تبدیل نمایشگاه قرآن به حراجی ناشران
کد خبر: 3814372
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

تبدیل نمایشگاه قرآن به حراجی ناشران

گروه ادب ــ بسیاری از ناشران حاضر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در روز‌های پایانی تولیدات خود را با تخفیف‌های ویژه ارائه می‌دهند، درحالی‌که بسیاری از این تخفیف‌‌ها پیرو هیچ قاعده و منطقی نیستند.

تبدیل نمایشگاه قرآن به حراجی ناشرانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ فقط یک روز دیگر تا بسته شدن دفتر بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن زمان باقی است. جمعیت در روز‌های پایانی هفته، که منتهی به روز‌های پایانی نمایشگاه نیز هست، بیشتر از روز‌های ابتدایی است و بسیاری از افراد به همراه خانواده خود را به نمایشگاه رسانده‌اند. برخی نیز بساط افطاری و شام را نیز همراه خود آورده‌اند.

نکته‌ای که بیش از همه نظرمان را جلب کرد، تخفیف‌هایی بود که در بخش فروش کتاب از سوی غرفه‌داران اعلام می‌شد و البته آن‌ها با عنوان «فروش کتاب با تخفیف ویژه ویژه» و یا «دعای جوشن کبیر ۲ هزار تومان» نظر بازدیدکنندگان و مشتریان را به خود جلب می‌کردند.

امسال تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه در قیاس با سال‌های گذشته کمتر شده و اغلب کسانی هم که شرکت کرده‌اند کتاب‌های قرآن و ادعیه را با تنوع شکل، رنگ و خط و ... ارائه می‌کنند.

این قابل پذیرش است که ناشران در این وضعیت آشفته‌بازار گرانی کاغذ، گرانی کتاب و کاهش فروش و ... دست به تخفیف‌های بیشتر در روز‌های پایانی نمایشگاه بزنند و هزینه‌های کمرشکن خود را از این طریق تأمین کنند؛ چرا که باید هزینه حمل و نقل، دکوراسیون، اجاره بهای غرفه، هزینه نیروی انسانی و ... در این وضعیت اقتصادی نابسامان برگشت داشته باشد، اما آنچه قابل پذیرش نیست و برخی از مشتریان و خریداران را به شک و تردید می‌اندازد، هدیه‌های بالا برای قرآن‌ها و به تبع آن تخفیف‌های بالا شک‌برانگیز هست. البته برخی وسوسه می‌شوند که از این فرصت استفاده کنند.

تبدیل نمایشگاه قرآن به حراجی ناشران

متأسفانه یا خوشبختانه پشت جلد قرآن‌ها قیمت یا هدیه آن درج نمی‌شود و همین زمینه سوء استفاده برخی ناشران سودجو را فراهم می‌کند. مشتری‌ای که قصد خرید یک جلد قرآن دارد، اما با چاپ، ترجمه، خط یکسان و حتی جلد و قاب مشابه و قیمت‌های گوناگون مواجه می‌شود و در انتخاب خود سردرگم می‌ماند.
قیمت‌گذاری بر روی قرآن‌ها همانند قیمت‌گذاری سایر کتاب بی‌سروسامان است و نه ناظری دارد، نه متولی و نه فرمولی. هر ناشر برحسب هزینه‌ای که کرده و سود دلخواهی که می‌خواهد، کمتر یا بیشتر، قیمت را تعیین می‌کند. وقتی ناشر خود قیمت‌گذار است، به نظرتان چند درصد منصفانه قیمت‌گذاری خواهد کرد؟

تبدیل نمایشگاه قرآن به حراجی ناشران

کاملاً عیان است که هزینه‌ها بالا رفته و گرانی کاغذ ناشران را هم تحت فشار قرار داده است، اما آیا مردم باید هزینه بی‌مسئولیتی‌ها را در هر سطحی از مدیریت خرد و کلان کشور پرداخت کنند؟

تبدیل نمایشگاه قرآن به حراجی ناشران

قرآنی که از ابتدای نمایشگاه قرآن با هدیه ۴۸۰ هزار تومان ارائه می‌شد، در روز‌های پایانی با تخفیف ۳۰۰ هزار تومان ارائه می‌شد یا قرآن چاپ و کاغذ معمولی در یک غرفه ۴۵ هزار تومان و در غرفه‌ای دیگر ۶۵ هزار تومان فروخته می‌شد. مسئولان نمایشگاه قرآن به این موضوع هیچ نظارتی ندارند و در صورتی که فردی شاکی باشد، به شکایتش رسیدگی می‌کنند. حال چند نفر به دنبال این مسائل می‌روند و شکایت می‌کنند تا به نتیجه برسند. مگر مردم برای این کار به نمایشگاه آمده‌اند! آن‌ها آمده‌اند تا در کنار خانواده خود با آرامش بتوانند کتاب قرآن و یا ادعیه مورد نیاز خود را تهیه کنند. این مسئولان هستند که باید شرایط را فراهم کنند.

انتهای پیام

captcha