حرکت لاک‌پشتی دانشکده‌های طب ایرانی/ لزوم توسعه طب ایرانی برای رسیدن به پایداری در سلامت
کد خبر: 3808229
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

حرکت لاک‌پشتی دانشکده‌های طب ایرانی/ لزوم توسعه طب ایرانی برای رسیدن به پایداری در سلامت

گروه سلامت ــ در همایش طب ایرانی بر لزوم توسعه این طب با تکیه بر خودمراقبتی و سبک زندگی سالم برای کاهش هزینه‌ها و رسیدن به پایداری سلامت تأکید شد.

نقش مافیای دارو و تجهیزات پزشکی توسعه پیشگیری از بیماری/ لزوم توسعه طب ایرانی برای رسیدن به پایداری در سلامتبه گزارش خبرنگار ایکنا، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلش شورای اسلامی، در اولین همایش طب ایرانی که امروز ۱۲ اردیبهشت در حکمت‌سرای طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه در حدود ۵۰۰ سال پیش طب ایرانی در اروپا تدریس می‌شد و اروپایان بنیان طب جدید را بر آن نهادند، اظهار کرد: اروپاییان به پژوهش در این طب پرداختند و در آن متوقف نشدند و طب نوین را به وجود آوردند، اما ما صاحبان این طب غفلت کردیم و از سوی دیگر ذوق‌زده طب جدید شدیم و به سمت آن حرکت کردیم، درحالی که طب ایرانی و نوین باید مکمل هم باشند.
وی با بیان اینکه هنوز به خودباوری در استفاده از طب ایرانی نرسیده‌ایم، گفت: در انگلستان حدود ۱۶۰ مرکز حجامت وجود دارد. البته سایر کشور‌های دنیا نیز از قابلیت‌های طب سنتی استفاده می‌کنند.
دبیرکل مجمع خیرین سلامت بیان کرد: اگر در طب نوین بخواهیم مسئله‌ای را بپذیریم، باید شواهد بالینی وجود داشته باشد. به همین دلیل در طب ایرانی نیز اگر قرار است اثرات پیشگیری و درمانی آن را بپذیریم، باید براساس شواهد بالینی این طب ارائه شود. البته در طب ایرانی متأسفانه سودجویی‌ها و بی‌اخلاقی‌هایی رخ می‌دهد که باید با این قبیل مسائل برخورد شدیدی شود. خواسته ما از بنیاد ملی طب ایرانی این است که با سودجویی‌ها در این حوزه برخورد کند.
شهریاری با بیان اینکه اگر فردی دچار بیماری سرطان شود طب نوین به دنبال درمان آن است، گفت: از اینکه این فرد چرا دچار سرطان شده غافل می‌شویم. لذا باید با نگاه استفاده از طب ایرانی برای پیشگیری به سراغ آن رفت تا از بیمار شدن افراد جلوگیری کنیم.
وی تأکید کرد: استفاده از طب ایرانی با هدف پیشگیری از بیماری به دلیل وجود مافیای دارو و تجهیزات پزشکی در جهان بسیار سخت است. این هدف مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و باید برای تحقق آن از سخنان انبیا(ع) و سابقه طب ایرانی استفاده کرد. امیدواریم با پرداختن به این مسئله جایگاه طب ایرانی سنتی در دنیا مشخص شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: حرکت دانشکده‌های طب ایرانی لاک‌پشتی است. در صورتی که با توجه به اسناد بالادستی و تأکید رهبر معظم انقلاب باید عملکردی اثرگذار داشته باشند.
شهریاری به یکی از دلایل کم‌اثر بودن طب ایرانی در تغییر سبک زندگی و ارائه آموزش‌های خودمراقبتی اشاره کرد و گفت: جامعه پزشکی کشور به دلیل اینکه دانش‌آموخته طب نوین هستند نمی‌توانند طب ایرانی را به جایگاه اصلی‌اش برسانند و همچنان بر طب نوین و دستاورد‌های آن تعصب دارند. همین امر موجب شد که معاونت طب ایرانی در وزارت بهداشت منحل و به دفتر تبدیل شود.
وی افزود: انتظار ما از دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، بنیاد طب ایرانی و دانشکده‌های طب سنتی این است که دستاورد‌هایی را برای درمان بیماری‌هایی که مبتنی بر شواهدند به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه کنند، اما هنور این اتفاق رخ نداده است.
در این همایش همچنین محمدرضا شمس اردکانی، مدیرعامل بنیاد طب ایرانی، با تأکید بر نگاهداشت سلامت و سبک زندگی گفت: متأسفانه درحال حاضر رنج بزرگ این است که نمی‌توانیم برای تمام افراد جامعه کار اثرگذاری انجام دهیم. در حال حاضر با توجه به فعالیت خیرین در نظام سلامت به نظر می‌رسد که بزرگترین مجمع خیرین کشور باشند. هم‌اکنون برای ۱۸ هزار بیمار هموفیلی حدود ۵ هزار میلیارد تومان هزینه انجام می‌شود. درست است که تمامی این اعداد و ارقام را دولت می‌تواند پرداخت کند، اما نقش خیرین نیز اثرگذار است.
وی تأکید کرد: ورود بخش‌های غیردولتی به نظام سلامت می‌تواند مخارج این حوزه را کاهش دهد. در حال حاضر گردش ریالی حوزه سلامت عددی نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. چنانچه حتی نیمی از بودجه مورد نیاز این گردش مالی محقق شود، باز برای تأمین و ارائه خدمات درمانی به جامعه عقبیم.
شمس اردکانی ادامه داد: باید برای جلوگیری از هزینه‌های بالا در نظام سلامت با ارائه سبک زندگی سالم و خودمراقبتی به هدف صرفه‌جویی در هزینه‌کرد منابع در نظام سلامت برسیم. در بنیاد ملی طب ایرانی به این سمت حرکت کرده‌ایم، چرا که سبک زندگی سالم مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است.
وی یادآور شد: آمار‌ها نشان می‌دهد در آمریکا با ارائه آموزش‌های خودمراقبتی و تغییر سبک زندگی حدود ۱۰۷ میلیارد دلار در سال صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین هدف اصلی ما در بنیاد ملی طب ایرانی اول محقق کردن مطالبه رهبر معظم انقلاب در جهت نیل به سبک زندگی سالم و دوم حفظ سلامت و پایداری جامعه براساس خودمراقبتی جامعه است.
به گزارش ایکنا، اولین همایش طب ایرانی با مشارکت مجمع خیرین سلامت و بنیاد طب ایرانی امروز ۱۲ اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از دانشجویان، استادان و پژوهشگران حوزه طب ایرانی در حکمت‌سرای طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
انتهای پیام
captcha