محصولات دینی و قرآنی؛ رتبه دوم درآمد‌زایی دیجیتال
کد خبر: 3807576
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی بیان کرد:

محصولات دینی و قرآنی؛ رتبه دوم درآمد‌زایی دیجیتال

گروه فناوری اطلاعات ــ دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب‌وکار‌های فرهنگی در فضای مجازی با بیان اینکه حوزه مذهبی و دینی امروز در پرفروش‌ترین اپلیکیشن ارائه‌دهنده اپ‌های موبایلی، رتبه دوم را در بخش درآمد‌زایی دارد، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که دین و قرآن جزو مخاطب‌پسند‌ترین حوزه‌هاست، اما هنوز نتوانسته‌ایم محصولات اثرگذاری در این حوزه داشته باشیم.

سعید مشهدی، دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب‌وکار‌های فرهنگی در فضای مجازی، در گفت‎وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر علل ضعف تولید‌ات دیجیتال در حوزه دینی و قرآنی و راهکار خروج از شرایط رکود فعلی این حوزه، گفت: معمولاً تولید‌کنندگان محتوای حوزه دینی و قرآنی فضای مجازی در قم حضور دارند و با توجه به آخرین جلساتی که با تولیدکنندگان این حوزه داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که گره کار ما این است که نوع ارائه و تولیدات خود را با تعامل سایر تولیدکنندگان انجام نمی‌دهیم؛ بعد از اینکه این گره را شناختیم و بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که در قدم اول نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را در قالب تعاملی و توسعه کسب‌وکار‌های فرهنگی در فضای مجازی برگزار کنیم؛ این جریان باید به منظور رونق این عرصه انجام شود.

مشهدی با تأکید بر اینکه امروز محتوا و خلاقیت در کنار حمایت از تولید می‎تواند موفقیت‎آمیز باشد، افزود: در حال حاضر هم محتوا داریم و هم ایده‌پردازان خلاق در این عرصه، اما با این حال تولیدات دینی و قرآنی در حوزه دیجیتال با ضعف چشمگیری مواجه هستند. اگر در این مسیر مدیران و مسئولان به میدان نیایند، نمی‎توانیم محصول مناسب جدیدی را در این زمینه عرضه کنیم.

رئیس خانه ناشران دیجیتال مذهبی رسانه‌های دیجیتال در کشور تصریح کرد: رسانه دیجیتال امروز به منزله زیرساخت تمام بستر‌های فرهنگی کشور شناخته می‌شود، در حالی که اکثر شرکت‌های تولیدکننده محتوای مذهبی اسلامی و محتوا‌های دیگر در حوزه دیجیتال وضع اقتصادی مناسبی ندارند و به نوعی همه آن‌ها با شرایط بد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ علت آن هم این بود که چون ما به فضا‌ها و پلت‌فرم‌های جدید دسترسی نداشتیم، از قافله کسب‌وکار و توسعه محتوای این حوزه، که باید با چرخش اقتصادی همراه باشد،عقب افتادیم؛ لذا به این نتیجه رسیدیم تا به سمت فضایی حرکت کنیم که بتوانیم دوستان و افرادی را که محتواهای ارزشمندی در اختیار دارند کمک کنیم تا بتوانند در این فضای جدید رویکردشان را تغییر و ادامه دهند.

وی در خصوص عملکرد و تعداد فعالان تولید‌کننده محتوای دینی و قرآنی در بستر فضای مجازی، گفت: اگر بخواهیم فقط استان قم را محاسبه کنیم، چیزی حدود دو هزار مؤسسه فرهنگی، حوزوی و پژوهشی وجود دارد که به نوعی به این حوزه مرتبط هستند، اما همه این‌ها آثار دیجیتال ندارند و برخی در این عرصه به صورت مستقیم فعالیت می‌کنند و برخی هم فضای صرف کسب‌وکار محتوای حوزه دین را دارند. در مجموع به صورت تخصصی حدود ۶۰ مؤسسه وجود دارد که در حوزه محتوای دیجیتال مرتبط با دین فعالیت می‌کنند و تولیدات معتنابهی نیز دارند.
 
فعالیت در حوزه‌های تولید محتوا برای همه میسر است
دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب‌وکار‌های فرهنگی در فضای مجازی در خصوص آینده محتوا‌های دینی و قرآنی و محصولات این عرصه گفت: یکی از ایرادات مطرح در این عرصه این بود که با منفک کردن بخش محتوای فاخر، اجازه دادیم که هرکسی در سایر حوزه‌های تولید محتوا ورود کند و به ارائه تولیدات خود بپردازد. در حال حاضر مقرر شده است تا این فضا به گونه‌ای جدید مدیریت و محتوای ارزشمندی که قابل عرضه است ارائه شود.
 
محصولات دینی و قرآنی رتبه دوم درآمد‌زایی دیجیتالی/ تولیدات و محتوا‌های مذهبی در قالب تعاملی‌ ارائه می‌شود

مشهدی با بیان اینکه امروز تولید محتوا و محصول در حوزه دین با بسیاری از حوزه‌های دیگر متفاوت است، افزود: برای مثال در حوزه آموزش اگر اشتباهی هم داشته باشند، ممکن است این اشتباه خطای خیلی بزرگی در سطح کشور را رقم نزند، اما در حوزه دین با بروز اشتباه و خطا، چالش و مشکل بزرگی در کشور رقم می‌خورد؛ بدین ترتیب بنا بر این گذاشته شده است که حوزه محتوای دینی در فضای مجازی به گونه‌ای تقویت، مدیریت و اثرگذاری داشته باشد که هم در حوزه تبلیغ این آثار و تولید محتوا بتوانیم اثر بگذاریم و هم در حوزه ذائقه‌شناسی مردم بتوانیم موفق ظاهر شویم و عملکرد مناسبی را ارائه دهیم.

‌وی با ذکر مثالی ادامه داد: حوزه مذهبی و دینی امروز در پرفروش‌ترین اپلیکیشن ارائه‌دهنده فروش و عرضه محصولات نرم‌افزار موبایلی، رتبه دوم را در بخش درآمد‌زایی دارد و این نشان می‌دهد که حوزه دین و قرآن جزو مخاطب‌پسند‌ترین حوزه‌ها هستند، اما نتوانسته‌ایم اثرگذاری مناسبی داشته باشیم و با نبود ذائقه‌سنجی کار مناسبی را در این عرصه به نمایش نگذاشتیم.

دبیر نمایشگاه تعاملی توسعه کسب‌وکار‌های فرهنگی در فضای مجازی با بیان اینکه حوزه دیجیتال می‌تواند فضای کسب‌وکار کشور را ارتقا دهد و ارزآوری و گردش مالی بسیاری را برای کشور رقم بزند، گفت: بهتر است که همه دوستان این عرصه بیایند و خروجی فعالیت‌های خود را از طریق این نمایشگاه مشاهده و این فضا‌ را درک کنند. در این جریان افراد می‌توانند در هر عرصه و حوزه‌ای که در قالب مجازی به ارائه محتوای دینی مشغول هستند، خروجی و بستر مناسبی را داشته باشند تا نهایتاً بتوانیم کسب‌وکار حوزه محتوای دین را ارتقا دهیم.
 
انتهای پیام
captcha