نفوذ آهنگ های مبتذل در سایه غفلت
کد خبر: 3809900
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

نفوذ آهنگ های مبتذل در سایه غفلت

فضای مجازی در روزهای گذشته تحت تاثیر ویدیوهایی بود که از پخش یک قطعه موسیقی در برخی مدارس حکایت می کرد قطعه ای که از همان اول هدفش دختران دانش آموز ایرانی بوده است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: فضای مجازی در روزهای گذشته تحت تاثیر ویدیوهایی بود که از پخش یک قطعه موسیقی در برخی مدارس حکایت می کرد. قطعه ای که خواننده اش چند سالی است از کشور خارج شده و آثارش به هیچ وجه مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ندارند.

در این قطعه الفاظ و واژه هایی رکیک به کار رفته که نه تنها با فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی همخوانی ندارد، بلکه در جوامع غربی هم به هیچ وجه چنین اشعاری را برای نوجوانان مناسب نمی دانند.

خواننده قطعه «جنتلمن» که چند سالی است از ایران رفته است، قطعه ای خوانده و کلیپی ساخته که از همان اول هم، هدفش دختران دانش آموز ایرانی بوده است. در کلیپی که برای این قطعه ساخته شده، دخترانی حضور دارند که پوششی مانند دانش آموزان دخترِ ایرانی بر تن دارند و با این خواننده همخوانی می کنند. تنها چند هفته پس از انتشار این کلیپ، تصاویری از برخی مدارس کشور منتشر شده که قطعه ی ساسی مانکن را در مدارس با هم می خوانند.

پیش تر و در سال های گذشته هم کلیپ هایی از مدارس منتشر می شد که دانش آموزان در حال خواندن قطعه هایی شاد بودند. اما پخش آن آثار نه تنها تاسف برانگیز نبود که حتی نوعی شادی و نشاط را هم به جامعه تزریق می کرد. به هر حال تا پیش از این آثاری در مدارس پخش میشد که حاصل هنر خوانندگان داخلی بود و مجوزهای لازم را از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی داشت.

دانش آموزان در سال های گذشته آثاری از سیروان خسروی، ماکان بند، محسن یگانه، حمید هیراد، محسن چاوشی، حامد همایون و حتی آثاری از همایون شجریان را در مدارس همخوانی می کردند.اما چه شد که از پاپ های داخلی به غیرمجازهای خارجی با رکیک ترین الفاظ رسیدیم.

در سال گذشته شاهد کمترین میزان انتشار آثارِ شاد و ریتمیک از سوی خوانندگان داخلی بودیم.گویا مجوزهایی که به اینگونه آثار در کشور داده می شود شیب کندی گرفته است. این سیاست، خواسته یا ناخواسته فضا را برای خوانندگان خارج نشین باز کرده است. آنها هم به خوبی محدودیت‌های داخلی را می‌دانند و با استفاده از کلامی مبتذل، سعی کرده‌اند نوجوانان داخل کشور را به سمت خود بکشند.

روند سیاست‌های فرهنگی داخل و البته سوءاستفاده‌های خوانندگان خارجی، موجب شده که امروز شاهد تسخیر مدارس کشور توسط یک آهنگ مبتذل باشیم. آهنگی که مورد نقد بسیاری از خانواده ها، فرهنگیان و کارشناسان و صاحب نظران قرار گرفته است.

فریب یا نفوذ؟

وزیر آموزش و پرورش هم با توییتی نسبت به این اتفاق هایی که در برخی از مدارس رخ داده است واکنش نشان داد و در رشته توییتی نگاشت « فریب یا نفوذ؟!»  خیلی از کاربران اینترنتی در زیر پست وزیر آموزش و پرورش ان موضوع را به سند ۲۰۳۰ ربط دادند و برخی دیگر نیز نسبت به عملکرد وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربیتی و پرورشی انتقادهایی داشتند.

وزیر آموزش وپرورش پاسخگو باشد

«علی مطهری»، نايب رئيس مجلس با انتقاد از انتشار کلیپ‌های رقاصی و آهنگ‌های مبتذل در برخی مدارس کشور، گفت: وزير آموزش و پرورش بايد پاسخگو بوده و مدیران اینگونه مدارس نيز برکنار شود.

بروز اینگونه از رفتار ها نشان می دهد که امروز شاید بیشتر از هر زمان دیگری باید قدرِ خوانندگان پاپ داخلی را بدانیم. هنگامی که دانش آموزان ما نیاز به آهنگ های شاد دارند این ضرورت ایجاد می شود با حمایت از تولیدهای داخلی که چهارچوب های قانونی  دارند  فضا را برای خوانندگان خارج نشین تنگ و تنگ‌تر کنیم.

