گفت‌وگوهای فرهنگی راه‌ دستيابی به صلح و دوری از خشونت
کد خبر: 3808352
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
ابراهیمی ترکمان مطرح کرد:

گفت‌وگوهای فرهنگی راه‌ دستيابی به صلح و دوری از خشونت

گروه بین‌الملل – رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در پنجمین مجمع جهانی گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها در باکو گفت: گفت‌وگوهای فرهنگی تكيه بر عقلانيت و خردورزی از ضروری‌ترین راه‌های دستيابی به صلح و دوري از خشونت است.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ ابوذر ابراهیمی‌ترکمان که به دعوت ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در این مجمع شرکت کرده است، ضمن تقدیر از برگزاری چنین کنفرانسی، گفت‌وگوهای فرهنگی تكيه بر عقلانيت و خردورزي را یکی از ضروری‌ترین راه‌های دستيابي به صلح و دوری از خشونت بیان کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین توجه به اصالت فرهنگ در زندگي بشر و گفت‌وگوهای فرهنگي را تنها راه تلطيف روح در كنار رفاه تن بشر عنوان کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه يكي از مظاهر جهالت مدرن، خود مطلق انگاري است، گفت: انسان خود مطلق انگار خود را جای خدا می‌نشاند و قضاوت‌های خود را قطعی و مقدس شمرده و انجام آنها را فریضه می‌پندارد.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: انگاره‌هاي خود مطلق انگاري، جايي براي نياز و احترام به انديشه ديگران باقي نمي‌گذارد و در چنين وضعيتي، صلح، از دايره انگاره‌هاي فرد خود مطلق پندار، بيرون مي‌رود چراکه پيش فرض صلح، پذيرش احترام به انديشه ديگران و خروج از مطلق انگاري است.

وی افزود: مهمترين ويژگي عقل، شناخت حقايق و تشخيص حق از باطل است و امروزه كه منازعات فرقه‌اي ـ مذهبي به خشن‌ترين و خطرناكترين منازعات عصر حاضر تبديل شده است، جاي خردورزي در اين ميان به شدت خالي شده است و به همين دليل زشت، زيبا تصور مي‌شود و باطل، حق پنداشته مي‌شود و نياز به بازگشت به عقلانيت و خردگرايي به ضرورتي انكار ناپذير تبديل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خصوصیات و ایمان انسان متدین اظهار کرد: انسان متدين با تكيه به باور ديني، احساس آرامش و امنيت مي‌كند. اگر چنين امنيت مقدسی در سايه خرد و عقل پديد نيامده باشد و يا حتي در پناه خرد و عقل، نباليده باشد، ممكن است انسان را به موجودي تبديل كند كه از خشونت خويش از آن جهت كه حس رضايت از عمل به وظيفه ديني را به او مي‌بخشد، لذت ببرد و تشخيص بزه بودن و جنايت آميز بودن آن را برایش مشكل سازد.

ابراهیمی‌ترکمان در پایان سخنان خود، گفت: در آينده ممكن است غافلگيري‌هاي بيشتري را براي ما در آستين داشته باشد. پيشنهاد مي‌كنم برای اين اجلاس بزرگ تدبيری بيانديشد تا از طريق آينده پژوهشي، سياست «دفع» را بر سياست «رفع» حاكم كند و راه‌های حركت به سوی دفع و جلوگيري از رخدادهاي ناهنجار فرهنگي را بررسي كند، نه آنكه پس از بروز رخدادهاي نابهنجار فرهنگي، به فكر رفع آن باشيم.

این مجمع با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، سازمان یونسکو، اتحادیه تمدن‌های سازمان ملل متحد، سازمان جهانی گردشگری، شورای اروپا، سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو)، دانشگاه صلح سازمان ملل متحد، دانشگاه دیپلماتیک جمهوری آذربایجان، اداره مبارزه با ترور سازمان ملل متحد، مرکز جهانی گفت‌وگو و توسعه حقوق بشر ژنو و مرکز بین المللی چندفرهنگ گرایی باکو برگزار می‌شود که مدیریت و گفت‌وگوی میان ادیان، تبعیض و نابرابری، راه ابریشم از دیدگاه جوانان، تشکیل همکاری با هدف پیشرفت پایدار، تبلیغ فرهنگ صلح، متوقف کردن اسلام‌هراسی، ایجاد ارتباط بین جوانان با روش‌های جدید، تشویق گردشگری، اشتغال جوانان، حقوق بشر، مهاجرت و امنیت از جمله موضوعات مورد بررسی در این مجمع جهانی دو روزه است.

انتهای پیام
captcha