همراه با نمایندگان حافظ قرآن به مناسبت روز مجلس / نقش حفظ قرآن بر قانونگذاری / چرا مجید قربانخانی به مجید بربری معروف شد؟
کد خبر: 3815626
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
آنچه در برنامه ماه بهشت شبکه قرآن گذشت /

همراه با نمایندگان حافظ قرآن به مناسبت روز مجلس / نقش حفظ قرآن بر قانونگذاری / چرا مجید قربانخانی به مجید بربری معروف شد؟

گروه فعالیت های قرآنی ــ برنامه ماه بهشت شب گذشته هفتم خردادماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت، در این برنامه ابتدا دو نماینده مجلس شورای اسلامی که حافظ کل قرآن بودند حضور یافتند و در ادامه داستان زندگی مجید قربانخانی، شهید مدافع حرم تعریف شد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه ماه بهشت شبکه قرآن و معارف سیما شب گذشته هفتم خرداد ماه در دو بخش به روی آنتن رفت. در بخش اول این برنامه و به مناسبت سالروز آغاز به کار اولین دوره مجلس شورای اسلامی، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که افتخار حافظ کل قرآن بودن را دارند حضور یافتند. در این بخش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق طباطبائی نژاد، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی و علی بختیار، نماینده مردم گلپايگان و خوانسار در مجلس به بیان سخنانی پرداختند.
در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبائی نژاد در مورد زمان شروع حفظ قرآن خود، گفت: به اقتضای اینکه در خانواده روحانی به دنیا آمدم از طفولیت با قرآن کریم انس داشتم، اما قرآن را از ابتدای دوران تحصیل در حوزه آغاز کردم، برای اینکه به درس لطمه‌ای وارد نشود، از تابستان همان سال(1375) شروع کردم و موفق شدم چهار جزء را حفظ کنم.

همراه با نمایندگان حافظ قرآن به مناسبت روز مجلس / نقش حفظ قرآن بر قانونگذاری / چرا مجید قربانخانی به مجید بربری معروف شد؟
وی با اشاره به اینکه تا سال 84 فرصت کافی برای حفظ اجزاء بیشتر میسر نشد، افزود: در این مدت بیشتر بر روی مرور و تثبیت محفوظات کار می‌کردم، تا اینکه در سال 1384 مجدد به حفظ قرآن پرداختم و تا سال 1387 کار حفظ را به پایان بردم. دو برادر دیگر هم دارم که حافظ قرآن هستند. در واقع شروع کار حفظ قرآن به سفارش پدر بود که خود ایشان در نجف قرآن را حفظ کرده‌اند. پدر نیز بخش عمده‌ای از قرآن را دوران طلبگی حفظ کردند.
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در مورد شیوه حفظ خود اظهار کرد: کار حفظ را در ابتدا با گروهی از طلاب شروع کردیم اما از سال 84 به بعد با دو مجموعه در قم به نام دارالقرآن امام حسین(ع) و جامعه القرآن ادامه دادم.
در بخش دیگری از این برنامه نماینده مردم گلپايگان و خوانسار نیز در مورد آشنایی خود با حفظ قرآن کریم گفت: لطف خدا بود که در یک خانواده قرآنی و شهری مذهبی بزرگ شدم، در گلپايگان و در ایام کودکی صبح برای نماز بلند می‌شدیم همه قرآن می‌خواندیم ضمن اینکه تلاوت قرآن هم داشتیم، در کنار این به جلسات قرآن و حتی تفسیر آیت‌الله علی صافی گلپایگانی رفت و آمد داشتم.

افتخاری به نام فعالیت قرآنی 
بختیار با اشاره به اینکه از دوران دبیرستان کار حفظ قرآن را شروع کرده است، افزود: کار حفظ قرآن کریم را سوره مبارکه آل عمران شروع کردم، با توجه به اینکه بخش‌هایی از سوره مبارکه بقره را قبلا حفظ کرده بودم، ابتدا سوره آل عمران را حفظ کردم و در ادامه به سوره بقره و سایر اجزاء پرداختم. بعد از دوران دبیرستان و در دوران دانشگاه با فعالیت‌های مهد قرآن آشنا شدم و در ادامه به عنوان مربی مهد قرآن ادامه فعالیت دادم و الان هم عضو هیئت مدیره این موسسه هستم و افتخار دارم که در محضر قرآن مشغول فعالیت هستم و مطمئنا بیشترین لذت را از این فعالیت می‌برم.

