
به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، تابلو نقاشی «شب قدر» اثر استاد عبدالحمید قدیریان در نگارخانه حوزه هنری همزمان با برپایی نمایشگاه منتخب آثار هنرمندان نقاش حوزه هنری با عنوان «فریاد سنگ» به مناسبت روز قدس رونمایی شد. قدیریان که بارها با آثار مذهبی خود چشم همگان را به خود جلب کرده است، اینبار اثری با موضوع «شب قدر» خلق کرده است.
قدیریان در رونمایی این تابلو که عصر دیروز در نگاهخانه حوزه هنری برپا شد، گفت: این تابلو یکی از مجموعه آثار پژوهشی در مورد شب قدر و اهلبیت(ع) است که در حال تکمیل و آمادهسازی است. تابلو «شب قدر» یکی از آثاری به شمار میآید که در این مجموعه تولید شده است. این اثر تازهترین کاری است که با این موضوع در سال ۹۸ کشیدهام.
وی افزود: هنرمندان به طور معمول تصاویری را روی بوم میآورند که حاوی نکات مورد نیاز جامعه باشند تا یادآوری شود. یکی از این نکات شب قدر است که عموماً آن را یک ارتباط دلی بین خود و امام خود میدانیم، در حالی که این نگاه به شب قدر خیلی سطحی و حداقلی است. چرا که شب قدر، شب فرماندهی کل سال جاری است و برای تمامی مردم جهان تصمیمگیری میشود. به این ترتیب امام(ع) در این شب رویدادهای سال جاری را برای همگان رقم میزند و پای آن را امضا میکند.
قدیریان گفت: وجود شب قدر به معنای برنامه دقیق خداوند برای دنیا و آخرت مردمی است. به بیانی دیگر در این شب براساس دورنمایی دقیقی، خداوند به حساب و کتاب میپردازد و شب قدر را به عنوان اتاق برنامهریزی خود به کار میگیرد.
قدیریان افزود: هر شب قدر، خداوند هر انسان را یک قدم جلوتر میبرد، اما سؤال اینجاست که پایان این قدمها به کجا ختم میشود و خداوند برای آن چه برنامهای دارد؟ اگر همه ما به این موضوع توجه کنیم و برایمان به فرهنگ قلبی تبدیل شود، میتوانیم به جای تصمیمگیری براساس علوم غربی و یا منویات شخصی به سوی برنامهریزیها الهی حرکت کنیم. اگر چنین شود پتانسیل حرکتمان بسیار قوی میشود.
قدیریان ادامه داد: این تابلو به نوعی تلنگر و یادآوری اهمیت شب قدر است که امور به وسیله نور مقدس به سوی زمین نازل میشود. این نور از حضرت زهرا (س) آغاز میشود و به کمک فرشتگان، صالحین و شهدا به دست امام زمان (عج) میرسد.
وی در پایان گفت: در مباحث تصاویر دینی و معارفی بسیار ضعیف هستیم. با اینکه بسیار کار سختی است، اما باید در این مسیر گام برداریم تا یک تصویر شاخص برای افزایش سرعت رشد معرفتی جامعه خود به نمایش بگذاریم. به این ترتیب تابلو «شب قدر» را یک اثر پژوهشی میدانم. این اثر نمونه اول این روند پژوهشی در راستای دریافت معرفت به نورانیت است.
انتهای پیام