تربیت دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به فعالیتهای قرآنی است. همچنین زمینه حضور دانش‌آموزان به عنوان اردوی فرهنگی طی مسابقات فراهم شده است تا به صورت مستقیم و حضوری بتوانند از نزدیک از فرایند مسابقات بهره مند شوند.
در ادامه محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز این دوره از مسابقات، با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگترین المپیاد قرآنی جهان اسلام  است که از امروز قرعه‌کشی و جلسه توجیهی آن در هتل هما برگزار می‌شود، اظهار کرد: دو محل برای برپایی مسابقات در نظر گرفته شده است که در سه سالن هتل هما و مصلای امام خمینی(ره) است. همچنین بزرگترین اردوی قرآنی کشور در طول برپایی مسابقات با حضور بیش از 10 هزار دانش‌آموز اجرا می‌شود که از این مسابقات بازدید خواهند داشت و اردوگاه‌های باهنر و شهید منتظری شهریار برای اسکان این دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به حضور دانش‌آموزان استان البرز و شهرستانهای استان تهران و دیگر استانهای نزدیک چون قزوین، سمنان و قم در کنار رؤسای ادارات قرآنی آموزش و پرورش در سراسر کشور و فرهنگیان و معلمان و... اضافه کرد: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بخش قرائت رحمتی از استان گلستان و در بخش حفظ نیز زینب امین‌پور از اصهان و علی فیضی از تهران هستند.
مسیب‌زاده بیان کرد: در رشته قرائت دانش‌آموزان دختر فاطمه نایبی از قم به عنوان نماینده جمهوری اسلامی مشخص شد، اما  چون شرایط احراز را نمایندگان دیگر کشورها کسب نکردند، قرائت دانش‌آموزان دختر برگزار نمی‌شود.
وی تأکید کرد: هدف از مسابقات قرآن، آموزش و پرورش نیست، بلکه ابزاری برای جذب دانش‌آموزان و ایجاد فضای رقابتی میان و شکوفا شدن استعداد آنان است. همچنین نمایندگان مسابقات از طریق ستاد عالی مسابقات کشور مشخص می‌شود.
در ادامه نشست، مسیب‌زاده در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که در مورد وجود معیارهای دیگری برای تعیین حد نصاب‌ در رشته قرائت بخش دانش‌آموزان دختر بود، گفت: به این کار علاقه‌مند بودیم، اما این اقدام بنا به تصمیم ستاد عالی هماهنگی مسابقات و به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های این دوره از مسابقات بود.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا درباره برنامه جانبی مسابقات، اظهار کرد: برنامه‌هایی برای بازدید از مکانهای زیارتی و سیاحتی مانند حرم امام خمینی(ره)، حسینیه جماران، پل طبیعت و برج میلاد نیز در نظر گرفته شده است.
مسیب‌زاده در خصوص برپایی مرحله نیمه‌نهایی رقابتهای دانش‌آموزان و مکان و زمان آن، افزود: از فردا به مدت دو روز در هتل هما مسابقات اجرا می‌شود و سپس رقابتها در مصلای امام خمینی(ره) از 22 فروردین ماه طی دو نوبت صبح و عصر برپا می‌شود.
وی درباره آمارهایی که در نشست خبری روز گذشته، 18 فروردین ماه، در سازمان اوقاف و امور خیریه درباره تعداد شرکت‌کنندگان دانش‌آموز بیان شد و آمار امروز، گفت: آمار شرکت‌کنندگان امروز براساس آخرین ورود دانش‌آموزان متسابق است، زیرا برخی از متسابقان به دلیل مواردی چون بازماندن از پرواز و ... از آمار خارج می‌شوند. لذا تعدادی که امروز اعلام شده براساس آخرین آمار است.
مسیب‌زاده درباره مزایایی که دانش‌آموزان حائز رتبه این مسابقات از آن برخوردار خواهند بود، گفت: دانش‌آموزان برگزیده در ششمین دوره مسابقات از تمامی امتیازات برگزیدگان بین‌المللی بهره‌مند می‌شوند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۱۵:۳۷
0
0
اين مسابقات صرفاً جنبه تبليغي براي مديران و دولت دارد تا بگويند كه ما موفق بوده ايم.
در حالي كه همه مي دانند چنين نيست.

قوطي هاي خالي را در ويترين مغازه گذاشته ايد در حالي كه در انبارتان چيزي نيست.
كاش كسي مي پرسيد :
« وظيفه شما چيست ؟ »
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۱۵:۳۹
0
0
برگزاري مسابقه آن هم با بودجه آموزش عمومي قرآن، راحترين كار است.
اين آموزش است كه وقت و هزينه و معلم و ... مي خواهد.
captcha