همراه با نمایندگان حافظ قرآن به مناسبت روز مجلس / نقش حفظ قرآن بر قانونگذاری / چرا مجید قربانخانی به مجید بربری معروف شد؟
در بخش دیگری از این گفت‌وگو حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد به میزان ارتباط خود با قرآن کریم بعد از دوران نمایندگی پرداخت و گفت: ارتباط با قرآن در حال حاضر نسبت به قبل بیشتر شده، شاید علمای بزرگ و صاحب نفس کمتر در دسترس باشند، اما مجموعه‌های قرآنی فراوانی در زمینه قرآن کار می‌کنند. فعالیت‌هایی که از تجوید تا تفسیر و... را در بر می‌گیرد. بنابراین کارها بیشتر از گذشته است و رویکرد جامعه به قرآن بیشتر از گذشته شده اما به اعتقاد من هنوز هم قرآن مهجور است و امیدوارم بتوانیم خودمان را از این هجران خارج کنیم.

تفاوت میزان انس با قرآن در دو دوره زندگی 
در ادامه نماینده مردم گلپایگان و خوانسار به بیان توضیحاتی در مورد میزان توجه به قرآن بعد از دوران نمایندگی پرداخت و گفت: برای اینکه برنامه حفظ صورت بگیرد باید روزانه نیم ساعت وقت گذاشت و شاید بهترین‌ زمان بعد از نماز صبح باشد که هم خانه خلوت است و میتوان با تمرکز این کار را انجام داد فعالیت من در حال حاضر برای مرور است.
همچنین طباطبائی در این مورد گفت: متأسّفانه مقداری فاصله گرفته‌ایم و مانند گذشته فرصت نیست الان هم این ارتباط در حد تلاوت روزانه است در حالی که در گذشته روزی یک جزء را تلاوت می‌کردم. البته مسئولیت نمایندگی بسیار بزرگ و خطیر است. امیدوارم در آینده بتوانیم از عملکردهایی که در نمایندگی داشته‌ایم دفاع کنیم. بار سنگین مسئولیت قانونگذاری با تمرکز و وقت بیشتر باید دنبال شود گاهی یک نقطه بی جا کل موضوع را تغییر می دهد و جامعه را درگیر می‌کند.
در ادامه این برنامه بختیار، نماینده مردم گلپايگان و خوانسار در پاسخ به سوالی در مورد تلاوت در مجلس توسط حافظان نماینده، گفت: بیشتر قاریان برای تلاوت در ابتدای جلسات دعوت می‌شوند. البته یک جلسه قرآن در ماه مبارک رمضان در مجلس هست که روزانه یک جزء تلاوت می‌شود در این جلسه روزانه چند صفحه‌ای تلاوت می‌کنم.
برآوردی از تعداد حافظان قرآن مجلس نداریم
در ادامه طباطبائی نژاد در پاسخ به سوالی در مورد تعداد حافظان قرآن کریم در مجلس شورای اسلامی، گفت: در مجلس فراکسیون قرآن و عترت تشکیل شده است که اکثر نماینده‌ها عضو آن هستند، یکی از موضوعات این بود که چند نفر حافظ هستند اما عدد و رقم خاصی وجود ندارد، با این حال فکر می‌کنم حدود 20 نفر از نمایندگان حافظ قرآن کریم باشند.
در ادامه این برنامه بختیار در مورد تأثيرات حفظ قرآن بر قانونگذاری پرداخت و اظهار کرد: در قانونگذاری باید دقت شود تا قانون با شرع و قرآن انطباق داشته باشد. نماینده‌ای که با قرآن مأنوس است در رأی دادن دقت خواهد کرد تا چیزی خلاف شرع و قرآن به تصویب نرسد.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار همچنین بیان کرد: در عین حال من اعتقاد دارم ما هنوز در این زمینه‌ها دچار مشکل هستیم. قرآن در همه بخش‌های زندگی انسان از فرهنگی تا اجتماعی و اقتصادی می‌تواند اثر داشته باشد و اعتقاد دارم بخشی از مشکلات حاضر نتیجه دور شدن از قرآن است.
همچنین طباطبائی نژاد در این‌باره با تاکید بر اینکه همه مشکلات ما به خاطر دوری از قرآن کریم است، اظهار کرد: سلسله به هم پیوسته‌ای که از پیامبر(ص) آغاز شده است تا روز قیامت با قرآن گره خورده است باید توأمان مورد توجه قرار گیرد. واقعیت این است که اگر به این دو توجه کردیم حتما گمراه نخواهیم شد نه در دنیا و نه در قیامت این یعنی قرآن حلال شب برای شب قدر است تعبیر قرآن شب سلام تمام مشکلات است.

