وی افزود: در این راستا از پژوهشگران و متخصصین تعلیم و تربیت برای بررسی و تحلیل کمک گرفتیم و به این نتیجه رسیدیم که برای دانشآموزان با همان محیط و عقاید؛ طرح خوبی است؛ ما در چهار چیز با آنها تفاوت داریم: مبانی فلسفی، اهداف والای اسلامی، محتواهای مورد استفاده و روش تلفیقی اجرای این برنامه بودیم و به همین دلیل نیاز به بومیسازی بسیار کلی و عمیق بود.
رییس گروه فلسفه و کودک بنیاد صدرا با بیان اینکه ما از مبانی شروع کردیم و طرحی به نام فلسفه و کودک را پایهریزی کردیم، گفت: منظور ما از فلسفه، تفکر و اندیشیدن است، نه تحمیل آرای فلاسفه گذشته به کودکان ما فلسفه را آموزش نمیدهیم، بلکه با روشهای خلاقانه، تفکر را در کودک بارور میکنیم و رشد میدهیم.
حسینی معتقد است: در کار با کودک باید شرایط خاص لحاظ شود و بر خلاف تصور قدما، کودک انسان کوچکشده نیست، بلکه موجودی است خاص که نیازهای خاص خود را دارد و باید برنامهای کامل و جامع برای او تدوین شود که با روح فیلسوف و کنجکاو اوهماهنگ باشد.
وی افزود: فلسفه اسلامی به طور عام و حکمت متعالیه ملاصدرا به طور خاص الهامبخش ما در این وادی بود. هدف ما این است که کودکان به مرحله انسان کامل و متعالی برسند و تنها شهروند دموکراتیک شدن برای کودک مسلمان هدف کوچکی است که با کپیبرداری از طرحهای غربی میسر نخواهدشد. ما به کاربردی شدن حکمت متعالیه در جامعه به عنوان راهحل مشکلات اجتماعی میاندیشیم.
رییس گروه فلسفه و کودک بنیاد حکمت صدرا، با بیان اینکه متأسفانه هماکنون بسیاری از مراکز پرورشی وجود دارند که برنامههای غربی را بدون پژوهش کافی اجرا میکنند، گفت: بچههای ایرانی نیاز به تفکر ایرانی و اسلامی دارند و باید بر اساس مبانی فرهنگی و اعتقادی این سرزمین، برنامههای تربیتی را پایهریزی کرد .
وی در خصوص اینکه چهقدر روشهای فلسفه و کودک در پیشدبستانی و دبستانیها قابل اجرا است، گفت: در پیشدبستانی و سالهای اول بیشتر از بازی و تجربههای فردی کودک استفاده میشود، ولی در پایان دوره اولیه تحصیلی که کودک قادر به خواندن است، از داستانهای قرآنی و ایرانی و حتی انیمیشن برای تولید بحث سازنده و ایجاد فًضای تفکر در کلاس و گفتگوی فلسفی و تفکرآمیز استفاده میکنیم .
حسینی بابیان اینکه هماکنون طرحهای جدیدی در دست اجرا داریم، به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما طرحی برای پرورش تفکر در کودکان یا همان فلسفه و کودک ارایه دادیم که متأسفانه همکاری مفیدی بین بنیاد و سازمان صورت نگرفت.
حسینی همچنین به کتاب درسی پژوهش و تفکر که هماکنون در مدارس تدریس میشود، اشاره کرد و با بیان اینکه احتمالاً این طرح از ایده ما گرفته شده، گفت: در ابتدا خوشحال شدیم که این ایده قابلیت اجرایی پیدا کرد، اما زمانی که متوجه شدیم در اجرا با موازین و استانداردهای ما بسیار متفاوت است، متأثرشدیم.
رییس گروه فلسفه و کودک همچنین گفت: اکنون دورههای تربیت مربی در محل بنیاد صدرا در مجتمع امام خمینی در حال برگزاری است که با استقبال معلمان و حوزویان و والدین و دستاندرکاران وعلاقهمندان حوزه تربیت وکودک روبرو شده است.
وی در خصوص برنامههای سال ۹۸ گروه فلسفه و کودک حکمت بنیاد صدرا گفت: پژوهشگران ما در حال تدوین محتواهای جدید با رویکرد قرآنی و اسلامی برای دانشآموزان مقاطع بالاتر هستند و برنامههایی که متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.
حسینی در خصوص شیوه همکاری گروه فلسفه و کودک با موسسه روحالجنان خاطرنشان کرد: در ابتدا همکاری ما با این موسسه به صورت تربیت مربیان و معلمان قرآن خواهد بود که بتوانند آموزش قرآن را با روش فلسفه و کودک (روش تفکر برانگیز و کاوش جمعی) انجام دهند و طی آن بتوانند از مفاهیم قرآن برای بحث سازنده در کلاس استفاده کنند و زمینهساز رشد توأمان تفکر و معنویت و اخلاق در آنان باشد .
حسینی در خصوص طرحها و برنامههای گروه فلسفه کودک بنیاد حکمت صدرا، در راستای روش پرورش خلاقیت در کودکان در سطح مدارس لواسان نیز یادآورشد: شهر لواسان با داشتن مردمان خوب و فهیم با کمک نیروهای مردمی، امام جمعه، سازمانهای مربوطه میتواند به مهد حکمت و قرآن تبدیل شود؛ همچنین میتوان پایههای اندیشه و حکمت همراه با رشد خلاقیت را در آن پایهریزی کرد.