هدف این کلیپ ها بی‌اعتماد کردن مردم به آموزش و پرورش و معلمان است

«سید محمد بطحایی»  با حضور دردر جلسه شورای عالی نماز در واکنش به پخش کلیپ‌ آهنگ‌های مبتذل در مدارس هم اظهار کرد: هر از گاهی شاهد هستیم دشمن به روش‌های مختلف تلاش می‌کند تا خانواده‌ها را نگران کند و کلیپ‌ها و تصاویری در فضای مجازی پخش می‌شود که هر چه توجه می‌کنیم به این می‌رسیم که هدف اصلی ناامید کردن مردم متدین و انقلابی است.

وی با اشاره به اینکه هدف این موضوعات بی‌اعتماد کردن مردم به آموزش و پرورش و معلمان است، یادآور‌شد: اخیراً هم کلیپ‌هایی به سرعت در فصای مجازی پخش شده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که باعث می‌شود به این مقوله توجه بیشتری شود، باید در فرایندهای آموزش و پرورش دقت بیشتری داشته باشیم.

کلیپ‌ها با اغراض سیاسی

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در این کلیپ‌ها اغراض سیاسی کاملاً مشهود است در ایامی که با افتخار اعلام‌ می‌کنیم در مسابقات حفظ جز 30 قرآن کریم 2 میلیون 800 هزار دانش‌آموز و معلم شرکت کردند این افراد از همین میز و نیمکت‌ها هستند این در حالی است که سال گذشته این تعداد 220 نفر بوده است‌.

بطحایی بیان‌کرد: در این فضا که معلمان بالاترین قشر در حوزه سرمایه اجتماعی هستند کلیپ‌هایی بی‌نام و نشان پخش می‌شود؛ از دیروز سه نفر از دوستان مختصص را مامور بررسی این موضوع کردم تا ریشه تولید این کلیپ‌ها مشخص شود زیرا اعتماد عمومی و باور مردم متدین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.موضوع سرمایه اجتماعی بالاترین سرمایه در اختیار است امیدوارم پلیس فتا هم در این موضوع به ما کمک کند زیرا این کلیپ‌ها بی نام و نشان هستند. تصاویر پخش شده مدرسه و معلم را تلقین می‌کند لذا حراست و بازرسی این موضوع را به ویژه موضوع اخیر را پیگیری خواهند کرد.

برنامه های تکراری معاونت پرورشی آموزش و پرورش از گذشته تا حال

با  این وجود نباید غفلت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم در تقویت این برنامه ها  نادیده گرفت،  این معاونت یکی از مهترین معاونت های نظام تعلیم و تربیت کشور است اما متاسفانه برنامه های این معاونت در سرودهای گروهی و نمایش های مدرسه ای خلاصه می شود. برنامه هایی که این معاونت اجرا می کند تقریبا  تفاوتی با دهه های گذشته ندارد و این در حالی است که ما در مدارس کشور، با نسلی مواجه هستیم که تفاوت های بسیاری با نسل های گذشته دارد.

این نسل به دلیل دسترسی ساده اش به تکنولوژی و رسانه های ارتباط جمعی، بسیار جلوتر از برنامه های وزارت آموزش و پرورش و خانواده ها است. هر اتفاقی که در عرصه های مختلف جامعه رخ دهد، در کسری از ثانیه و به لطف وجود تلفن های همراه هوشمند، در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

این نسل همانند نسل گذشته مطیع نیستند و هر آنچه مدارس ارائه می دهند را نمی پذیرند. آنها اگر تصمیم بگیرند، می توانند با هجوم به صفحه وزیر آموزش و پرورش، پخش زنده فوتبال را به مدارس بکشانند. این بار هم با پخش یک قطعه موسیقی غیرمجاز حاشیه ساز شده اند و در صدر اخبار شبکه های اجتماعی قرار گرفته است. این اتفاق خیلی از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی را به فکر فرو برده است.

پخش و همخوانی یک آهنگ مبتذل ورود دیجی های زیرزمینی به مدارس نشان می دهد، معاونت پرورشی و‌ فرهنگی آموزش‌وپرورش نتوانسته برای صبحگاه مدارس، زنگ‌های تفریح و مراسم های مناسبتی  آهنگ‌های مناسب و متناسب با نیازهای دانش‌آموز در هر دوره تحصیلی ارایه دهد.

نهاد های فرهنگی و آموزشی کشور بهتر است در همکاری با خوانندگان مطرح داخلی به فکر تولید محتوای مناسب برای مدارس باشد تا دیگر شاهد اینگونه از مسایل نباشیم که هدف مستقیم آن، تغییر هویت و سبک زندگی اسلامی و ایرانی دانش آموزان است.

انتهای پیام

captcha