همراه با نمایندگان حافظ قرآن به مناسبت روز مجلس / نقش حفظ قرآن بر قانونگذاری / چرا مجید قربانخانی به مجید بربری معروف شد؟شهیدی که با فرهنگ شهادت بیگانه بود
در بخش دوم این برنامه که با حضور افضل قربانخانی، پدر شهید مجید قربانخانی، شهید مدافع حرم همراه بود، به زندگی این شهید پرداخته شد.
در این بخش ابتدا مستندی کوتاه در مورد شهید قربانخانی پخش شد، مستندی که در آن همرزمان و دوستان شهید به بیان حالات روحی او قبل از تحول و حضور در سوریه پرداخته بودند.
در ادامه افضل قربانخانی با اشاره به اینکه مجید به هیچ وجه اهل سوریه رفتن و فعالیت‌های از این دست نبود، گفت: شروع تحول مجید از سال 93 بود، به همراه او و مادرش به کربلا رفتیم، در بین الحرمین یکی از همراهان به حالت شوخی از مجید پرسید از امام حسین(ع) چه چیزی خواستی و مجید جواب داد؛ خواستم آدمم کند. این شروع تحول مجید بود. تحولی که آرام آرام تا زمان شهادتش ادامه داشت.

همراه با نمایندگان حافظ قرآن به مناسبت روز مجلس / نقش حفظ قرآن بر قانونگذاری / چرا مجید قربانخانی به مجید بربری معروف شد؟
روضه‌ای که تحول آفرین شد
وی بیان کرد: کسی باور نمی‌کرد مجید به سوریه برود، مجید خیلی رفیق باز بود، رفیق روحانی هم داشت همین رفیق او را دعوت می‌کند تا به روضه حضرت رقیه برود، مجید در آن مجلس گریه و زاری بسیار زیادی می‌کند. همه می‌گفتند مجید لات هست اما من می‌گویم مجید لات حضرت زینب(س) بود. مجید لوتی و خیرخواه و دست بگیر بود.
داستان بربری شدن مجید
پدر شهید قربانیانی در مورد معروف شدن مجید به «مجید بربری»، گفت: دائی من یک نانوایی داشت، مجید هر روز غروب درب نانوایی می‌نشست و پول نان آدم‌هایی که لنگ دو نان بربری بودند را پرداخت می‌کرد، واسه همین به مجید بربری معروف شد.
وی اظهار کرد: مجید یک روز به خانه آمد و با حالت ناراحتی گفت از پرواز سوریه جا مانده است، رفت لباس‌های بسیجی کخ گرفته بود را پوشید، از مادرش خواست قرآن را بگیرد تا ببوسد و از من هم خواست تا از این صحنه عکس بگیرم تا برای دوستانش بفرستد و سر به سرشان بگذارد و بگوید به سوریه رفته است. مجید هفت روز در سوریه بود و بعد شهید شده بود. مجید چیزی کم نداشت همه چیز داشت اما بسیاری از مردم می‌گفتند مجید برای پول به سوریه رفته بود. تا سه سال از مجید اطلاعی نداشتیم بعد از سه سال به ما گفتند پیکر مجید پیدا شده است.

همراه با نمایندگان حافظ قرآن به مناسبت روز مجلس / نقش حفظ قرآن بر قانونگذاری / چرا مجید قربانخانی به مجید بربری معروف شد؟
بسیاری می گفتند مجید به آلمان رفته است / بازگشت مجید دهان بسیاری را بست
وی افزود: چند تکه استخوان به دست ما رسید البته ما دنبال پیکر مجید نبودیم، مجید را به اهل بیت داده بودیم دنبال چه چیزی می‌گشتیم؟ از یک جهت خوشحالم این چند تکه استخوان پیدا شد، از وقتی به سوریه رفته بود همه می‌گفتند مجید ترکیه یا آلمان رفته و مشغول کار است.
یادآور می‌شود برنامه ماه بهشت در ایام ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 19 تا اذان مغرب به روی آنتن شبکه قرآن و معارف می‌رود. سیدوحید مرتضوی، اجرا و تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده دارد. این برنامه در هر شب با تلاوت یکی از قاریان نوجوان کشورمان آغاز شده و با تلاوت و اذان یکی از قاریان بین‌المللی کشورمان به پایان می رسد. در این شب تلاوت ابتدایی را مهدی باکند و تلاوت و اذان پایانی را نیز مهدی عادلی انجام داد.

انتهای پیام 

captcha